معرفی سالن‌های باله و اپرا در آسیا

هیچ شکی نیست که قاره اروپا برای رقص باله و آوازخوانی اپرا شناخته و شده و برجسته است. به همین دلیل کشورهایی همچون روسیه، فرانسه و ایتالیا این اشکال هنری کلاسیک را به عمیق‌ترین حالت در خود حفظ کرده‌اند. با این وجود، این سه کشور اروپایی تنها جوامع معاصر نیستند که شرکت‌های اپرا یا باله و تئاتر به صورت حرفه‌ای در آن‌ها فعالیت می‌کنند. در حقیقت، صدها کنسرت و سالن باله در سراسر جهان وجود دارد. قبلا بهترین سالن‌های اپرا و تئاتر در دنیا را معرفی کرده‌ایم، امروز قصد داریم آسیا را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ارمنستان، ایروان، سالن ملی اپرا و تئاتر باله ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان و بزرگ‌ترین کلانشهر این کشور، خانه تنها شرکت باله این کشور آسیایی است و یکی از بهترین نقاط آسیا برای کسب تجارب فرهنگی به شمار می‌رود. آکادمی ملی تئاتر ارمنستان به یادبود الکساندر اسپندیاریان در 20 ژانویه 1933 تاسیس شد. باله امروزی ارمنستان الهام گرفته شده از باله اورجینال ارمنی است. اولین باله ارمنی ارمنستان توسط یک دورگه شوروی ارمنی به اسم آرام خاچاتوریان نوشته شد که اسم این باله خوشبختی (Happiness) بود. او خیلی صبر نکرد و آهنگ رسمی خود Gayane را سرود که به بر روی صحنه‌های گوشه و کنار دنیا به اجرا درآمد. این آهنگ بر اساس آهنگ هپینس نوشته شده بود، که داستان زوج جوانی را با مضامین عشق، خیانت و روابط رایج روایت می‌کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور ارمنستان حتما از سالن اپرا تئاتر این کشور دیدن کنید.

 

 

آذربایجان، باکو، آکادمی دولتی اپرا و تئاتر باله آذربایجان

این کشور که در منطقه فراموشی قفقاز جنوب غربی آسیا قرار دارد، در 28 فوریه 1911 درهای سالن تئاتر خود را به روی مردم باز کرد. البته در ابتدا به خاطر مغول‌هایی که باعث ساخت این سالن شدند به نام تئاتر مایلوف شناخته می‌شد. مایلوف زمانی که در سال 1910 در باکو اجرای آنتونینا نژدانوا را تماشا کرد به باله بسیار علاقه‌مند شد. او از شنیدن صدای بلند و رسای این خواننده شگفت‌زده شد و از او خواست تا دوباره برای اجرای دیگری به باکو برگردد. اما آنتونینا درخواست وی را رد کرد و گفت در شهری چنین ثروتمند چطور یک سالن اجرای مناسب برای میزبانی از خوانندگان و مردم مشتاق وجود ندارد. مایلوف از او مجددا درخواست کرد و قول داد فقط به خاطر اجرای او ظرف یک سال، سالن مناسبی بسازد. ساخت و ساز در کم‌تر یک سال و آن هم زمانی که چنین سرعتی در ساخت و ساز رایج نبود به پایان رسید آنتونینا به باکو بازگشت و اولین بازیگر زن باله جدید در امنستان شد. در سفر با تور باکو،‌ بازدید از آکادمی اپرا و تئاتر باله آذربایجان یکی تجربه فرهنگی بسیار مفیدی برای شما خواهد بود.

 

بخوانید: ۷ دیدنی شگفت‌انگیز در سفر به باکو

 

 

اندونزی، جاکارتا، مرکز رقص Genecela

این مدرسه رقص از ژانویه سال 1996 استعدادهای درخشان اندونزی را آموزش می‌دهد. موسس این مرکز معلم Yasinta R. Suryani است، که برای 20 سال در کلاس خانوم Farida Oetoyo یکی از برترین معلمان باله در جاکارتا آموزش دیده است. آموزش‌های گسترده همراه با سفرهای آموزش رقص به هنگ کنگ، ژاپن و اتریش الهام بخش افتتاح مرکز رقص Genecela بود. هدف سوریانی آموزش درست نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به باله بود، تا بتوانند باعث افتخار اندوزی شوند. اما موفقیت‌های او فراتر از انتظارش رفت و توانست رشته‌های دیگری همچون هیپ هاپ، جاز و رقص کلاسیک را به برنامه‌های آموزشی مرکز اضافه کند.

 

بخوانید: بهترین شهرها برای بازدید از هنر خیابانی

 

 

گرجستان، تفلیس، سالن تئاتر ملی اپرا و باله تفلیس

سالن تئاتر اپرا و باله تفلیس که به نام خانه اپرای تفلیس نیز شناخته می‌شود، عمارتی بزرگ و باشکوه با معماری اروپایی است که در سال 1851 میلادی ساخته شد. در سفر با تور گرجستان، شاید در مقایسه با سالن‌های برجسته دنیا خیلی بزرگ به نظر نرسد، اما لازم به ذکر است که این سالن اپرا بسیار معتبر بوده و بسیاری از رویدادهای بین‌المللی را میزبانی کرده است. سالن اولیه در دوره نارضایتی مردم از دولت شوروی ساخته شد و هدف اصلی آرام کردن جو و جلب احساس رضایت مردم بود. یک طراح فرانسوی مسئولیت دکوراسیون داخلی سالن نمایش را برعهده گرفت و آن را با پارچه‌های مخملی و طلاکوب شده و ابریشم اعلا زینت بخشید. گریگوری گاگارین هنرمند برجسته گرجستانی نیز کار نقاشی دیوارها را به عهده گرفت. جالب است بدانید چلچراغ بزرگ این سالن هزار کیلوگرم وزن دارد. اولین اجرای این سالن، لوسیا دی لامرمور بود توسط یک گروه ایتالیایی بر روی صحنه رفت.

 

بخوانید: معرفی بهترین گالری‌های هنری دنیا

 

 

گفتنی‌ست این سالن مدتی بعد در آتش سوخت و تمام شکوه و عظمت و زیبایی‌اش با آتش دود شد و به آسمان رفت. معمار آلمانی ویکتور شروتر سالن اپرای فعلی را طوری طراحی کرد که با نسخه اولیه آن برابری کند. سرانجام سالن جدید در سال ۱۸۹۶ به طور رسمی افتتاح شد و بارها دچار خسارت و حریق شد و به دفعات مورد بازسازی قرار گرفت. سالن جدید اپرا در خیابان روستاولی واقع شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های برجسته تفلیس شناخته می‌شود.

 

مطالب مرتبط