معرفی زیباترین سیتی‌ هال‌های دنیا

از زمانی که بشر به شهرسازی رو آورد؛ نیاز به ساختمان‌هایی برای مدیریت شهر، اجرای عدالت، فراخوانی مردم و برگزاری کنفرانس‌ها، و ساختمان‌های هنری برای لذت بردن از آثار هنرمندان و استراحت کردن و محیط‌های فرهنگی نیاز شد. از همین‌رو عموما ساختمان‌های عمومی شهرها گویای طرز فکر و سبک زندگی مردم آن شهر هستند و به نوعی با ظاهر خود سعی در ایجاد ارتباط ذهنی دارند. در این مقاله ما به برخی از زیباترین و جالب‌ترین ساختمان‌های مدنی از تمام دوره‌های تاریخ و نقشی که این ساختمان‌ها چه در هویت معماری یک شهر و چه در زندگی روزمره شهروندان آن شهر ایفا می‌کنند، می‌پردازیم.

 

بلژیک، برکسل، آتومیوم

این ساختمان مفهومی عجیب، مانند نمایانگر ساختار اتمی موجود در آهن است. آتومیوم که برای نمایشگاه جهانی 1958 در بروکسل طراحی و ساخته شده، هم اکنون به عنوان فضاهای نمایشگاهی استفاده می‌شود. همچنین یک رستوران و خوابگاه برای بازدید گروه‌های مدرسه‌ای وجود دارد. پله‌های برقی با 9 غلاف استیل در این ساختار عجیب متصل شده‌اند و در سازه یکپارچگی ایجاد کرده‌اند. طراحی این سازه نگاهی به آینده علم و هنر دارد.

 

بخوانید: معماری‌های بی‌نظیر دوره بیزانس

 

 

نیوزلند، ولینگتون، توالت‌های کوموتوتو

این سازه عجیب که توسط استودیو پاسیفیک طراحی شده بازسازی ستون‌های باقی مانده از دایناسورها نیست، بلکه توالت‌های عمومی است. این توالت‌های عمومی که در کنار بندر واقع شده با الهام از سخت پوستان به این شکل طراحی شده است. برای ساخت این توالت‌های عجیب از علم و هنر بهره برده شده و با سلیقه و ظرافت طراحی شده است. توالت‌ها در داخل دارای سیستم تهویه هوا، آینه، سیستم لوله کشی آب و دکوراسیون مدرن است.

 

 

ایتالیا، روم، کولوسئوم

هیچ شکی نیست که یکی از استادیوم‌های نمایشی دنیا در تمام طول تاریخ کولوسئوم روم بوده و روم برای همیشه یکی از زیباترین شهرهای گردشگری دنیا از لحاظ معماری بوده است. این استادیوم گنجایش 50 هزار نفر را همزمان داشته و در دوره روم باستان برای برگزاری نمایش‌های گلادیاتورها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این میدان مبارزان، اسیران جنگی و برده‌ها مجبور به مبارزات خشونت آمیز بودند؛ به علاوه اعدام‌ها نیز در این میدان مبارزه انجام می‌گرفت. تخمین زده می‌شود حدود 500 هزار نفر در این میدان و در زمان استفاده از آن جان باختند.

 

 

هلند، هیلورسوم، موسسه صدا و تصویر

انستیتوی صدا و سیما هیلورسوم دارای سه نهاد مجزا شامل: آرشیو ملی سمعی و بصری، یک مرکز نمایش عمومی تلویزیون و رادیو و یک موسسه تحقیقاتی حرفه‌ای است. نیمی از این غول مکعبی روی زمین و نیمه دیگر زیر زمین قرار گرفته که بایگانی‌ها در اتاق‌هایی با کنترل دما نگهداری می‌شوند. در سفر با تور هند فرصت بازدید این معماری جذاب را خواهید داشت. از ورودی بازدیدکنندگان باید از روی پلی عبور کنند که با زاویه دید از بالا به پایین طاقی‌های عمیقی را خواهند دید.

 

بخوانید: زیباترین روستاهای ناشناخته دنیا

 

 

نروژ، اسلو، سالن باله و اپرای New Norwegian

این سالن نمایشگاهی و باله در سال 2007 کامل شده و با 600 کارمند شروع به کار کرد. این سالن همه ساله میزبان 300 اجرای مختلف می‌شود. سقف آزاد و شیب‌دار آن به مفهوم دسترسی آزادانه برای تمامی اجراها بوده است.

 

 

چین، پکن، استادیوم ملی پکن

استادیوم ملی پکن که برای بازی‌های المپیک 2008 ساخته شده، یکی از جالب‌ترین ساختمان‌های دیدنی این شهر است. این بزرگ‌ترین فضای محصور در جهان و همچنین بزرگ‌ترین سازه فولادی جهان است که بیش از 26 کیلومتر فولاد در ساخت آن استفاده شده است. به دلیل فرم‌های فلزی که فضای استادیوم را محصور کرده به "لانه پرنده" معروف شده است. الگوی نمای استادیوم در واقع از سفال‌های چینی الهام گرفته شده است.

 

بخوانید: زیباترین شهرهای کنار رودخانه در دنیا

 

 

هند، دهلی، معبد لوتوس

این معبد غیر معمول با نمای لوتوس جوایز متعددی برای معماری منحسر به فردش دریافت کرده است. این معبد که در زمره جاذبه‌های توریستی قرار گرفته؛ عناصر متعدد ارزشمندی در خود جای داده که از نظر معنوی دارای معنا و مفهوم هستند. این معبد مدور 9 وجهی برعکس معابد هندی هیچ مجسمه و تمثیلی در خود و یا حتی در نمای بیرونی خود ندارد. با این همه عبادتگاهی برای همه است که می‌تواند 2500 نفر را در خود جای دهد.

 

 

چین، شانگهای، ساختمان رن

بنای رن که به شکل یکی از سمبل‌های چینی طراحی شده، واقعا یک شگفتی معماری واقعی است. قسمتی از ساختمان که از آب بیرون آمده یک مرکز ورزشی (از جمله استخرها و سایر فعالیت‌های آبی) را در خود جای داده و بخش دیگر که روی زمین قرار دارد به فعالیت‌های ذهنی و فرهنگی اختصاص یافته و یک مرکز همایش، کتابخانه‌ها و سالن اجتماعات را در خود جای داده است.

 

بخوانید: بهترین بازارهای محلی و سرپوشیده دنیا

 

 

اسپانیا، بیلبائو، موزه گوگنهایم

در امتداد رودخانه Nervión موزه شگفت‌انگیز گوگنهایم یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر را می‌بینید که خودنمایی می‌کند. ساختارهای پر پیچ و تاپ و اشکال منحنی این طراحی برجسته، نه تنها شیوه موزه‌های مفهومی جهان را تغییر داده، بلکه به لطف 10 میلیون بازدید کننده‌ای که سالن‌های آن را به خود جلب کرده‌اند، اقتصاد بیلبائو را رونق بخشیده است. معماری خیره‌کننده این موزه به خوبی نشان می‌دهد که چطور ساختار سازه‌ها و به بردن معماری می‌تواند هویت یک شهر را تغییر دهد.

 

بخوانید: زیباترین سواحل جزیره‌ای دنیا

 

مطالب مرتبط