عجیب‌ترین شهرهای دیوارکشی شده دنیا

در طول تاریخ و وجود جنگ‌های پی در پی، حاکمان را بر آن می‌داشت تا برای حفاظت از شهرها تدابیری بیاندیشند. معمولا دور شهرهای را دیوارهای مستحکمی می‌کشیدند که با برج‌های دیدبانی به هم متصل بودند. حتی برخی از آن‌ها برای سخت الوصول شدن بر روی تپه‌ها ساخته می‌شدند. به همین ترتیب شهرهای ساحلی با دیوارکشی خودشان را از حمله کشتی‌ها و دزدان دریایی حفاظت می‌کردند. امروزه این دیوارهای عظیم قرون وسطایی نقطه گردشگری مسافران سراسر دنیا شده‌اند. این عجیب‌ترین شهر‌های دیوارکشی شده را ببینید.

 

 

ایتالیا، مونتریجونی

 

 

ایتالیا، مونتریجونی

 

 

این شهر کوچک بر روی تپه‌ی ملایمی در منطقه سینای ایتالیا واقع شده است. این شهر قرون وسطایی در قرن ۱۳ ام میلادی بنا شده و برای حفاظت از آن دیواری دور تا دور آن کشیده شده است. اما از آن جایی که دیوار به صورت خیلی ابتدایی بنا شد نه مهندسی خاصی دارد و نه به قدر کافی پیچیده و محکم است. با این همه مونتریجونی یکی از بهترین شهرهای حفاظت شده در کل ایتالیاست که روزانه اتوبوس‌های پر از گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

 

 

جمهوری چک، زنوجمو

 

 

جمهوری چک، زنوجمو

 

 

زنوجمو تاریخی‌ترین شهرستان جمهوری چک بوده که دور آن با دیوارهای مستحکم حفاظت شده است. در مهندسی این سازه در حقیقت از چندین دیوار استفاده شده که با خاکریز و خندق به هم متصل شده‌اند. شهر زنوجمو منطقه‌ای پادشاهی در نزدیکی مرز اتریش بود به همین دلیل با چنین دیوارهایی از آن محافظت می‌کردند. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به چک همین دیوارها هستند، اما به گردشگران توصیه می‌شود که برای گشتن در بین این دیوارها از نقشه استفاده کنند تا گم نشوند. شما می‌توانید این نقشه را از دفتر گردشگری شهرستان تهیه نمایید.

 

 

ترکیه، دیاربکر

 

 

ترکیه، دیاربکر

 

 

با تور ترکیه به دیاربکر سفر کنید این شهر اولین شهر ترکیه با دیوارهای دفاعی است که در اواخر قرن ۳ام توسط رومیان ساخته شده، البته گفته می‌شود اصالت آن به دوره بیزانس بر می‌گردد. این دیوار ۷کیلومتری دارای ۵ دروازه، ۱۶ برج، و ۸۲ برج دیدبانی است. شکل کلی این دیوار سنگ سیاه شبیه به دیوار چین بوده و ارتفاعی به اندازه ۱۱ متر و عرضی برابر با ۳ تا ۵ متر دارد. این دیوار که نمونه بسیار خوبی از معماری نظامی اواسط قرون وسطاست، یکی از بهترین و تاریخی‌ترین بخش‌های گردشگری ترکیه است. اگر قصد سفر به ترکیه را داشتید حتما در تورهای گردشی این منطقه ثبت نام کرده و این دیوار منحصر به فرد دیدن کنید.

 

 

۹ دلیل که شما را حداقل یک بار در عمرتان مسافر ترکیه می‌کند

 

 

مونتنگرو، بودوا

 

 

مونتنگرو، بودوا

 

 

بودوا در سواحل دریای آدریاتیک و در مونتنگرو واقع شده و قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این دیوار تنها چند صد سال است که توسط ونیزی‌ها برای دفاع از شهر در برابر حمله‌های عثمانی‌ها در قرون وسطا ساخته شده است. در حالی که سمتی از دیوار رو به دریاست سمت دیگر آن را شهرهای جدید و قدیمی احاطه کرده است. اگر به این منطقه سفر می‌کنید، می‌توانید در این سمت دیوارها در بین خیابان‌های قدیمی و سنگفرش پیاده‌روی کنید و برای تماشای دریای آنسوی دیوارها به بالای آن بروید و ضمن تماشای منظره عکس‌های بی‌نظیری بیاندازید.

 

 

سوئد، ویسبی

 

 

سوئد، ویسبی

 

 

در قسمت ساحلی دریای بالتیک شهر ویسبی سوئد واقع شده که دور آن با دیوارهای دفاعی محافظت شده است. قدمت این دیوار به قرن ۱۲ام درست زمانی که در اروپا، دیوارکشی شهرها در سراسر اروپا رواج پیدا کرده بود برمی‌گردد. دیوار اصلی شهر حدود ۶ متر ارتفاع داشته و هیچ برجی برای آن در نظر نگرفته شده است. جنگی که در قرن ۱۳ام در گرفت شهروندان را بر آن داشت مه استحکامات دیوار را ارتقا بخشند. به همین دلیل ارتفاع آن را بالا بردند و ۲۹ برج برای آن بنا نهادند. قدیمی‌ترین قسمت این دیوار نیز برجی است که به عنوان اسلحه خانه از آن استفاده می‌شد. امروزه از مجموع ۲۹ برج دفاعی، ۲۷ عدد آن پا برجا مانده است.

 

 

استونی، تالین

 

 

استونی، تالین

 

 

یکی دیگر از شهرهای دیوارکشی شده اروپا تالین در استونی است. این دیوار به دستور مارگارت سامبیریا در سال ۱۲۶۵ دور شهر بنا گردید و همان زمان به دیوار مارگارت شهرت یافت. این دیوار در ابتدا تنها ۱٫۵ متر عرض داشت که در طول سال‌ها کم کم گسترش یافت و بخش‌های جدیدی به آن افزوده شد. در قرن ۱۴ام نگهبانی بر دیوار جزو خدمت وظیفه بود و این دلیلی است که چرا هنوز بیشتر بخش‌های دیوار بعد از گذشت سال‌ها سالم مانده است. اگر به این شهر سفر می‌کنید بهتر است بدانید که قسمت‌های اصلی برای بازدید از دیوار شامل، برج پایه بلند دروازه، دروازه و برج راهبه و برج بزرگ مارگارت است.

 

 

چین، شیان

 

 

چین، شیان

 

 

شیان یا به عبارتی شی‌آن یکی از قدیمی‌ترین شهرها در تور چین است که قدمت آن به بیش از ۳۱۰۰ سال پیش بر می‌گردد. طی هزار سال این شهر پایتخت ۱۳ سلسله و ۷۴ امپراطور بوده است. شیان پایانه نهایی جاده ابریشم در شرقی‌ترین قسمت آن بوده که محل برپایی ارتش سرخ چین نیز بوده است. دیوار شهر در اوایل قرن ۱۴ام زمان سلسه مینگ بنا شد که تا امروزه به خوبی دوام آورده است. این دیوار یکی از بزرگ‌ترین دیوارهای دفاعی شهری در دنیاست که عرض زیادی نیز دارد. به طوری که همزمان ۵ دوچرخه سوار می‌توانند به راحتی در کنار یکدیگر برانند. اگر قصد دارید به چین سفر کنید حتما بازدید از این شهر باستانی را در برنامه گردشی خود بگنجانید.

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

مطالب مرتبط