آسمان‌‌خراش‌های برجسته و الهام‌بخش دنیا

اصطلاح آسمان‌خراش‌ را آمریکایی‌ها به خاطر حیرت‌انگیز بودن ساختمان‌های بلندی که در اواخر قرن ۱۹ام در شهرهایی مثل شیکاگو و نیویورک ساخته می‌شود باب کردند. امروزه آسمان خراش‌ها به صورت فزاینده‌ای در شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند. زیرا آن‌ها نسبت به ساختمان‌های کوتاه و چند طبقه‌ای، نمای بهتری از شهر و منطقه را ارائه می‌دهند. اما آن‌ها فقط برای ارائه نمای بهتر ساخته نمی‌شوند. بلکه همچون معابد و برج‌هایی که در دوران‌های گذشته ساخته می‌شدند نه تنها نمای جذابی ارائه می‌دهند بلکه هویت شهر را می‌سازند. ما در این مقاله به معرفی برخی از این آسمان‌خراش‌ها می‌پردازیم.

 

 

انگلیس، لندن، چرکین

 

 

انگلیس، لندن، چرکین

 

 

آسمان‌خراش 30 St Mary Axe که به چرکین نیز شهرت دارد در منطقه اصلی تجاری لندن واقع شده است. این آسمان‌خراش با ۱۸۰ متر ارتفاع در ۴۰ طبقه ساخته شده و در سال ۲۰۰۳ به بهره‌برداری رسیده است. ساخت این آسمان‌خراش با ظاهر منحصر به فردش تحولی در ساخت و ساز ساختمان‌های لندن ایجاد کرد و بعدها مورد الهام خیلی‌ها قرار گرفت. در ساخت چرکین از تکنولوژی‌های مدرن استفاده شده تا کم‌ترین حد ممکن از انرژی را مصرف کند.

 

 

چین، هنگ کنگ، آسمان خراش بانک چین

 

 

بانک چین

 

 

برج بانک چین، یکی از برجسته‌ترین آسمان‌خراش‌های هنگ کنگ را در است که با ۳۰۵ متر ارتفاع بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ بلندترین برج آسیا و خاص‌ترین آسمان‌خراش هنگ کنگ بود. در طراحی و ساختار این برج از درخت بامبو الهام گرفته شده که رشد آن نماد معیشت و موفق است. البته تعدادی از فنگ شویی‌ها از نماد X به کار رفته و ضلع‌های تیز آن انتقاد کرده‌اند. با این حال اگر به این شهر سفر می‌کنید حتما از بالکن طبقه ۴۳ام آن که به روی عموم باز است دیدن کرده و به تماشای نمای جذابی از شهر بنشینید. مخصوصا غروب‌ها همزمان با روشن شدن چراغ‌های شهر منظره خیره‌کننده‌ای پدید می‌آید که شما را مسحور خودش می‌کند.

 

 

۶ تم‌پارک عجیب در چین که گردشگران عاشق آنها هستند

 

 

آمریکا، شیکاگو، Sears Tower

 

 

آمریکا، شیکاگو، Sears Tower

 

 

این آسمان‌خراش۴۴۲ متری که در شیکاگو واقع شده، در سال ۱۹۷۳ تکمیل شد و به عنوان بلندترین برج دنیا به سرعت بین همه شناخته شد. این سازه دارای عرشه‌ای در طبقه ۱۰۳ام است که مردم می‌توانند با رفتن به آن، از تماشای منظره پانورامای شهر لذت ببرند. این عرشه تقریبا یکی از جاذبه‌های اصلی شیکاگو بوده و در بسیاری از فیلم‌ها به عنوان لوکیشن استفاده شده است. شما می‌توانید با استفاده از دو آسانسور آن در ظرف ۶۰ ثانیه به بالا برسید. این برج در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به ویلیز تغییر نام داد.

 

 

چین، شانگهای، مرکز تجارت جهانی شانگهای

 

 

شانگهای

 

 

در تور چین این مرکز تجارت جهانی شانگهای را می‌بینید که در برجی متشکل از دفاتر، هتل‌ها، اتاق‌های کنفرانس، عرشه‌های پانوراما و مراکز خرید در منطقه پودنگ شانگهای واقع شده است. این آسمان‌خراش با ارتفاع ۴۹۲ متر بلندترین برج چین در سال ۲۰۰۷ شناخته شد و از برج هنگ کنگ نیز پیشی گرفت. نکته متمایز در این آسمان‌خراش وجود دایره‌ای بزرگ در صفحه بالایی آن بود که اعتراض چینی‌ها را در پی داشت. آن‌ها معتقد بودند دایره تشابهی به نماد پرچم ژاپن دارد. به همین دلیل آن را به شکل هندسی گوشه داری در آوردند. حالا از دید خیلی‌ها برج شبیه به یک دربازکن بطری غول‌پیکر تبدیل شده است.

 

 

دبی، برج خلیفه

 

 

برج خلیفه

 

 

در حال حاضر عنوان بلندترین برج دنیا با ۸۲۸ متر ارتفاع به برج خلیفه دبی می‌رسد که یکی از برجسته‌ترین نمادهای این شهر در تور دبی بوده و حتی افرادی که هرگز به آن سفر نکرده‌اند نیز آن را می‌شناسند. هتل آمانی ۳۷ طبقه پایینی را به خود اختصاص داده و طبقه ۴۵ تا ۱۰۸ نیز دارای ۷۰۰ آپارتمان خصوصی در ۶۴ طبقه است. استخر روباز جذابی با نمای خیره‌کننده شهر نیز در طبقه ۷۸ام تعبیه شده است. به جز لابی طبقه ۱۲۳ام و سالن نمایشگاه طبقه ۱۲۴ام باقی طبقات در اختیار ادارات، دفاتر و دیگر سوئیت‌هاست.

 

 

ماجراجویی در دنیای حیوانات در پارک‌های حفاظت‌شده‌ی دبی

 

 

مالزی، کوالالامپور، برج‌های دوقلوی پتروناس

 

 

 

پتروناس

 

 

در تور مالزی می‌بینید برج دوقولوی پتروناس در کوالالامپور بلندترین برج دنیا بود تا این که در سال ۲۰۰۴ ساختمان ۱۰۱ تایپه این عنوان را از او ربود. این برج‌ها دارای ۸۸ طبقه با نمای استیل و شیشه بوده که گفته می‌شود از هنر اسلامی برای طراحی آن الهام گرفته شده که بازتابی از زندگی مسلمانان در مالزی است. این دو برج به واسطه پلی در طبقات ۴۲ و ۴۳ بهم متصل شده‌اند. نکته منحصر به فرد پل اینست که به نوعی لغزنده طراحی شده تا در برابر بادهای شدید مقاومت لازم را داشته باشد. همچنین در مواقع اضطراری می‌توان مردم را به واسطه پل از ساختمان در خطر به دیگری منتقل کرد.

 

 

 

جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در غرب مالزی

 

 

دبی، برج العرب

 

 

دبی، برج العرب

 

 

برج العرب با ارتفاع ۳۲۱ یکی از برج‌های بلند دنیاست که انحصارا هتلی شیک و لاکچری ارائه می‌دهد. اگر قصد سفر به دبی را دارید می‌توانید با رفتن به رستوران آن در ارتفاع ۲۰۰ متری از زمین، هم غذایی فوق‌العاده در محیطی لاکچری بخورید و هم از منظره وسیع خلیج فارس لذت ببرید. این برج بر روی جزیره‌ای کاملا مصنوعی بنا شده که توسط پل به خشکی می‌رسد. در طراحی برج العرب از قایق‌های بادبانی الهام گرفته شده تا به نوعی معرف شهر و نماد آن باشد. که می‌توان گفت در این مورد کاملا موفق بوده است.

مطالب مرتبط