میراث جهانی یونسکو در جنوب شرقی آسیا

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارزش فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر چندین نقطه در جنوب شرقی آسیا را به رسمیت شناخته است. این مکان‌های فرهنگی منحصر به فرد برای علاقه مندان به تاریخ که به این کشورها سفر می‌کنند، بسیار ارزشمند و ستودنی است؛ زیرا دیگر هیچ کجای این دنیا نمی‌توان همتای آنان را پیدا کرد. در سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا حتما از مهم‌ترین و با ارزشترین نقاط میراث جهانی یونسکو دیدن کنید.

 

کامبوج، معبد آنگکور

تقریبا می‌توان با اطمینان گفت 90 درصد افرادی که به سیم ریپ سفر می‌کنند، تنها یک چیز را در سر می‌پرورانند آن هم بازدید از معبد آنگکور است. بین سال‌های 1130 و 1150 میلادی توسط پادشاه سوریاوارمان دوم ساخته شده، از یک هرم معبد عظیم تشکیل شده که به عنوان بزرگ‌ترین بنای مذهبی در جهان مساحتی 162.6 هکتاری را شامل می‌شود و همچنین یکی از بزرگ‌ترین معابد جهان نیز شمارده می‌شود. خمرهای هندو این معبد مثلثی را نمادی از دنیا تلقی می‌کنند. در بازدید از این مجموعه می‌توانید ظرافت‌ها و پیچ و خم‌های هنر کنده‌کاری را بر روی دیواره و ستون‌ها ببنید. این معبد در زمان امپراطوری خمر به خدای ویشنو اختصاص یافته بود، اما بعدها تبدیل به معبدی بودایی شد. اگر راهنما با خود نداشته باشید به سختی بتوانید این مجموعه شگفت‌انگیز را درک کنید.

 

 

اندونزی، بربودور و پارامبانان: دو دین و یک امپراطوری

قبل از این که اندونزی کشوری مسلمان شود، در زمان حکومت مرکزی در جاوا، دو سنت مذهبی از هندو وجود داشت که هر دوی آنان در دو پیکری متفاوت دوام آوردند.

اول، بودایی که در Borobudur تجسم یافته است: بنای تاریخی در نزدیکی Yogyakarta در جاوا، مرکزی که در اندازه حیرت انگیزی ایستاده- ساختاری به شکل ماندالا که کیهان شناسی بودایی را به صورت سنگی جاودانه کرده است. دوم، هندوئیسم را در کاندی پرامبانان پیدا خواهید کرد: یک مجتمعی با 224 معبد در جاوا، مرکزی که تحت سلطه سه سنگر بلند است و نمایانگر trimurti (تثلیث) دین هندو است. پارامبانان را یک شاهزاده هندو در سال 856 میلادی ساخته بود. پس از سال‌ها غفلت مسئولین پارامبانان را که در زلزله 2006 آسیب دیده بود بازسازی و نوسازی کردند.

 

بخوانید: معرفی زیباترین شهرهای تاریخی دنیا

 

 

تایلند، آیوتایا

برای افرادی که ویرانه‌های آیوتایا می‌روند سخت است تصور کنند روزی این شهر را با پاریس یا ونیز مقایسه می‌کردند. پیشتر در مقاله ۱۰ معبد معروف آیوتایا معابد باشکوه این منطقه را بررسی کرده‌ایم اما جالب است بدانید که به مدت 400 سال، آیتوتایا بزرگ‌ترین شهر جهان بود که به عنوان پیوندی برای تجارت منطقه‌ای بین چینی‌ها، اروپایی‌ها و سایرین فعالیت می‌کرد. اما همه این‌ها در سال 1767، هنگامی که مهاجمان از برمه این شهر را ویران کردند و سیام را به آشوب انداختند تغییر کرد. شاید مهاجمان میراث آیوتایا را نابود کرده باشند، اما آنقدری بجای مانده است که بازدیدکنندگان این شهر باستانی بتوانند شکوه و وقار سال‌های دورش را تصور کنند. آیتوتایا را می‌توان به عنوان یکی از بهترین سفرهای روزانه از بانکوک کشف کرد. بعد از این که به این شهر رسیدید دوچرخه کرایه کنید و برای بازدید از نقاط تاریخی اطراف را رکاب بزنید.

 

 

مالزی، جورج تاون و ملاکا

یونسکو دو شهر تاریخی مالزی را با هم و به یکباره به ثبت فهرست خود درآورد که جای تعجب هم ندارد، زیرا هر دوی این شهرهای استعماری گنجینه‌های فرهنگی زیادی را با خودشان به امروز آورده‌اند. ایالت جورج تاون مالزی، پایتخت پنانگ، جواهری در شهرک‌های انگلیسی بود. تجارت بین هند و چین جورج تاون را به یک منطقه مرفه تبدیل کرده بود که، با قصرهایی مانند عمارت پراناکان امروزی گواهی بر ثروت‌های چینی‌های دوره هستند. بقایای حضور انگلیس در پنانگ را می‌توان در سراسر جورج تاون کشف کرد، هسته تاریخی این شهر دارای یکی از بهترین مجموعه‌های جنوب شرقی آسیا در قرن 19 و اوایل قرن بیستم است.

 

بخوانید: معرفی لوکس‌ترین هتل‌های تاریخی دنیا

 

 

مالزی، پارک ملی Gunung Mulu

پارک ملی Gunung Mulu با یک پرواز کوتاه از شهر میری به راحتی در دسترس قرار دارد. این منطقه طبیعی توانسته به خاطر تنوع زیستی خود به ثبت میراث جهانی یونسکو برسد. این قطعه 52،684 هکتاری از جنگل‌های گرمسیری کارست (سنگ آهک) در چندین سطح با حدود 295 کیلومتر غارهای کشف شده، از جمله بزرگ‌ترین تشکیلات غاری کشف شده جهان شناخته می‌شود. در این پارک به جز کوه‌های صعب‌العبور بیش از 3500 گونه گیاهی که برخی از آن‌ها نادر هستند زندگی می‌کنند. دهکده‌هایی که در کنار رودخانه شکل گرفته بودند و با صید و شکار زندگی می‌گذراندند، حالا تبدیل به روستاهای گردشگری با ارائه خدمات رفاهی شده‌اند.

 

 

سنگاپور، باغ گیاه شناسی

یکی از جدیدترین میراث جهانی یونسکو در جنوب شرقی آسیا در سال 1859 در ایالتی جزیره‌ای تأسیس شد. این مکان در مقایسه با سایر نقاط یونسکو سبک انگلیسی دارد. باغ‌های گیاه شناسی سنگاپور به مرور و در طول زمان تکامل یافته و به ویترینی از انواع گل و گیاهان تبدیل شده است. ارکستر سمفونیک سنگاپور به طور مرتب اجراهای رایگان را برای بازدید کنندگان پارک ارائه می‌دهد و باغ ملی ارکیده، بزرگ‌ترین مجموعه ارکیده جهان بیش از 60،000 گیاه و ارکیده را ارائه می‌دهد.

 

بخوانید: آشنایی با مقدس‌ترین غارهای دنیا

 

مطالب مرتبط