۵ دانستنی مهم برای سفری راحت با نوزاد

احتمالا شما تمایل دارید ماه‌های اولیه به دنیا آمدن فرزندتان را در خانه بمانید و وقت خود را به مراقبت از آن بپردازید. یابد مرتبا به او غذا دهید و پوشکش را عوض کنید، همچنین ریسک ابتلا به بیماری نیز در این نوزادان زیاد است و احتمالا رسیدگی مداوم در سفر شما را هم خسته کند. اما کودکان سه ماه به بالا، آنقدرها که والدین نگران هستند و می‌ترسند آسیب‌پذیر نیستند. تنها در همین دوره است که نوزاد شما در روند سفر اختلال خاصی ایجاد نمی‌کند، اما به محض این که به چهار دست و پا رفتن بیافتد سفر برایتان چالش ‌برانگیز خواهد شد. ما در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که باید در سفر با کودکان در این سن رعایت کنید.

 

 

۱- سلامتی و امنیت

 

 

سلامتی و امنیت

 

 

یک جعبه کمک‌های اولیه با لوازم ابتدایی پزشکی همراه خود داشته باشید و داخل آن را با کرم‌های ضدپشه، ضد سوختگی و یا داروهای مورد مصرفی کودکتان پر کنید. سپس لیستی از شماره‌های ضرور متخصصین و یا دکترهایی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید در گوشی خود ذخیره کرده و اطلاعات دقیق داروی مصرفی‌اش را (در صورت مصرف) در دفترچه یادداشت تلفن ذخیره نمایید. همچنین بهتر است یک کلاه آفتابگیر بر سر کودک بگذارید تا از وزرش باد و یا آفتاب به صورتش جلوگیری شود. برای مقابله با آفتاب نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. البته لازم نیست کرم را مستقیما به صورت بچه بمالید، اول کف دستتان بزنید و سپس به آرامی بر صورتش نوزاد دلبندتان بمالید.

 

 

۲- مسافرت جاده‌ای 

 

 

مسافرت جاده‌ای

 

برای مسافرت جاده‌ای باید بچه همیشه در عقب ماشین و بر روی صندلی مخصوص خود همراه با کمربند ایمنی‌اش بنشیند تا امنیتش تامین شود. قبل از حرکت از محکم بودن قفل صندلی نوزاد به ماشین و امنیت آن اطمینان حاصل نمایید. به خاطر داشته باشید بهترین جا برای کودکان صندلی وسطی است. همچنین برای جلوگیری از تابش نور خورشید به صورت کودک و یا ایجاد گرما، از فروشگاه‌های لوازم خودرو محافظ‌های توری خریداری کرده و بر روی شیشه‌ها نصب کنید. اگر از وسیله‌های نقلیه عمومی مثل اتوبوس، قطار و یا امثال این‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است همراه خود صندلی ماشین ببرید و کودکتان را در آن قرار دهید.
احتمال دارد در تغییر ارتفاع گوش نوزاد بگیرد، بنابراین بهتر است از شیر مادر با پستان و یا شیشه شیر برای غذا دادن استفاده شود. همچنین برای حفظ آرامش به او پستانک بدهید تا احساس امنیت و راحتی کند. توجه داشته باشید که چون گوش گرفتگی آن‌ها علائم خاصی ندارد قضاوتش با خود شماست اما اگر در خواب ناز فرو رفته بهتر است آرامشش را بر هم نزنید.

 

 

۳- غذا و راحتی

 

 

راحتی بچه

 

 

اگر به بچه شیر می‌دهید، یک بطری آب یا فلاسک بردارید و کمی آن را شیرین کنید و یا نوشیدنی تهیه کنید و قبل از پرواز بنوشید. اگر شیر‌دهی ندارید چند شیشه شیر خشک با خود داشته باشید، طبق سیاست‌های پرواز احتمالا شیشه شیر بررسی شود ولی اصلا جای نگرانی نیست. اگر کودک شما به غذا خوردن افتاده بهتر است فقط در حد سفر همراه خود غذا ببرید و بعد از رسیدن به مقصد غذا تهیه کنید مگر این که به جایی بروید که می‌دانید امکان تهیه آن وجود ندارد. اگر در حین پرواز به او غذا می‌دهید از پیش‌بند استفاده کنید تا باعث خرابی و دردسر شما نشود همه جا به قوت خود تمیز بماند.
بد نیست چند پوشک اضافه بردارید تا در صورت طولانی‌تر شدن سفر، به مشکل برنخورید. همچنین کرم نرم‌کننده و یا لوسیون برای جلوگیری از سوختگی ناشی از پوشیدن پوشک همراه خود داشته باشید. حداقل یک دست لباس اضافه بردارید و جایی در دسترس خود قرار دهید. زیرا شما نمی‌دانید در چه زمان و تحت که پیش‌آمدی ممکن است نیاز به تعویض لباس کودک داشته باشید. همراه خود یک پتوی سفری ببرید تا در مواقع لزوم برای دلبندتان از آن استفاده کنید.

 

 

 

۴- سرگرمی

 

 

اسباب بازی

 

 

در یک کیسه چند اسباب‌بازی و عروسک مورد علاقه فرزندتان را همراه چند سوپرایز کوچک با خود به همراه داشته باشید. اسباب بازی‌هایی همچون حیوانات پلاستیکی نرم، بوقی، توپ کوچک، اسباب بازی‌های موزیکال و ... با خود داشته باشید تا هنگام بی‌حوصلگی به او کمک کنید تا طول سفر را تحمل کند.

 

 

 

۵- تجهیزات سفر

 

 

کالسکه سفر

 

 

یک کیسه پلاستیکی دیگر هم همراه خود داشته باشید تا برای استحمام و یا در هواپیما از آن استفاده کنید. این پلاستیک‌ها را در جیب کیف و یا در ماشین بچپانید و در صورت نیاز پوشک و لباس‌های کثیف را در آن بیاندازید. قبل از سفر قوانین پرواز را بررسی کنید و در صورت امکان با خود یک کالسکه سبک برزنتی ببرید. این کالسکه‌ها در عین سبکی و انعطاف به شما کمک می‌کنند تا در مقصد با راحتی بیشتری به گشت و گذار بپردازید و فرزند شما نیز در آرامش بیشتری کنار شما سفر کند. آغوش هم می‌تواند برای شما مفید باشد تا فرزندتان را در حالی که دست‌هایش آزاد است و به راحتی می‌تواند حرکت کند، با خود حمل کنید.

هنگام فراهم کردن مقدمات سفر از هتل یا اقامتگاه خود ننو و یا تخت‌خواب کودکان با محافظ‌های ایمن درخواست کنید. زیرا ممکن است بعد از رسیدن به هتل از شانس بد تخت کودک اضافه وجود نداشته باشد. اگر می‌توانید یک استخر کوچک بادی همراه خود ببرید تا محیطی امن و مطمئن برای سرگرمی و حرکت کودک در هتل، اقامتگاه و یا مکان‌های دیگر در دسترس داشته باشید.

مطالب مرتبط