محبوب‌ترین مساجد اروپایی را بشناسید

وقتی حرف از مساجد زیبا و محبوب می‌شود ناخودآگاه به یاد مساجد برجسته ایران، ترکیه، دبی و کشورهای منطقه می‌افتیم. فارغ از این که در سراسر دنیا مسجدهایی ساخته شده که حتی اگر خیلی برای ما شناخته شده نباشند اما از اهمیت و محبوبیت بالایی برای مردم مسلمان و گردشگر برخوردار هستند. یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید نمونه‌های خوبی از این قبیل مساجد را پیدا کنید اروپا است. این مساجد معمولا بعد از رویدادهای مهم تاریخی در نواحی اروپایی ساخته شده‌اند و راویان خوبی برای داستان‌هایی که می‌شنوید هستند.

 

 

اسپانیا؛ کوردوبا، مسجد جامع کوردوبا

 

 

مسجد جامع کوردوبا

 

 

در یک دوره زمانی کوتاهی این عبادتگاه بین مسیحیان و مسلمانان مشترکا مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، با افزایش جمعیت مسلمانان، حاکمان مسلمان آن را به یک مسجد تبدیل کردند. در طول قرن بیست و یکم، مسجد توسط مسیحیان احیا شد و دوباره به کلیسای جامع تبدیل گردید. این مسجد نمایشی فوق‌العاده از معماری دوره رنسانس و مغولی است که بی‌شک ارزش دیدن دارد. این مجموعه شامل حیاط، منازه و سالن نماز بوده و احتمالا مهم‌ترین بخش آن نیز سالن بزرگ با 856 ستون سبک رومی باشد که توجهات بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

 

 

 

مقدونیه؛ اسکوپیا، مسجد مصطفی پاشا

 

 

مقدونیه؛ اسکوپیا، مسجد مصطفی پاشا

 

 

مسجد مصطفی پاشا یکی از مساجد برجسته اروپایی است که همانطور از نامش پیداست قدمت آن به زمان عثمانی‌ها باز می‌گردد. این مسجد که در بازار قدیمی اسکوپیا، در مقدونیه واقع شده به دستور مصطفی پاشا در سال ۱۴۹۲ ساخته شده است. دختر مصطفی پاشا نیز در کنار این مسجد به خاک سپرده شده است.

 

 

عجیب‌ترین مراکز خرید در دنیا را بشناسید

 

اسپانیا؛ تولدو، مسجد Cristo de la Luz

 

 

اسپانیا؛ تولدو، مسجد Cristo de la Luz

 

 

مسجد کریستو د لا لوز یک مسجد قدیمی در تولدو، اسپانیا است که قبلا از آن استفاده می‌شده. این مسجد یکی از ده مسجدی است که در دوره زندگی موریش‌ها در این شهر وجود داشت. این شهر در نزدیکی Puerta del Sol منطقه‌ای که مسلمانان ثروتمند و درستکار زندگی می‌کردند واقع شده است. حتی گفته می‌شود این منطقه به دلیل چنین مسلمانانی مدینه هم نامیده می‌شد.

 

 

انگلستان؛ لندن، مسجد جامع Brick Lane

 

 

انگلستان؛ لندن، مسجد جامع Brick Lane

 

 

مسجد جامع Brick Lane که قبلا فقط مسجد جامع نامیده می‌شد، محل عبادت مسلمانان شرق لندن است. این مسجد در ۵۹ Brick Lane و در گوشه خیابان Fournier واقع شده است. این مسجد از قرن ۱۸ام شاهد موج جانشینی مسیحیان، یهودیان و دست آخر مسلمانان بوده که منعکس کننده موج مهاجرت به این شهر است. حالا این مسجد که از لحاظ شکل ظاهری شبیه به تصورات شما از مسجد هم نیست یکی از عبادتگاه‌های برجسته مسلمانان در اروپا شناخته می‌شود.

 

 

زیباترین ایستگاه‌های قطار در سراسر دنیا

 

 

روسیه؛ کازان، مسجد کول شریف

 

 

روسیه؛ کازان، مسجد کول شریف

 

 

در تور روسیه می بینید که مسجد کول شریف که در کرملین کازان واقع شده یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد موجود در خارج از استانبول است که توجهات بسیاری را به خود جلب می‌کند. این مسجد قرون وسطایی که در سده ۱۶ام ساخته شده مجهز به کتابخانه‌ای بزرگ و ظرافیت‌های معماری فراوان است. این مسجد در سده ۱۶ام جایی مذهبی برای مرکز آموزش‌های مذهبی و گسترش علوم در قسمت مرکزی روسیه بوده است. نام این مسجد به بزرگداشت آخرین امام جماعت آن یعنی سید قل‌شریف که یکی از افراد سرشناس مذهبی، سیاسی و فرهنگی بود تغییر نام داد. او در طی اشغال این شهر به قتل رسانده شد.

 

 

ترکیه؛ استانبول، مسجد آبی

 

 

ترکیه؛ استانبول، مسجد آبی

 

 

در تور استانبول می بینید مسجد سلطان احمد در قرن ۱۷ام و روبروی ایاصوفیه ساخته شده و به خاطر تزئینات خاص کاشی‌هایش به مسجد آبی شناخته می‌شود. این مسجد یکی از مشهورترین مساجد استانبول است که هر گردشگری در اولین سفرش به این شهر بازدید از آن را در فهرست کارهایش قرار می‌دهد. اغلب مساجد دو یا چهار مناره دارند اما مسجد آبی با شش مناره از دیگر مساجد به لحاظ ساختاری و تکنیکی متمایز است. مسجد آبی در دوره حکومت سلطان احمد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شد و مانند اغلب هم رده‌های خود شامل کتابخانه، مدرسه و بیمارستان می‌شود. مسجد آبی به عنوان آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک عثمانی در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید المان‌های دو قرن هنر بیزانس و عثمانی را به صورت تلفیقی در این مسجد مشاهده کنید.

 

 

فرانسه؛ پاریس، گرند مسجد پاریس

 

 

فرانسه؛ پاریس، گرند مسجد پاریس

 

 

این مسجد تقریبا تازه ساخت در فرانسه برای تشکر از صد هزار مسلمانی ساخته شد که در طی جنگ جهانی اول در مقابل آلمان صف آرایی کردند. این مسجد با ارائه یک کافه رستوران جایی کاملا توریستی در تور فرانسه برای بازدید و گردش است. شما می‌توانید داخل بروید و یک فنجان چای بنوشید و یا اگر گرسنه بودید میان وعده‌ای سبک سفارش دهید. بازدید از این مسجد می‌تواند یکی از تجارب منحصر به فرد شما در این شهر باشد.

مطالب مرتبط