نقاط کمتر دیده شده دبی/ بخش اول

دبی امارات متحده عربی، یکی از مقاصد گردشگری گرمسیری برای گردشگرانی است که می‌خواهند یک سفر لوکس و جذاب را تجربه کنند. این شهر خاورمیانه‌ای، دارای صحراهای کویری، سواحل دلربا، برج‌های مدرن و مراکز خرید شیک و متعددی است که همه این ویژگی، آن را به یک مقصد تفریحی جذاب تبدیل کرده است؛ جایی که گردشگران و مسافران نه تنها برای انجام معامله‌های بزرگ بازرگانی بلکه تور دبی را برای آفتاب گرفتن و تفریح خانوادگی انتخاب می‌کنند.

بسیاری از گردشگران، دبی را به دلیل داشتن جاذبه های دیدنی مانند برج خلیفه دبی (بلندترین ساختمان جهان)، مراکز خرید که با آکواریوم‌های مدرن و ایستگاه‌های اسکی سرپوشیده از آن‌ها میزبانی می‌کنند، می‌شناسند؛ این شهر دارای جاذبه های برجسته فرهنگی و جاذبه های شهری پر زرق و برق مدرن است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. البته این شهر زیبا یک بافت قدیمی هم دارد؛ اگر علاقمند به بافت شهری سنتی و قدیمی هستید سری به محله بستانیکا (Bastakia district) بزنید، دبی قدیم دقیقا در همین منطقه واقع شده است؛ این منطقه، دارای هتل های سنتی و قهوه‌خانه‌های قدیمی فراوانی است. آویسا در این نوشته، جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده دبی را به شما معرفی خواهد کرد.

 

موزه دبی (Dubai Museum)

ساختمان موزه دبی در سال 1787 میلادی برای دفاع از نهر دبی که در قلعه الفاهیدی واقع شده، ساخته شده بود. دیوارهای این قلعه از بلوک‌های مرجانی سنتی ساخته شده است که با آهک حفاظت شده است. طبقه بالایی این ساختمان را ستون‌های چوبی حفاظت می‌کنند و سقف موزه هم از شاخه‌های نخل، گل و گچ ساخته شده است.

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دبی قطعا این موزه باستانی است. این قلعه در طول تاریخ، به عنوان اقامتگاه برای خانواده حاکم، هیات دولت، پادگان و زندان مورد استفاده قرار گرفته است. این ساختمان در سال 1971 میلادی بازسازی شده است. ورودی موزه دارای یک نمایشگاه جالب از نقشه‌های قدیمی امارات و دبی است که نشان دهنده تمدنی است که پس از رونق صنعت نفت در منطقه رخ داده است.

این مجموعه دارای چندین قایق سنتی و یک خانه ساخته شده از شاخه‌های نخل همراه با برج بادی اماراتی است. یکی از تالارهای این موزه، نمایشگاه اسلحه است و دیگری وسایل موسیقی اماراتی را به نمایش می‌گذارد. در زیر زمین هم سالن‌هایی وجود دارد که جنبه‌های مختلف زندگی سنتی اماراتی (از جمله ماهیگیری، صید مروارید و زندگی بیابانی و بادیه نشینی) را شامل می‌شود. همچنین آثار باستانی از قبرهای سه تا چهار هزار ساله در محوطه باستان‌شناسی القوسیس (Al Qusais) قرار دارد.

 

بخوانید: ۶ هتل ساحلی دبی برای تعطیلات تابستانی

 

 

محله باستاکیا (Bastakia)

محله Bastakia (محله الفاهیدی) در اواخر قرن نوزدهم میلادی به عنوان خانه بازرگانان ثروتمند پارسی ساخته شد که شغل آنها بازرگانی مروارید و منسوجات بود و به نهر دبی دسترسی آسانی داشت. در این منطقه برج‌های بادی و خانه‌هایی با بادگیر ساخته شده بود که از طریق به دام انداختن باد و عبور آن از محفظه‌های برج، تهویه مطبوع هوا را به خانه‌ها می‌رساند؛ درست شبیه به بادگیرهای یزد در ایران. این منطقه به خاطر معماری منحصر به فرد و موقعیت جغرافیایی جذاب اکنون در لیست دیدنی های جذاب دبی قرار گرفته است.

 

بخوانید: بهترین مکان‌ها برای قرار دو نفره در دبی

 

 

خانه شیخ سعید آل مکتوم (Sheikh Saeed Al-Maktoum House)

شیخ سعید آل مکتوم از سال 1921 تا 1958 میلادی حاکم دبی بوده است؛ همان کسی که نوه‌اش، اکنون حاکم فعلی دبی است. محل اقامت سابق شیخ سعید آل مکتوم، اکنون به عنوان موزه‌ای بازسازی و مرمت شده است که نمونه خوبی از معماری عرب است.

بنای اصلی این سازه در سال 1896 میلادی، توسط پدر شیخ سعید ساخته شده است که به دلیل فعالیت‌های راه سازی و ... تخریب شد و بعدها دوباره با درج درهای منقوش حک شده، طرح‌های چوبی در پنجره‌ها و دیوارهای گچی با طرح‌های گل و هندسی نزدیک به مدل اولیه بازسازی شد.یکی از بهترین ماجراجویی ها در دبی سر زدن به این موزه است.

در داخل این خانه نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی دبی قرار دارد که عکس‌های قدیمی بسیار زیبایی از دبی مربوط به سال‌های 1948 تا 1953 میلادی به نمایش درآمده است. در سراسر این بنا عکس‌ها، نقشه‌ها، سکه‌ها و تمبرهای زیادی وجود دارد که نشان دهنده روند پیشرفت امارات است.

 

 

نهر دبی و منطقه آل سیف (Dubai Creek & Al Seef District)

نهر دبی شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند که منطقه دیره (Deira) در شمال و بور دبی (Bur Dubai) در جنوب قرار دارد. نهر دبی عامل موثر در رشد و تحول این شهر بوده است. در ابتدا مهاجران به خاطر ماهی و مروارید جذب این منطقه شدند و روستاهای کوچک در کنار نهر از چهار هزار سال پیش رشد کردند، در حالی که دوران مدرن از دهه 1830 میلادی که قبیله بنی یاس در این منطقه مستقر شد، آغاز شد.

این منطقه در امتداد ساحل نهر دبی و در شمال پل المکتوم (Al-Maktoum Bridge) قرار دارد که هنوز هم توسط تاجران و بازرگان‌هایی از سراسر خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تماشای بارگیری و تخلیه محموله‌ها از داخل و خارج از خنجرها توسط کارگران مکانی است که می‌توانید از زندگی این دریانوردان سنتی اطلاعاتی کسب کنید. بسیاری از آنها از این محل به کشورهای کویت، ایران، عمان، هند و شمال آفریقا سفر می‌کنند. این بقایای خرد از اقتصاد سنتی دبی هنوز مکانی شلوغ و جذاب برای گردشگران است.

در مجاورت نهر دبی، که در همسایگی محله Bastakia قرار دارد اسکله‌ای به عنوان منطقه آل سیف (Al Seef district) بازسازی شده است، با یک تفرجگاه آبشاری با ساختمان‌های مرجانی و سنگ آهک‌های سنتی، بازار شناور و مغازه‌های فروش صنایع دستی. یک مکان عالی برای پیاده‌روی همراه با تماشای منظره‌های آبی عالی است.

 

بخوانید: راهنمای گردشگری در دبی برای عاشقان مد

 

 

مطالب مرتبط