۷ متروی تماشایی دنیا که باید یک‌بار سوار آنها شوید!

وقتی به جایی سفر می‌کنید یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن را حمل و نقل عمومی و جا به جایی تشکیل می‌دهد. امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر به خصوص مکان‌های عمومی و دیدنی با هزینه مناسب بر کیفیت سفر شما اثر مستقیم خواهد گذاشت. شدت این موضوع زمانی مشخص‌تر خواهد بود که همراه خانواده قصد گردش داشته باشید. برای دهه‌های متوالی سیستم ریلی شهری از ارزان‌ترین بخش‌های حمل و نقل بوده است. متروی زیر زمینی لندن که به The Tube شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۳، ۱۵۰ سالگی‌اش را جشن گرفت، متروی سائو پائولو با داشتن تنها ۷۴ کیلومتر ریل شهری تقریبا یک شبکه کوچک ریلی را داراست. ما قصد داریم در این مقاله بهترین سیستم‌های ریلی شهری در دنیا را معرفی کنیم.

 

 

۱- هنگ کنگ

 

 

هنگ کنگ

 

 

یکی از بهترین سیستم‌های ریلی شهری در دنیا مربوط به شهر هنگ کنگ است که غایت تمیزی، نظم، ارزانی و راحتی را به مسافران خود ارائه می‌دهد. این مترو جای جای شهر را از قبیل کوچه پس کوچه‌های وان چایی تا روستای تایی پو به هم متصل می‌سازد. در این مترو امکانات مختلفی چون وای‌فای رایگان و کفپوش‌های لمسی برای مسافران با محدودیت‌های جسمی مانند نابینایان قرار گرفته است. همچنین در بین ایستگاه‌ها دستشویی‌های عمومی، مغازه‌ها، بانک‌ها و فست فود وجود دارد. در این سیستم ریلی هیچ جدول زمانی وجود نداشته و قطارها به فاصله بسیار کم در حرکت هستند. همچنین بلیط‌ها بدون متصدی و تنها با ماشین‌های خودکار به فروش می‌رسند.

 

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

 

 

۲- سئول

 

 

 سئول

 

 

سیستم متروی شهری سئول از همکاری مجموع سه شرکت تشکیل شده که دوتای آن‌ها دولتی هستند. این سیستم به صورت روزانه حدود ۷ میلیون نفر را در ۹ مسیر مختلف جا به جا می‌کند. علاوه‌بر این‌ها، متروی سئول تنها سیستم متروی دنیا با خدمات تلفن همراه و همچنین وای‌فای است. حتی بعضی از مسیرهای آن مجهز به تلوزیون و کنترل وضعیت هوا نیز است. صندلی‌های قطار مجهز به سیستم گرمایشی بوده که در زمستان‌ها حس خوشایندی را به مسافران منتقل می‌کند. جون وان کیم، از گروه رسانه متروی سئول اذعان داشته تکنولوژی به کار رفته در این سیستم حمل و نقل شهری تاکیدی بر پیشرفت فناوری در کره جنوبی است. تنها نقطه ضعف این مترو در ساعت بسته شدن آن است در حالی که تفریحات شبانه‌اش با پاسی از شب ادامه دارند.

 

 

۳- سنگاپور

 

 

 سنگاپور

 

 

با تور مالزی به سنگاپور بروید و حتما مترو سواری کنید این مترو پس از ادقام چند شرکت در سال ۲۰۰۰ تعداد مسافران این سیستم حمل و نقل به ۶۰۰ میلیون نفر رسید. سیستم هوای مطبوع این مترو به حدی است که بسیاری برای فرار از گرمای بیرون به داخل آن پناه می‌برند. یکی از نواقص این مترو کم بودن گیت‌های خرید بلیط است.

 

 

راهنمای سفر ارزان به سنگاپور ؛ کشوری آرام و دیدنی

 

 

۴- لندن

 

 

 لندن

 

 

سیستم متروی زیر زمینی لندن اولین حمل و نقل زیر زمینی در جهان است که به سال ۱۸۶۳ احداث شد. این پروژه عظیم در حدی بود که تا آن زمان چنین کار بزرگی انجام نشده بود. با وجود قدمت آن، امروزه مجهز به سیستم تهویه هوای مطبوع و اینترنت رایگان شده است. این متروی زیر زمینی تاریخی در مقایسه با دیگر سیستم‌های حمل و نقل از هزینه بسیار پایینی برخوردار است. متروی لندن در سال بیش از یک میلیارد بار سفر شهری دارد، گویا بعضی چیزهای قدیمی کارایی بهتری دارند. شما ضمن سفر به نقاط مختلف شهر، امکان بازدید از یک بخش تاریخی این شهر را خواهید داشت همچنین فضای داخلی آن چند عکس فوق‌العاده برای اینستاگرام شما ارائه خواهد داد.

 

 

۵- پاریس

 

 

پاریس

 

 

سیستم متروی این شهر به حدی متراکم است که شما تصور خواهید کرد مردم آن به پیاده‌روی اصلا علاقه‌ای ندارند. متروی پاریس دارای ۲۴۵ ایستگاه در ۱۴ مسیر مختلف بوده و مجموع طول آن به ۸۷ کیلومتر مربع می‌رسد. متروی پاریس با داشتن ۱.۵ میلیارد مسافر در سال، پنجمین سیستم ریلی شهری در جهان است. البته ممکن است برخی از درهای آن به صورت خودکار باز نشود و نیاز دداشته باشد که به صورت دستی دکمه آن زده شود و شاید این مورد نیاز به توجه و به روز رسانی داشته باشد.

 

 

۶- مادرید

 

 

مادرید

 

 

مادرید با داشتن ۲۹۴ کیلومتر ۶امین خط ریلی شهری طولانی در دنیا است. راه آهن شهری مادرید ۱.۵ میلیون مسافر را سالانه در ۲۱ خط و ۳۹۶ ایستگاه جا به جا می‌کند. اهمیت این سیستم زمانی مشخص می‌شود که بدانید جمعیت مادرید تنها ۶.۵ میلیون نفر است. سالن‌های ایستگاه‌های زیر زمینی آن به حدی وسطع است که می‌توانند میزبان جشنواره‌های عمومی نیز باشند. برای مثال جشنواره سه روزه تناسب اندام در می ۲۰۱۱ پذیرای ۲۶۰۰ بازدیدکننده بود. همچنین این متروی شهری دارای یک موزه باستان شناسی نیز هست. متروی مادرید با داشتن ۱۶۵۶ پله برقی، بیشترین پله برقی در متروهای دنیا را به خود اختصاص داده است.

 

 

۷- توکیو

 

 

 توکیو

 

 

سیستم راه آهن شهری در توکیو افسانه‌‌ای است. همه چیز در این سیستم فوق‌العاده بوده و بسیار سریع حرکت می‌کند. متروی توکیو دارای ۱۰۲ قطار است که سالانه ۱۴ میلیارد مسافر را جا به جا می‌کند. این مترو در صدر بهترین متروهای دنیا قرار گرفته است. موفقیت‌های متروی توکیو در نظم و امنیت یکی از افتخارات مسافران آن است. یکی از بهترین و یا بدترین ملاحظات بین مسافران عدم صحبت با تلفن همراه در حین جا به جایی است. بنابراین در یک شرایط رسکی اجتماعی قرار خواهید گرفت، اگر با موبایلتان صحبت کنید.

مطالب مرتبط