دانستنی‌هایی درباره شهر قدیمی آنتالیا

آنتالیا از شهرهای توریستی ترکیه است که به خاطر سواحل و ماسه‌های طلایی، آب‌های آبی و لاجوردی و طبیعت زیبایش بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفته است. پیش از این که آنتالیا به شکل امروزی آن مقصدی تابستانی و محبوب باشد، روزگاری طول و دراز را به خود دیده است. در واقع این شهر در دوره هلنیستی تأسیس شده و بعدها به عنوان بخشی از خاک امپراتوری روم در نظر گرفته می‌شد. در تور آنتالیا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شما گشت و گذار در شهر قدیمی آنتالیا است.

 

چگونه به شهر قدیمی برسید؟

شما می‌توانید خیلی راحت با گرفتن تاکسی و یا پای پیاده به Kale Kapısı یا میدان اصلی شهر که به Saat Kulesi (برج ساعت) مشهور است و جز جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است، بروید. این برج در زمان عثمانی و به دستور عبدالحمید دوم ساخته شده که به واسطه آن به راحتی می‌توانید شهر قدیمی و میدان اصلی را پیدا کنید. به علاوه هر زمان مجسمه پادشاه آتالوس دوم از پرگامون، کسی که شهر آتالیا (Attalia) را حدود 150 سال قبل از میلاد مسیح تاسیس کرده، دیدید بدانید که میدان اصلی رسیده‌اید. از آنجا می‌توانید با قدم زدن به Uzun ıarşı Sokak، واقع در روبروی برج ساعت، وارد شهر قدیمی شوید. این مسیر واقعا راحت است و می‌توانید با تکیه بر خودتان آن را پیدا کنید.

آدرس: Kale Kapısı, Antalya, Turkey

 

 

چه چیزهایی خواهید دید؟

هر زمان به Uzun ıarşı Sokak می‌روید حتما از مسجد زیبای تکلی محمود پاشا دیدن کنید؛ که در قرن هجدهم ساخته شده و یکی از معروف‌ترین مساجد ترکیه است. اگر گشت و گذارتان را به سمت بالای Hesapçı Sokak ادامه دهید، به ویرانی عظیم و ارزشمند محله، یعنی دروازه هادریان خواهید رسید. این دروازه در سال 130 میلادی به منظور بزرگداشت بازدید پادشاه روم هادریان ساخته شد. حتما در بازدیدتان به طرح‌های زیبا و ظریف گیاهان روی بنا دقت کنید و سعی کنید عکس‌های زیبایی برای اینستاگرام‌تان بگیرید. کمی دورتر از Hesapçı Sokak، ویرانه مسجد مناره شکسته (Kesik Minare Cami) را پیدا خواهید کرد. این مسجد در اصل یک معبد رومی است که در قرن دوم میلادی ساخته شده، اما بعدها و در دوره بیزانس تبدیل به کلیسا شد. همانطور که حدس می‌زنید در نهایت و در قرن سیزدهم تبدیل به مسجد شد.

مسجد محمود پاشا: Tekeli Mehmet Paşa Cami, Antalya, Turkey

 

بخوانید: معرفی خاص‌ترین رستوران‌های آنتالیا

 

 

دروازه هادریان: Hadrian’s Gate, Antalya, Turkey

 

 

مسجد مناره شکسته: Kesik Minare Cami, Antalya, Turkey

از آنجا با قدم زدن به سمت Kırkmerdiven (چهل قدم)، یا دقیقا 44 پله سنگی بروید. این پله‌ها توسط ونیزیانی که آنتالیا را تصرف کرده بودند در قرن پانزدهم ساخته شد. بعد از عبور از پله‌ها شما خود را در بندر رومی باستانی آنتالیا، که شریان اصلی شهر از قرن دوم قبل از میلاد تا اواخر قرن بیستم بود پیدا خواهید کرد. سپس بندر اصلی امروزی در نزدیکی ساحل کنیالتی ساخته شد و وظایف و کار اصلی این بندر به بندر جدید منتقل گردید. امروزه بندر تاریخی محل پهلو گرفتن قایق‌های بادبانی و قایق‌های تور و همچنین انواع کافه‌ها است. اگر از ساحل به سمت جنوب غربی بروید به Hıdırlık Kulesi خیره‌کننده، یک برج سنگی قدیمی می‌رسید که گویا توسط امپراتوری روم در قرن دوم میلادی ساخته شده خواهید رسید. این سازه بعدها به یک استحکام و فانوس دریایی تبدیل شد. شما در این جا می‌توانید از تماشای محیط و هوای آزاد لذت ببرید و عکس‌های زیبای اینستاگرامی بیاندازید.

 

بخوانید: بهترین اقامتگاه‌های ساحلی آنتالیا

 

 

بندر قدیمی: Old Town Harbor, Antalya, Turkey

 

 

چه کاری باید انجام دهید؟

وقتی همه دیدنی‌ها را بازدید کردید و به تفریحات رایگان جذاب در آنتالیا پرداختید،‌ در خیابان‌های باریک سنگفرش شده سرگردان شوید تا از خانه‌های دوران عثمانی دیدن کنید که بسیاری از آن‌ها بازسازی شده و به هتل های کوچک تبدیل شده‌اند. یکی از خانه‌های تاریخی نیز موزه Suna-İnan Kıraç Kaleiçi را در خود جای داده که به مردم‌شناسی می‌پردازد و حتی در باغ زیبای آن یک کلیسای ارتدوکس هم واقع شده است. شما می‌توانید در فروشگاه‌های سوغاتی سرگردان شوید و اگر خسته بودید به یکی از ده‌ها کافه دوست داشتنی پناه ببرید. ما به شما کافه تراس در Hesapçı Sokak توصیه می‌کنیم که منظره‌ای فوق‌العاده برج Hıdrılık، دریا، و کوه‌ها دارد. اگر اتفاقی تا شب را در این محله ماندید به پیاده‌روی بروید تا به پارک Karaalioğlu برسید. این پارک دارای منظره‌های زیبا و روح‌نوازی است، مخصوصا غروب دم وقتی آسمان به رنگ‌های زیبا و مختلفی در می‌آید. اگر در سفری عاشقانه هستید حتما رفتن به این پارک و تماشای غروب را به شما توصیه می‌کنیم.

 

بخوانید: بهترین سواحل آنتالیا برای تفریح در تابستان

 

مطالب مرتبط