بازدید از مسجد رستم پاشا در استانبول

استانبول، شهری است که صدها مسجد، ده‌ها کلیسا و تعدادی کنیسه را در خود جای داده است. بازدید از این سازه‌ها که در دوره‌ای از تاریخ بیشتر کاربرد عبادی و مذهبی و گاهی سیاسی داشته‌اند، به گردشگران تور استانبول فرصت می‌دهد تا علاوه بر آشنایی با هنر و معماری دوره‌های مختلف تاریخی در ترکیه، با حکایت‌ها و افسانه‌هایی آشنا شوند، که در طول سال‌ها و پس از نسل‌های مختلف به استانبول امروز رسیده است. مسجد رستم پاشا، یکی از همین مساجد تاریخی شهر استانبول است.

این مسجد در سال ۱۵۶۱ میلادی، به دستور رستم پاشا صدراعظم دوره عثمانی و با همت و هنر معمار مشهوری به نام سینان ساخته شده‌است. معماری این مسجد، یکی از شاهکارهای به یاد مانده از دوره صدارت اعظم رستم پاشا است که در منطقه‌ای با زمین‌های نامناسب ساخته شده است.

این مسجد اکنون در منطقه امینونو استانبول قرار دارد. این مسجد قرار بود در یکی از شلوغ‌ترین منطقه‌های شهر ساخته شود. بنابراین معمار سینان فضای محدودی برای ایجاد یک ساختمان متمایز داشت اما معمار سینان به خوبی از پسِ ساخت این پروژه بر آمد. در طبقه زیرین این مسجد، چند مخزن و چند مغازه نیز ساخته شده است.

 

 

هنر و معماری نقش بسته بر مسجد رستم پاشا

سینان یکی از جالب توجه‌ترین مساجد ترکیه را ساخت. این مسجد اگرچه در نگاه اول شاید تفاوت چندانی با مساجد دیگر استانبول و حتی ترکیه نداشته باشد اما هنگامی که به ساختمان مسجد نزدیک‌تر شده و وارد آن می‌شوید، متوجه خواهید شد که دکوراسیون داخلی این مسجد برجسته، باشکوه و اعجاب‌انگیزتر از آن است که بتوانید به سادگی از کنار آن عبور کنید.

در واقع مسجد رستم پاشا، اگرچه از نظر تاریخی و معماری ارزش قابل توجهی دارد اما دلیل اصلی توجه به آن و ماندگاری‌اش در تاریخ، به خاطر نقش و نگارهایی است که روی دیوارها و طاق‌های آن نقش بسته است. در دیوارهای شبستان ورودی و ستون‌های پافیلی داخل مسجد، طرح‌هایی از گل مینا، گل میخک، گل لاله وگل‎های رز و زنبق نقش بسته است که اکنون به عنوان یادگاری از هنر چینی کاری قرن شانزدهم حفاظت می‌شوند.

 

بخوانید: مختصری بر مسجد آبی و جذابیت‌های اطرافش

 

 

شبستان و فضای داخلی مسجد

 رنگ قالب به کار رفته در طراحی داخلی دیوارهای شبستان مسجد، آبی اسلامی است. هنگام بازدید از این مسجد، متوجه فرش‌های ارزشمندی به رنگ قرمز، عنابی و نارنجی خواهید شد که به زیبایی با رنگ آبی اغلب دیوارها ترکیب شده است و هوش از سرتان خواهد برد.

 

 

نمای بیرونی مسجد

 معماری بیرونی مسجد رستم پاشا نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. این مسجد، با خلاقیت معمار سینان، بر روی تراس بلندی ساخته شده است که درست بالای مجموعه‌ای از مغازه‌ها و دکان‌های طاق‌دار قرار دارد.

 

 

حیاط بزرگ مسجد

 برای دسترسی به حیاط بزرگ مسجد باید از راه پله‌های داخلی باریک و مارپیچی عبور کنید که در کناره‌های این فضا ساخته شده‌اند.

 

 

خندق‌ها و ایوان‌های مسجد رستم پاشا

 علاوه بر حیاط بزرگ اصلی، مسجد رستم پاشا پنج خندق گنبد دار شگفت‌انگیز و دو ایوان دارد که روی سقفی کوتاه ساخته شده است. برای تقویت سازه‌، از ستون‌های زیادی استفاده شده است که زیبایی مسجد را افزون کرده‌اند، و پنج خندق گنبد دار دارد که روی آن ها سقفی عمیق و کوتاه بر افراشته شده و با ردیفی از ستون ها تقویت گشته است.

 

بخوانید: لوکس‌ترین هتل‌های اطراف مسجد آبی در استانبول

 

 

مسجد رستم پاشا، زیباترین مسجد اروپا

جالب است بدانید که زیبایی مسحور کننده این مسجد، مرزهای ترکیه را هم در نوردیده است. مجله معروف هفتگی نیوزویک ایالات متحده آمریکا، مسجد رستم پاشا را به عنوان زیباترین مسجد اروپا برگزیده است و در تاریخ استانبول نیز، از این مسجد به عنوان جواهر پنهان استانبول یاد می‌شود.

 

 

 دانستنی‌های گردشگران برای بازدید از مسجد رستم پاشا

  1. ساعت بازدید از مسجد: هر روز از ساعت ده صبح تا شش بعد از ظهر. نکته: بازدید از مسجد هنگام اقامه نماز، ممنوع است.
  2. هزینه بازدید: بازدید از این مسجد کاملا رایگان است.
  3. مدت زمان مورد نیاز برای بازدید از مسجد: بین 30 تا 45 دقیقه
  4. محدودیت‌های پوشش: برای بازدید از این مسجد گردشگران خانم باید لباس مناسب به تن کرده باشند به طوری که سرشانه‌ها و دست‌ها و همچنین پاها پوشیده شده باشد. علاوه بر این لازم است از یک کلاه، شال یا روسری برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید. آقایان نیز باید از پوشیدن لباس‌های ساحلی، حین بازدید از این مسجد خودداری کنند.
  5. هشدار: این مسجد، یک مسجد فعال است یعنی ممکن است ساعت‌هایی که برای بازدید از آن راهی مسجد می‌شوید، عده‌ای در حال عبادت یا نماز خواندن باشند برای همین باید از ایجاد سر و صدا یا عکاسی با صدا و فلش خودداری کنید.

 

بخوانید: دیدنی‌ترین موزه ها و گالری‌های استانبول

 

 

جاذبه های گردشگری استانبول در نزدیکی مسجد رستم پاشا

در ادامه با آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استانبول که در فاصله کمتر از هزار متری مسجد رستم پاشا واقع شده‌اند، آشنا خواهیم شد:

  • مسجد جدید (ینی جامی) در فاصله حدود 250 متری: این مسجد بر روی یک تپه، در ابتدای شاخ طلایی (گلدن هورن) استانبول و در نزدیکی پل گالاتا واقع شده است. یکی از دلایلی که بازدید از این مسجد را به شما پیشنهاد می‌کنیم چشم انداز زیبایی است که مسجد جدید از بندر امینونو برای‌تان فراهم کرده است.
  • مسجد جامع سلیمانیه در فاصله حدود 400 متری: مسجد جامع سلیمانیه که در نزدیکی مسجد رستم پاشا واققع شده، بزرگترین مسجد استانبول است. جالب است بدانید که معماری این مسجد را هم سینان معروف بر عهده داشته است. این مسجد زیبا چهار گلدسته دارد و سبک معماری آن ترکیبی از سبک بیزانسی و اسلامی است.
  • برج بیازیت در فاصله کمتر از 650 متری: برج بیازیت، که در گذشته از آن به عنوان برج مراقبت آتش سوزی شهر استفاده می‌شد، اکنون درست در مرکز حیاط دانشگاه استانبول واقع شده است. این برج چوبی که در سال 1749 میلادی ساخته شده بود یک بار به خاطر آتش سوزی به طور کامل از بین رفت اما دوباره در سال 1878 میلادی بازساری شد. این برج اکنون سقفی از جنس سنگ و پله‌هایی چوبی دارد.

 

 

مطالب مرتبط