کشورهایی که عاشقان ادبیات باید مسافر آنها شوند!

با پیشرفت علم و تکنولوژی علاقه به کتاب‌خوانی و ادبیات بیش از پیش نمود پیدا کرده و مورد توجه قرار گرفته است، احتمالا شما در بین عکس‌های اینستاگرامی دوستان‌تان و یا در دیگر بخش‌های شبکه‌های مجازی با عکس‌های زیبایی از مجسمه‌های کتاب به دست، مجسمه‌های مشاهیر و نمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های وسیعی و فوق‌العاده روبرو شده‌اید. گرچه بعضی از آن‌ها چنان خیره‌کننده و دلنشین هستند که واقعی به نظر نمی‌رسند، اما گاها می‌توانند به یکی از نقاط شگفت‌انگیز و از جاذبه‌های شهر برای گردشگران و بازدیدکنندگان بدل شود. شما می‌توانید در خلال گشت‌زنی بین مراکز خرید وقتی را به چنین جاهایی اختصاص داده و حس خوب آن سرشار شوید. ما در این مقاله به معرفی چند شهر ادبی برجسته در دنیا خواهیم پرداخت.

 

 

۱- اسکاتلند، ادینبورگ

 

 

اسکاتلند، ادینبورگ

 

 

اساسا بازدیدکنندگان ادینبورگ به خاطر کتاب به این شهر سفر می‌کنند. جو شهر به گونه‌ای از ۵۰۰ رمان ادبی الهام گرفته شده و سعی بر این بوده تا سبک نویسندگان قرن ۱۸امی چون رابرت برنز تا نویسندگان مدرنی مثل ایان رانکین و الکساندر اسمیت زنده بماند. به طور کلی در این شهر دو تور وجود دارد که به صورت پای پیاده و ویژه برگذار می‌شود ولی اگر وقت شما تنگ است مستقیم به موزه نویسندگان واقع در یک ساختمان قرن ۱۷امی بروید. همه چیز در این شهر از ساختمان‌ها تا جو کافه‌ها و رستوران‌ها شما را به یاد فیلم‌های قدیمی ادبی خواهد انداخت، به طوری که مجبورید دوربین به دست از هر جایی عکس‌های زیبا تهیه کنید.

 

 

۲- ایرلند، دوبلین

 

 

ایرلند، دوبلین

 

 

در پایتخت ایرلند جشنی برای کلمه نویسی برگزار می‌گردد که حتی در گینس هم به ثبت رسیده است. شما می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌هایی به سفارش غذا و بازدید بپردازید که نویسندگان خوش ذوق و قریه در آنجا ایده‌های داستان‌سرایی پیدا کرده و کتاب‌های درخشانی نوشته‌اند. همچنین به بازدید از موزه نویسندگان ایرلند که طیف وسیعی از میراث ادبی کشور را به تصویر کشیده، بروید. شما در این موزه می‌توانید ریشه ادبیات و شهرهای ایرلندی و داستان‌های مردم سلتی را نظاره کنید. Abbey Theatre نیز از آثار هنرمندان فاخر غنی بوده و یکی از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود.

 

 

۳- انگلستان، لندن

 

 

انگلستان، لندن

 

 

فهرست مکان‌ها و سرگرمی‌های ادبی در لندن می‌تواند از مجموعه کتاب‌های هری پاتر هم طولانی‌تر باشد. بنابراین بیرون بروید و یکی از خیابان‌های شلوغ را انتخاب کنید. نویسندگان بزرگی چون دیکنز و شکسپیر بعد از نوشتن آثار خود به قدم‌زنی در مکان‌های عمومی رفته و آن‌ها را با صدای بلند برای مردم می‌خوانند و نظرات آن‌ها جویا می‌شدند. یکی از اولین جاهایی که حتما باید به آن سر بزنید کتابخانه بزرگ بریتانا است که جواهرات ناب ادبی را در دل خود نگه‌داری می‌کند. برای طرفداران شرلوک هولمز این کتابخانه حکم گنجینه‌ای عظیم را خواهد داشت. قبل از گشت‌زنی در لندن نرم‌افزار Reading app را دانلود کرده و بیش از ۴۰۰ مکان ادبی که در این شهر وجود دارد بیابید.

 

 

۴- روسیه، سن پترزبورگ

 

 

روسیه، سن پترزبورگ

 

 

این شهر پر جنب و جوش و به نئوکلاسیک، در غرب روسیه واقع شده و دارای تاریخ ادبیات تاریکی است که با تور روسیه می‌توانید سری به این شهر بزنید و از محل اقامت نویسنده حماسی فئودور داستایوسکی که آخرین سال‌های عمرش را در آن سپری کرده و برادران کامزوف را نوشته، بازدید نمایید. در این شهر کافه‌ها و پارک‌های زیادی وجود دارد که محل وقت‌گذرانی نویسندگان برجسته‌ای همچون پوشکین بوده است. شما می‌توانید به این کافه‌ها رفته و در حال و هوای ادبی و قدیمی آن غوطه‌ور شوید. به همین ترتیب در هر جای شهر که سر بچرخانید شاهد مجسمه‌هایی خواهید بود که می‌تو‌انند سوژه خوبی برای عکس‌های شما باشند.

 

 

دانستنی‌های جذاب روسی که شما را مسافر مسکو می‌کند!

 

 

۵- استرالیا، ملبورن

 

 

استرالیا، ملبورن

 

 

این شهر از سال ۱۸۳۵ با رشد و شکوفایی روبرو شده و از آن زمان به بعد به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور شناخته می‌شود. از  کتابخانه دولتی ویکتوریا که در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی بنا شد بازدید کنید. جالب است بدانید که طبق قانون رئیس جمهور وقت، تنها افراد ۱۴ سال به بالا و با دست‌های تمیز اجازه ورود به کتابخانه و لمس کتاب‌ها را خواهند داشت. آثار نمایشی را در گالری‌های مختلف تماشا کنید، در گفتگوی ادبی که در مرکز ویلر جریان دارد شرکت کنید، و از دیدن اتاق مطالعه ۸ ضلعی La Trobe که با نقل قول از نویسندگان معروف تزئین شده است شگفت زده شوید. همچنین نارل هریس نویسنده برنامه ادبی ملبورن به شما توصیه می‌کند که از Drunken Poet، جایی که پرتره‌های اسکار وایلد و دیگر نویسندگان روی دیوار قرار گرفته، دیدن نمایید.

 

 

۶- ایران، شیراز

 

 

استرالیا، ملبورن

 

 

در حالی که بیشتر بزرگان ادبی درباره کانون ادبیات فارسی تحقیق و اندیشه می‌کنند، شیراز به عنوان شهری مدرن و بزرگ، به عنوان شهر شاعران ایران شناخته شده و جایی است که می‌توانید با زندگی گذشته شاعران بزرگ ایران آشنا شوید. حافظ که یکی از شناخته شده‌ترین شاعران ایران در دنیا محسوب می‌شود، برای سال‌ها در این شهر زیسته و هم اکنون نیز آرامگاه آن در همین شهر قرار گرفته است. همچنین آرامگاه‌های شاعران برجسته دیگری همچون سعدی و خواجه کرمانی نیز در شیراز واقع شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشی این شهر محسوب می‌شود. جدا از مقبره‌های باشکوه و پربازدید، قلعه‌های چشمگیر، مساجد، کتابخانه‌ها و باغ‌های دل‌انگیز بخشی از آن چیزی است که انتظار شما را در این شهر تاریخی خواهد کشید.

مطالب مرتبط