معرفی ۵ مجسمه معروف در گرجستان

گرجستان کشوری تاریخی با پیشینه کهن است. سالیان دراز و پر فراز و نشیب‌ تاریخی باعث شده تا نمود آن را در مجسمه‌های مختلفی ببینیم که حالا داستانی برای بازگو کردن دارند. از مجسمه‌های جدیدی مثل علی و نینو گرفته تا نمونه‌های قدیمی‌تر در سراسر این کشور مجسمه‌های متنوعی برای بازدید وجود دارد که ما به معرفی معروف‌ترین‌ها می‌پردازیم. در بازدید از این کشور با تور گرجستان می‌توانید از این مجسمه‌ها دیدن کنید.

 

باتومی، مجسمه علی و نینو

اگر با تور باتومی سفر کنید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که باید در این شهر ساحلی بازدید کنید مجسمه علی و نینو که به مجسمه عشق در باتومی معروف است و شهرتی جهانی دارد. شما این دو مجسمه زوج را در امتداد ساحل دریای سیاه پیدا خواهید کرد که از دور خودنمایی می‌کنند. این مجسمه که در پارک میراکل و در کنار اسکله باتومی قرار گرفته بر اساس رمانی عاشقانه ساخته شده است. این کتاب که روایت غمگینی از عشق علی و نینو را می‌کند به 32 زبان دنیا ترجمه شده تا این که در سال 2010، گرجستانی به نام Kvesitadze Tamara، مجسمه متحرکی با الهام از این داستان در حاشیه دریا ساخت. در ابتدا بودجه 5 هزار دلاری برای ساخت در نظر گرفته شد اما در نهایت پروژه با هزینه‌ای فراتر از این رقم به اتمام رسید. این دو مجسمه 7 متری به دور یک محور بیضی شکل می‌چرخند و در حدود 10 دقیقه به هم می‌رسند.

 

بخوانید: تجربه خریدی متفاوت در گرجستان

 

 

تفلیس، پل باراتاشویلی

پل باراتاشویلی مسیر عبور و عابر پیاده بر روی رودخانه کورا در تفلیس است که در سال 1966 ساخته شد. قبل از این پل، پل موخرانی وجود داشت که به نام شاهزاده خانم موخرانی ساخته شده بود. اما بعدها برچیده شد و بعد از مدتی پل باراتاشویلی جای آن را گرفت. اما چیزی که این پل را برجسته کرده، مجسمه‌های فوق‌العاده‌ای هستند که توجه بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کرده است. در طول این پل شما با مجسمه‌های لاغر و بلندی روبرو می‌شوید که هر کدام‌سشان مشغول کاری هستند. یکی از آن‌ها راه می‌رود، دیگری تکیه داده و یکی دیگر در حال شیرجه در آب است. اینجا از مکان‌های جذاب تفلیس برای عکاسی است، عکاسان و مخصوصا طرفداران اینستاگرام برای گرفتن عکس‌های زیبا و سلفی‌های چشمگیر خودشان را به این پل می‌رسانند.

 

 

تفلیس، مجسمه مادر گرجستان

هیچ گردشگری نباید بدون بازید از مجسمه مادر گرجستان (Kartvlis Deda) این شهر را ترک کند. در واقع این مجسمه در زمره یکی از ویژگی‌های اصلی دیدنی شهر قرار دارد. این بنای یادبود در سال 1958 برای جشن 1500 سالگی تفلیس در تپه سولولاکی بنا شده است. مجسمه مادر گرجستان یا کارتیس ددا از زیباترین بناهای تفلیس است که هرجای شهر باشید زاویه‌ای از آن را در تیررس خواهید داشت. این مجسمه که توسط الگوجا آماشوکلی ساخته شده به عنوان نمادی از گرجستان برای مردم این کشور خیلی اهمیت بسیار بالایی دارد. این مجسمه آلمینیومی که 20 متر ارتفاع دارد در یک دست شمشیر و در دست دیگرش کاسه‌ای نگه داشته است. شمشیر یعنی برای دشمنان تقابل و کاسه دوستی و رحمت به همراه است. این مجسمه در رده با ارزش‌ترین نقاط دیدنی گرجستان قرار دارد.

 

 

تفلیس، مجسمه یادبود سنت جورج

این بنای یادبود که به مجسمه سنت جورج هم شناخته می‌شود در میدان آزادی تفلیس قرار گرفته است. این مجسمه به مناسبت استقلال گرجستان در وسط میدان آزادی ساخته شده است. ارتفاع 35 متری این مجسمه باعث شده تا از هر جای شهر قابل رویت باشد. اولین چیزی که در ظاهر این مجسمه به وضوع خودنمایی می‌‌کند ظاهر طلایی آن است. در واقع این مجسمه با برنز و طلا ساخته شده و به همین دلیل آنقدر پر زرق و برق دیده می‌شود. در این مجسمه نمادین سنت جورج در حال مبارزه با اژدها است که کنایه به مبارزات دائمی خیر و شیر در تمام طول دارد. این مجسمه در سال 2006 در وسط میدان نصب شده است.

 

بخوانید: آشنایی با فرهنگ و جشن‌های گرجستان

 

 

تفلیس، مجسمه شاه دیوید سازنده

شاید شما درباره قدرتمندترین پادشاه گرجستان، داویت سازنده (قرن 11 تا 12 میلادی) شنیده باشید. این پادشاه توانست لشکر ترک‌های سلجوقی را در جنگ Didgori شکست دهد و اصلاحاتی اساسی در ساختار ارتش گرجستان به وجود بیاورد که بر اتحاد و قوای آنان تاثیر زیادی داشت. او با اقدامات مثبتش توانست عصر طلایی گرجستان را رقم بزند. پادشاده دیوید سازنده نمادی از قدرت و اتحاد گرجستان بوده و برای مردم کشور به شدت مورد احترام است و درجه بالایی از غرور ملی را به خود اختصاص داده است. مجسمه او در در کوتایسی محل قرارگیری پارلمان ساخته شده است.

 

بخوانید: ۵ تفریح جذاب در برجومی گرجستان

 

مطالب مرتبط