سفر در آسیا در طول ماه رمضان

در طول سفر در ماه رمضان به آسیا هیچ مسافری گرسنه و بی‌کار نخواهد ماند. گرچه افرادی که روزه نمی‌گیرند همه جا هستند (اعم از مسلمان و غیرمسلمان) اما انتظار می‌رود که در طول سفر در ماه رمضان حواس‌تان به دیگران هم باشد. صرف نظر از این که سفر در رمضان چقدر بر روی تعطیلات شما اثر می‌گذارد، برخی از مشاغل تا حدودی نیمه تعطیل و برخی دیگر حتی شلوغ‌تر هم می‌شوند. مثلا رستوران‌ها شب‌ها شلوغ‌تر هستند و بوفه‌های فروش مواد غذایی ویژه رمضان هم برپا می‌شود.

 

رمضان در آسیا

در حالی که رمضان مقدس‌ترین ماه بین همه مسلمانان محسوب می‌شود و همه آن‌ها از سحر تا غروب چیزی نمی‌خورند اما با این همه آداب و رسوم به جا آوردن این ماه با هم متفاوت است. در بسیاری از کشورها افطار به صورت جمعی و در کنار اقوام و یا همسایگان برگزار می‌شود. با این که سطح انرژی و صبوری در طول روز کاهش می‌یابد اما بازارهای شبانه، اجتماعات خانوادگی، بازی‌ها و شیرینی‌های ویژه این ماه اوقات را به کام همه شیرین می‌کند. به هیچ وجه دلیل خوبی برای جلوگیری از سفر در آسیا در ماه رمضان وجود ندارد. در مقابل، مراکز و رستوران‌ها فروش و تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهند. به علاوه در طول ماه رمضان گردشگران بیش از هر زمانی مورد استقبال و مهربانی قرار می‌گیرند. حتی ممکن است افراد محلی شما را برای چای و شیرینی (البته بعد از غروب آفتاب) به خانه‌های خود دعوت کنند. به جای سفر نکردن در ماه رمضان در آسیا، از زمان بندی استفاده کرده و از برخی از جشن‌های فرهنگی لذت ببرید! در بسیاری از کشورها برای جشن عید فطر به دیدار بزرگ‌ترهای فامیل می‌روند و به کودکان عیدی می‌دهند.

 

بخوانید: راهنمای سفر به استانبول در ماه رمضان

 

 

آسیا در ماه رمضان چگونه است؟

بسته به این که کجا سفر می‌روید ممکن است اصلا حس نکنید رمضان در جریان است. کشورهای اکثریت مسلمان مانند: مالزی و اندونزی ترکیبی از مذاهب و گروه‌های قومی را دارند و به همین دلیل همیشه رستوران‌ها در طول روز باز هستند. و حتی در کشورهایی که به آن‌ها سفر می‌کنید هم منطقه با منطقه تفاوت دارد. برای مثال تایلند جنوبی بیشتر از قسمت شمالی میزبان مسلمانان است. در بین مسلمانان دیگر هم مهمانی‌های افطاری رواج دارد پس خیلی تعجب نکنید. در حالی که برخی از رستوران‌ها باز هستند، بیشتر رستوران‌های مسلمان تا نزدیک غروب تعطیل می‌مانند. خیلی از مردم محلی در کنار فامیل‌ خود می‌مانند به همین دلیل در ماه رمضان از لحاظ اقامت به دشواری بر نخواهید خورد. با نزدیک شدن به غروب بسیاری از مردم به رستوران‌ها، بوفه‌ها یا منازل هم می‌روند تا روزه‌شان را باز کنند. دسرها و شرکت در مراسم افطار نیز معمولا برای عموم افراد آزاد است، یعنی ممکن است گردشگران غیرمسلمانی را ببینید که در کنار مسلمانان می‌نشینند و از غذاهای افطاری می‌خورند و غرق در گفتگو می‌شوند. برای تعامل با محلی‌ها خجالت نکشید سلام بگویید و وارد جمع شوید. فقط باید پوشش مناسبی داشته باشید.

در بازارهای ماه رمضان شما می‌توانید از تخفیفات روی اجناس، هدایا و سوغاتی‌ها استفاده کنید و در مراسم و جشن‌های سرگرمی که در مراکز خرید بزرگ شرکت کنید. در طول روز سیگار نکشید و اگر از چیزی ناراضی هستید با مردم محلی صبوری بیشتری کنید.

 

بخوانید: ارزان‌ترین برنامه سفر برای چند مقصد

 

 

اندونزی در دوره رمضان

اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان، دارای بیشترین جمعیت مسلمان از هر ملتی است. اسلام در سراسر این مجمع‌الجزایر در درجات مختلفی وجود دارد. در حالی که بعضی از بخش‌ها تجمع مسلمانان زیاد است اما مقصد مشهور بالی از مردم هندو پر شده و مسلمانان در برخی از روستاها دیده می‌شوند. به عبارتی بالی حال و هوای رمضان را به خود نمی‌بیند.

 

 

رمضان در آسیای جنوب شرقی

برونئی در بین تمام مناطق جنوب شرقی آسیا بیشترین جمعیت مسلمان را داشته و دو سوم جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. اگرچه بسیاری از رستوران‌های محلی به احتمال زیاد در طول روز تعطیل هستند، اما رستوران‌های چینی و رستوران‌های پذیرای گردشگران باز خواهند بود.

به علاوه برخی از جزایر جنوب فیلیپین همچون Mindanao مسلمان‌نشین بوده و ماه رمضان در آن ملموس است.

 

بخوانید: سفر به مهربان‌ترین شهرهای اروپا

 

 

غذاخوردن در دوره رمضان

غیرمسلمانان و مسلمان گردشگر طبعا در این دوره روزه نمی‌گیرند، با این حال بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌ها تعطیل هستند پس باید برای غذا خوردن چه کار کرد؟ در واقع مقاصدی مانند سنگاپور، تور کوالالامپور و پنانگ که جمعیت زیادی چینی در آن وجود دارد، یافتن غذای خوب هرگز سخت نخواهد بود، بنابراین اصلا نگران نباشید.برای مثال پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به مالزی در ماه رمضان را مطالعه فرمایید. رستوران‌های چینی و رستوران‌های بین‌المللی نیز در طول روز فعال هستند. به علاوه اگر می‌خواهید به گردش بروید و نگران هستید گرسنه بمانید می‌توانید برخی از میان وعده‌ها و یا ساندویچ‌های سرد را در کیف‌تان بگذارید.

به هر حال شرایط در رمضان کمی متفاوت خواهد بود اما برای ما ایرانی‌ها که به شرایط و قوانین کاملا آشنا هستیم سخت نخواهد گذاش، همه جاذبه‌ها باز هستند و رستوران‌هایی هم در دسترس‌ هستند.

 

بخوانید: سفرهای هیجان انگیز برای تغییر زندگی

 

مطالب مرتبط