معروف‌ترین دیوارهای دنیا را بشناسید

در گذشته‌های دور که زندگی به شکل امروزه نبود دیوارها بیشتر جنبه مرزکشی و عقب‌رانی دشمن را داشته و از قلمرو سرزمینی حفاظت می‌کرده است. اما کم کم این خاصیت دیوارها از بین رفت و در تغییر و تحولات فرهنگی تبدیل به قابی برای ارائه هنرهای نقاشی و تجسمی شد. به طوری که در خیابان‌های شهرهای مدرن دنیا دیوارهای نقاشی شده جذابی وجود دارند که جنبه دیدنی به خود گرفته‌اند. ما در این مقاله برجسته‌ترین دیوارهای دنیا که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید، را معرفی می‌کنیم.

 

 

چین، دیوار بزرگ چین

 

 

چین، دیوار بزرگ چین

 

 

دیوار بزرگ چین، از قرن ۵ام پیش از میلاد تا قرن ۶ میلادی ساخته، بازسازی و نگه‌داری شده است. این دیوار برای قرن‌ها چین را حمالات دیگر قبایل شمالی حفظ کرده است. در حقیقت دیوار چین از چندین بخش جداگانه تشکیل شده که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند اما همگی آن‌ها تحت عنوان دیوار بزرگ چین نام گرفته‌اند. یکی از مشهورترین دیوارها در بین سال‌های ۲۰۶ تا ۲۲۰ قبل از میلاد توسط اولین امپراتور کین چین شی هوانگ ساخته شده که متاسفانه تنها بخش‌هایی از آن تا به امروز باقی مانده است. اکثر دیوارهای موجود در زمان سلسله مینگ بین سال‌های ۱۳۴۸-۱۶۴۴ ساخته شده‌اند. طی آخرین تحقیقات این دیوار ۸٫۸۵۱ کیلومتر طول داشته و وضعیت بخش‌های آن از عالی تا ویرانه، گسترده شده است. البته قسمت‌های گردشگری که در تور چین مورد بازدید قرار می‌گیرد مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.

 

 

کوهستان تیانمن؛ پرواز بر فراز لوکیشن اسرار آمیز فیلم آواتار در چین را ببینید

 

 

عراق، بین‌النهرین قدیم، دیوار بابل

 

 

عراق، بین‌النهرین قدیم، دیوار بابل

 

 

شهر باب از نقاط مهم بین‌النهرین در دوران باستان، دیواری شگفت‌انگیز با نقوش برجسته ارائه می‌دهد که تا دوران ما هنوز باقی مانده است. یکی از نسخه‌های عجایب جهان دروازه ایشتار است که در سال ۵۷۵ قبل از میلاد به عنوان بخشی از این دیوار ساخته شد. هر دوی دیوارها و دروازه از کاشی‌های آبی و نقوش برجسته متناوب پر شده‌اند. در سال ۱۹۸۳، صدام حسین در صدد بازسازی هر دو قسمت دیوار و دروازه برآمد. اگر فک می‌کنید رفتن به عراق خطر آفرین است می‌توانید در موزه پرگامون برلین قسمت‌هایی از این دروازه و دیوار را مشاهده کنید که از حفاری‌های تاریخی به دست آمده است.

 

 

پرو، منطقه تاریخی ساکسایوامان

 

 

پرو، منطقه تاریخی ساکسایوامان

 

 

ساکسایوامان یک تشکیلات دیواری به جامانده از دوران اینکاها است که از بالای شر کوسکو کشیده شده است. در این منطقه سه دیوار موازی هم با سنگ آهنکی در اندازه‌های مختلف ساخته شده است. در اصل گفته می‌شود این شهر به شکل پوما حیوان نمادین سلسه اینکاها ساخته شده است. به این ترتیب، شکم پوما، میدان اصلی بود، رودخانه Tullumayo ستون فقرات، و تپه Sacsayhuaman سر آن بود. این دیوارهای مشهور هم حکم دندان‌های پوما را داشتند. این تخته سنگ‌های چیده شده در کنار هم یک اندازه نبوده و قسمت‌های پایینی بزرگ‌تر هستند که ارتفاع بزرگ‌ترین‌شان تا ۸٫۵ متر می‌رسد.

 

 

زیمباوه، دیوار بزرگ زیمباوه

 

 

زیمباوه، دیوار بزرگ زیمباوه

 

 

دیوار بزرگ زیمباوه، مجموعه‌ای از خرابه‌های سنگی‌ست که در منطقه امروزی زیمباوه قرار گرفته است. استفاده از کلمه بزرگ برای این خرابه به این علت است که خود منطقه از صدها ویرانه کوچک دیگر تشکیل شده است. این سازه‌های باستانی توسط مردم بومی بانتو، در قرن ۱۱ میلادی پایه‌گذاری شد و آن‌طور که می‌گویند ساختنش تا بیش از ۳۰۰ سال به طول انجامید. در بهترین دوران خود این منطقه تا ۱۸ هزار ساکن داشته که ساختمان‌های دیدنی زیادی ساخته بودند. یکی از معروف‌ترین ساختمان‌ها به Enclosure شناخته می‌شود که دیواری با ۱۱ متر ارتفاع و ۲۵۰ متر طول ارائه می‌دهد.

 

 

آلمان، برلین

 

 

آلمان، برلین

 

 

ساخت دیوار برلین در سال ۱۹۴۱ آغاز شد و این شهر را به دو نیم تبدیل کرد. این حرکت ناخوشایند اما موثر از طرف آلمان شرقی برای جلوگیری از فرار برلینی‌ها از دست حکومت شوروی، سپس آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بود. در زمان برقراری دیوار ۵ هزار نفر تلاش کردند با حقه و نقشه از آن فرار کنند اما بین ۹۸ تا ۲۰۰ نفر از آنان در این فرارها جان باختند. امروزه بقایای این دیوار یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشی شهر بوده و در گردش‌های توریستی، راهنما اطلاعات کاملی از تاریخچه دیوار و روزهای سیاه برلین به مسافران می‌دهد.

 

 

ترکیه، دیوار تروا

 

 

ترکیه، دیوار تروا

 

 

تروا شهری افسانه‌ای در قسمت شمال غربی ترکیه است که از آن در افسانه معروف هومر یاد شده است. این مکان باستان‌شناسی از چندین بخش و خرابه مختلف تشکیل شده و به طور کلی سازه منسجم و قابل تشخیص آن‌چنانی از آن باقی نمانده است. اما به علت شهرت زیاد داستان جنگ تروا گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند بسیار علاقه‌مند به دیدن این خرابه‌ها و مخصوصا دیوار به جا مانده از آن هستند. بنابراین اگر با تور ترکیه به سفر می‌روید احتمالا یکی از جاهایی که بازدید می‌کنید این دیوار باستانی قدیمی خواهد بود. به غیر از محوطه باستانی امکانات دیگری نیز مانند مغازه‌ها و زمین بازی کودکان در نزدیکی آن ساخته شده تا شما بتوانید همراه خانواده اوقات خوبی را سپری کنید.

 

 

معرفی میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه که نباید دیدنشان را از دست دهید

 

 

آمریکا، واشنگتن، دیوار یادبود سربازان ویتنام

 

 

آمریکا، واشنگتن، دیوار یادبود سربازان ویتنام

 

 

دیوار یادبود سربازان ویتنام، نه در این کشور بلکه در واشنگتن، به احترام سربازانی که در طی جنگ ویتنام کشته و ناپدید شدند ساخته شده است. بر روی این دیوار یادبود نام ۵۸۱۹۵ سرباز بر روی سنگ‌های گرانیتی مشکی با خط سفید درج شده است. این دیوار به منظور جلوگیری از مناقشات سیاسی ساخته شد و گفته می‌شود معروف‌ترین یادبود در کل شهر است که مردم گردشگر زیادی برای بازدید از آن می‌روند.

مطالب مرتبط