بهترین بازارهای محلی و سرپوشیده دنیا

سفر به نقاط دیگر دارای جنبه‌های مختلفی است، یکی از بهترین و بارزترین آن‌ها قطعا فرهنگ و سبک سیاق مردم آن منطقه است و اگر سفری بدون دستاوردهای فرهنگی و بومی به پایان برسد، ارزش چندانی نخواهد داشت؛ ولو این که از مدرن‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های آن دیدن کرده باشید. طبعا هر بخشی از شهر بازتاب قسمتی از زندگی بومی مردم خواهد بود، اما هیچ جایی به اندازه بازارها نمی‌تواند این مهم را به خوبی بازتاب دهد. بنابراین اگر قرار باشد بهترین بازارها و دالان‌های تو در تو را معرفی کنیم شامل فهرست زیر خواهد بود.

 

ترکیه، استانبول، گرند بازار

این بازار که سرآمد تمام بازارهای ترکیه است در قرن پانزدهم تاسیس شده و به جز مسجد و نمازخانه و مدرسه، 2500 واحد تجاری را در فضایی سرپوشیده در خود جای داده است. این بازار که تقریبا 30 کیلومتر مربع وسعت دارد، یکی از منحصر به فردترین بازارهای سرپوشیده و بزرگ دنیا است. در سفر با تور استانبول شما در اینجا می‌توانید لوازمی مثل فرش، منسوجات، برنج، طلا، لباس چرمی، خطاطی عربی، نقشه‌های عتیقه و کتاب‌های قدیمی و لوازم آشپزخانه پیدا کنید. توصیه می‌کنیم برای کامل‌تر شدن این تجربه فرهنگی، در یکی از غذاخوری‌های بازار بزرگ استانبول چیزی بخورید و با انرژی بیشتری به گشت و گذار خود ادامه دهید.

 

 

ایران، اصفهان، بازار بزرگ

دالان‌های این بازار 1.7 کیلومتر گسترده شده‌اند که با سقف‌های گنبدی در داخل، کاملا احساس سنتی را منتقل می‌کند. معماری عرفانی و اسلامی در این بازار به شکل ملموسی خودنمایی کرده و فضایی اصیل به وجود آورده است و یکی از جذاب‌ترین بازارهای دنیا به شمار می‌رود. قدمت این بازار به قرن هفدهم بازمی‌گردد و یکی از بخش‌های اساسی مردم محلی برای خرید کالاهای خانگی و مواد غذایی است. علاوه بر لوازم و مایحتاج ضروری شما در اینجا می‌توانید صنایع دستی از قبیل: هنر قلم‌کاری بر فلز و نقاشی‌های مینیاتوری را پیدا کنید.

 

بخوانید: آشنایی با ۵ بازار شناور زیبا در آسیا

 

 

مغرب، مراکش، Semmarine

بازار سمارینه با عطر چای نعنا، آهنگران و فریادهای دستفروشان و صاحبان حجره‌ها، در قلب مراکش جایی که شهر قدیمی واقع شده است، شما را مسخ خود می‌کند. شما در اینجا می‌توانید سوغاتی چوبی، سرامیکی، کالاهای چرمی، فرش دستباف و جواهرات را خریداری کنید؛ در حالی که افراد محلی برای تهیه غذای روزانه خود، از میوه‌های خشک گرفته تا گوشت و سبزیجات خریداری می‌کنند. کیسه‌های حنا، زردچوبه، پاپریکا، فلفل و انواع دیگر ادویه‌ها از دلخوشی‌های عکاسان در اینجا است.

 

 

هند، دهلی، بازار Chor

این بازار که در دهلی قرار گرفته یکی از قدیمی‌ترین بازارهای هند است. در این بازار 10 هزار حجره در آن گنجانده شده است، که می‌توانید بین آن‌ها از لوسترهای کریستالی و چینی آنتیک گرفته تا ظروف ارزان قیمت، لباس، کفش و وسایل آشپزخانه هر چیزی که فکرش را می‌کنید پیدا کنید. به علاوه در این بازار می‌توانید به طور فزاینده، صنایع دستی منطقه‌ای مانند: پارچه‌های رنگی، کراوات نقره و اسباب بازی‌های چوبی را نیز پیدا کنید.

 

بخوانید: بهترین بازارهای دست فروشان در اروپا

 

 

دبی، بازار طلا

بعد از گشت و گذار در مراکز خرید لاکچری دبی پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار طلای دبی بزنید. این بازار، بزرگ‌ترین بازار طلا در عربستان است که از ساعت طلای خوانندگان رپ یا شیخ‌های ثروتنمد، همه نوع محصولی را ارائه می‌دهد. برای کالاهای ارزان‌تر، طبقه‌های بالایی مغازه را بگردید، زیرا طبقه همکف بیشتر برای بالاترین کیفیت طلا اختصاص داده شده است. حتما لازم نیست قصد خرید داشته باشید تا از اینجا دیدن کنید. طلاها و جواهرات دستساز در اینجا آنقدر زیبا هستند که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. در مقابل برخی از طلاهای درشت و وزن بالا کاملا عجیب و دور از ذهن هستند. گشت و گذار در اینجا می‌تواند به نوعی جنبه فرهنگی داشته باشد.

 

 

ایران، شیراز، بازار وکیل

این بازار سرپوشیده و زیبای قرن هجدهمی با دالان‌های پر پیچ و خم و جمعیتی ترکیبی از گردشگران و مردم محلی، مردم قبایل و تجار چینی مکانی به شدت دلپذیر است و گردش در آن کاملا جنبه فرهنگی و تاریخی دارد. شما در اینجا می‌توانید ادویه‌جات، لوازم منزل، فرش و بسیاری اقلام دیگر را خریداری کنید. به یاد داشته باشید که در بازدید از بازار وکیل، رفتن به مسجد وکیل با آن کاشی‌کاری زیبا و رویایی‌اش را از دست ندهید.

 

بخوانید: بهترین بازارهای آسیایی برای خرید صنایع‌دستی شرقی

 

 

ترکیه، ازمیر، بازار Kemeralti

گشت و گذار در فضای بتونی نامنسجم ازمیر خیلی باب دل گردشگران نیست، اما بازار قرن هفدهمی آن مکان تفریحی و تاریخی برای کاوش و گشت و گذار محسوب می‌شود. در اینجا هم می‌توانید به خرید بروید و هم از کاروانسراهای تاریخی، انبارهای عثمانی، کنیسه و مساجد و مناره‌های آن‌ها دیدن کنید و با یک تیر دو نشان بزنید. در اینجا می‌توانید کارگاه‌های صنعتگران، غرفه‌ها، باغ چای، کافی شاپ‌ها و خیلی چیزهای دیگر را پیدا کرده و گردشی کامل و نیمروزی را تجربه کنید. به دیدن مغازه‌ها بروید خرید کنید و بعد در گوشه‌ای بنشینید و چیزی بخورید.

 

بخوانید: بهترین بازارهای کریسمس دنیا را بشناسید

 

مطالب مرتبط