آشنایی با مهم‌ترین تالاب‌های دنیا

تالاب‌ها تقریبا در تمامی مناطق دنیا وجود دارند و بیشتر از هر اکوسیستم دیگری تنوع زیستی به خود می‌بینند. تالاب‌ها محیط زیستی برای عداد زیادی از موجودات آبی و زمینی فراهم می‌آورند. تالاب‌ها محیط‌هایی بین خشکی و آب هستند و معمولا از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر به شمار می‌روند. تالاب‌ها به اشکال مختلفی مثل باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آبگیرها و آبراهه نمود پیدا می‌کنند. ما در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین تالاب‌های دنیا خواهیم انداخت.

 

 

برزیل، تانتانال

 

 

برزیل، تانتانال

 

 

تانتانال بزرگ‌ترین مرداب دنیا از هر نوعی است که در قسمت غربی برزیل قرار گرفته و تا بولیوی و پاراگوئه گسترش یافته است. این تالاب یکی از برجسته‌ترین مناطق گردشی برزیل بوده و سالان صدها گردشگر به آن می‌روند تا از حیات وحشش دیدن کنند. برخلاف دیگر مناطق حیات وحش دنیا که تضمینی برای برخورد با حیوانات ندارید، در این تالاب حتما به گونه‌های جانوری روبرو خواهید شد. پستاندارن عظیم‌الجثه در معرض خطری در این تالاب زندگی می‌کنند که ممکن است دیدنشان دشوار باشد اما جستجو در آن ساده‌تر از جنگل‌های آمازون است. تانتانال بهترین نقطه آمریکا برای تماشای جگوارهای وحشی است.

 

 

 

هند، سانداربانس

 

 

هند، سانداربانس

 

 

با تور هند به ساندارابانس بروید اینجا بزرگ‌ترین خط ساحلی درختان مانگرو دنیاست که در سراسر بنگلادش و بنگال غربی در هند گسترش یافته است. سانداربانس به زبان بنگالی "جنگل زیبا" معنی می‌دهد. در این منطقه تعدادی از جانوران شکارچی به خصوص ببرهای بنگال زندگی می‌کنند که تعداد آن‌ها به حدودا ۵۰۰ قلاده می‌رسد. برخلاف دیگر زیستگاه‌ها جنگل‌های مانگروی این منطقه در اختیار ببرها است. آن‌ها در این تالاب شنا می‌کنند و به شکار حیوانات دیگری مثل گوزن‌ها می‌پردازند. البته این ببرها توسط شکارچیان غیرقانونی هم مورد حمله و کشتار قرار می‌گیرند. همچنین شکارچین خزنده‌ای مثل دو گونه تمساح و کروکودیل آب شور در این نواحی زندگی می‌کنند.

 

 

بوتسوانا، اکاوانکو دلتا

 

 

بوتسوانا، اکاوانکو دلتا

 

 

اکاوانکو دلتا واقع در بوتسوانا از کشورهای آفریقای جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین آبراهه‌های بزرگ دنیا با نمایی شگفت‌انگیز و دیدنی است. این تالاب جایی که رودخانه اکاوانکو به کویر کالاهاری وارد می‌شود و اغلب آب‌های آن تبخیر شده و پخش می‌شود، به جای این که به دریا بریزد و ذخیره شود. این باتلاق به داشتن انواع گونه‌های جانوری مثل فیل‌ها، اسب آبی، زرافه، تمساح، شیر، یوزپلنگ، کرگدن‌ها و گورخرها شهرت فراوانی دارد. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ۲۰۰ هزارتایی جانوران این تالاب و اطرافش، تمام طول سال را در این جا ساکن نیستند. آن‌ها با شروع باران‌های تابستانی کوچ می‌کنند و با نزدیک شدن زمستان به تالاب برمی‌گردنند.

 

 

فلوریدا، اورگلادس

 

 

فلوریدا، اورگلادس

 

 

اورگلادس رودخانه‌ای عظیم و کم عمق است که با سرعتی بسیار کند حرکت می‌کند. این رودخانه از بخش‌های چمنی و خزه بسته دریاچه اوکچوبی به خلیج فلوریدا گسترش یافته است. این تالاب در فصل گرما به غیر قسمت‌های عمیق‌تر، تقریبا خشک می‌شود. این منطقه میزبان بیش از ۲۰ گونه پرنده و صدها جانور دیگر است. بسیاری از حیوانات خانگی که در اطراف شهر رها شدند و یا فرار کرده‌اند در این تالاب پناه گرفته و به زندگی خود ادامه داده‌اند. شما می‌توانید همراه با تور و یا راهنما به این تالاب بروید و به گشت و گذار بپردازید و از انواع پرندگان و حیوانات کوچک و بزرگ آن دیدن کنید. مطمئنا در این تالاب اوقات جذاب و آرامی را تجربه خواهید کرد.

 

 

هند، مرداب کرالا

 

 

کرالا

 

 

حوضه آبریز کرالا یک زنجیره‌ای از تالاب‌ها و دریاچه‌های موازی با سواحل دریای عمان در ایالت کرالا در جنوب هند است. این شبکه شامل پنج دریاچه بزرگ مرتبط با کانال‌های طبیعی و دست‌ساز بشر است که مجموعا ۳۸ رودخانه را تامین می‌کند. این حوضه آبی اکوسیستمی منحصر به فرد و گسترده به جود آورده و جانوران متنوعی مثل خرچنگ، قورباغه‌ها، ماهی‌ها، پرندگان آبی و حیوانت دیگری مانند سمور دریایی و لاک پشت‌ها در آن زندگی می‌کنند. از آن جایی که این حوضه آبی یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشی هند محسوب می‌شود، مسافران همراه با تورهای گردشی و به وسیله قایق به بازدید از بخش‌های مختلف تالاب می‌پردازند و از جانوارنی مثل پرنده‌ها دیدن می‌کنند. برخی از قایق‌های سیاحتی حتی تبدیل به هتل‌های شناور شده و مسافران در آن برای مدت کوتاهی اقامت می‌کنند. شما هم می‌توانید با رزرو و کرایه یکی از این قایق‌ها به دیدن تالاب بروید و مناظر فراموش‌نشدنی را شاهد باشید.

 

 

معرفی زیباترین مناطق بکر طبیعی در ایالات هند

 

 

ویتنام، مکونگ دلتا

 

 

ویتنام، مکونگ دلتا

 

 

مکونگ منطقه‌ای در جنوب ویتنام است که رودخانه مکونگ به دریا می‌ریزد. این تالاب منطقه‌ای بسیار غنی و با شکوه است که با زمین‌های برنج پوشیده شده است و از همین رو اهمیت بسیار بالایی دارد. این زمین‌های برنج حدود نیمی از تولیدات کشاورزی ویتنام را پوشش می‌دهند. متعاقبا زندگی مردم بومی در این منطقه به دور رودخانه شکل گرفته و در بین روستاها به جای جاده‌های آسفالته و یا خاکی، آب باریکه‌هایی قرار گرفته که تنها به وسیله قایق قابل عبور و مرور هستند.

 

 

چین، لیائوهه دلتا

 

 

چین، لیائوهه دلتا

 

 

تالاب لیائوهه یکی از بزرگ‌ترین مناطق نی‌شکر چین بوده که در در خلیج بوهائی واقع شده است. این منطقه به تنهایی دومین ذخیره نی‌شکر دنیا است. تالاب دارای بهره‌وری زیستی، آب تصفیه شده، تسویه‌کننده آب و هوا، و همچنین باعث جلوگیری نفوذ آب شور به زمین می‌شود. این تالاب نزدیک به ۶۰ هزار هکتار وسعت داشته و بین پانجین و یینگکو در استان لیائونینگ گسترده شده است. لیائوهه زیستگاهی مهم برای انواع حیوانات بوده و بر سر راه پرندگان مهاجر به شرق آسیا و استرالیا قرار گرفته است. در دلتا لیائوهه، ۶۹۹ گونه مختلف حیوانی، ۲۳۶ گونه پرنده و صدها میلیون مرغابی زندگی می‌کنند.

 

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

مطالب مرتبط