معرفی شهرهای قدیمی و برجسته آسیا

نقاط تاریخی همیشه درس‌ها و اطلاعات جالبی درباره گذشته و سبک زندگی مردم به بازدیدکنندگان می‌دهند. شهرهای تاریخی که مجموعه‌ای از تشکیلات ساختمانی، بیمارستان، عبادتگاه‌ها و دیگر جاها هستند اطلاعاتی کامل از سبک زندگی، ابزارهای به کار رفته، سبک معماری و پیشرفت تمدن بشری می‌دهند. شما با بازدید از این شهرها می‌توانید به داستان آن‌ها گوش دهید و ببینید چطور شکوه امپراطوری‌ها به زوال انجامید و یا چگونه شهرها در جنگ‌ها و مصیبت‌ها ویران شدند. ما در اینجا شهرهای تاریخی برجسته آسیا را معرفی می‌کنیم.

 

ویتنام، هوی‌آن

عموما مردم نقاط میراث جهانی یونسکو را نمی‌شناسند. شهر باستانی هوی‌آن که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده با 120 هزار جمعیت در استان کوانگ نام واقع شده است. این شهر در اصل به فیافو شناخته می‌شد و به عنوان بندری بزرگ و مهم فعالیت می‌کرد. با این که قرن‌ها گذشته اما همچنان هوی‌آن توانسته جذابیت تاریخی و سبک معماری چشمگیر و منحصر به فردش را حفظ کند. این شهری‌ است که بین قرون 14 تا 17 میلادی محل تجارت هندی‌ها، پرتغالی‌ها و چینی‌ها محسوب می‌شد، که در این بین رودخانه Bon سهم به سزایی در آن داشت. در سفر به این شهر حتما از محله شهر قدیمی آن بازدید کرده و به تماشای خانه‌های بازرگانان ژاپنی و معابد قدیمی بروید.

 

بخوانید: مشهورترین معابد بودایی را در کجاها پیدا کنید؟

 

 

تایلند، سوخوتای

شاید شهر باستانی سوخوتای تایلند در حال نابودی و ویرانی باشد اما هنوز ارزش پنج ساعت رانندگی را دارد. این شهر اولین پایتخت باستانی سیام از سال 1238 تا 1438 بود که حالا تبدیل به پارک وسیعی با زیبایی‌های دیدنی شده است، که باید با دوچرخه آن را گشت و هوای بی‌نظیرش را به ریه کشید. آنچه در مرکز این پایتخت انتظار شما را می‌کشد مجموعه‌ای از ویرانه‌های 26 معبد و کاخ سلطنتی است. در سفر با تور تایلند در بازدید از اینجا حتما از بزرگ‌ترین معبد آن یعنی ماهاتات دیدن کنید که چندین مجسمه بودا در آن گنجانده شده است. برای دیدن بودای غول‌پیکر هم به معبد Wat Si Chum بروید.

 

 

تایلند، لپبوری

"شهر میمون‌ها" حدود 3 ساعت با بانکوک فاصله دارد. این یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی تایلند است. لپبوری یکی از شهرهای امپراطوری قدیمی آنگور (امروزه کامبوج) بود که در قرن ششم میلادی به دومین پایتخت پادشاهی آیوتیا تبدیل شد. این شهر با نام‌های دیگری مثل Lavo، Luovo، Lavapura هم شناخته می‌شود. این شهر به بخش قدیمی و جدید تقسیم می‌شود که هر کدام دارای چیزهای زیادی برای کاوش و بازدید هستند. یکی از نقاط برجسته این شهر باستانی معبد Phra Prang Sam Yot یا "معبد میمون" است که باید از آن دیدن کنید. با این که گرما می‌تواند طاقت‌فرسا باشد اما دیدن نمونه زیبایی از معماری آنگکور یا امپراتوری خمر ارزش آن را دارد که دمای هوا را تحمل کنید.

 

بخوانید: منحصر به فردترین شهرهای برفی آسیا

 

 

مالزی، شهر مالاکا

این شهر در سال 1377 توسط یک شاهزاده سوماترانی به عنوان پایتخت ایالت مالاکا مالزی تأسیس شد. اینجا قدیمی‌ترین شهر این تنگه است که بازرگانان مختلف آسیایی و پرتغالی از دیرباز در آن تجارت می‌کردند. به همین دلیل، تاثیرات چشمگیر فرهنگ عربی، پارسی و تجار هندی، این شهر را به یک مقصد غیر قابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است. دیری نپایید که این شهر بندری مهم به دست پرتغالی‌ها افتاد و چندین جنگ در منطقه به وقوع پیوست. شرکت هلندی هند شرقی به زودی وارد شد و پس از جنگ‌های ناپلئونی، این شهر تحت حاکمیت انگلیس قرار گرفت. از این رو، تاثیرات غربی هنوز در برخی از آثار معماری شهر باقی مانده و میراث و سنت شهر را غنی نگه داشته است. در بازدید از این شهر حتما از معبد Sri Poyatha Moorthi و مسجد تنگه مالاکا دیدن کنید.

 

بخوانید: معرفی نورانی‌ترین شهرهای دنیا

 

 

کامبوج، آنگکور

آنگکور به خاطر معابدش محبوب‌ترین شهر پایتخت امپراتوری خمر شناخته شده و معروف است. بین تپه‌های کولن، تونل ساپ و دریاچه بزرگ یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین معابد جهان یعنی معبد آنگکور واقع شده است. در طی تحقیقات طولانی مشخص شده که آنگکور شهری هیدرولیک است. زیرا دارای یک شبکه پیچیده مدیریت آب و زیرساخت‌های پیچیده‌ای است که معابد را به هم وصل می‌کند. طلوع آفتاب اینجا در پس معابد بلند سنگی آنقدر زیبا و دیدنی است که بسیاری از عکاسان خودشان را برای ثبت لحظاتی بی‌تکرار به آن می‌رسانند.

 

 

لائوس، لوانگ پرابانگ

نام این شهر با ترجمه واقعی کلمه به معنای "تصویر سلطنتی بودا" است، ولی در قدیم آن را به Muang Sua می‌شناختند. این شهر که دارای بناهای فوق‌العاده تاریخی و مرکز فرهنگی است در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار دارد. قدمت این شهر به سال 698 قبل از میلاد باز می‌گردد که از آن زمان به طور مداوم مسکونی بوده است. در سال‌های دوره استعماری دنیا این شهر هم از گزند اروپایی‌ها در امان نماند به طوری که می‌توانید تاثیرات فرانسوی را در آن به وضوح ببینید. ترکیب زندگی امروزی و قدیمی حتی از جذابیت آن افزوده است. شما می‌توانید در کنار معابد قدیمی و باستانی از معابد مدرن و سبک امروزی هم دیدن کنید..

 

بخوانید: بهترین شهرهای دنیا برای جشن و پایکوبی

 

مطالب مرتبط