جذابترین غذاهای خیابانی در آسیا

در آسیا، بهترین غذاها نه فقط در رستوران‌های فانتزی و لوکس، بلکه حتی در چرخ دستی‌ها و غرفه‌های خیابانی در مسیرهای پرتردد و یا کوچه‌های آرام نیز ارائه می شوند. غذای خیابانی، عمدتا میان وعده‌های سریعی هستند که بسیار مورد توجه افرادی که عجله دارند و یا امکانات کافی برای طبخ در آشپزخانه خانه خود ندارند، می‌باشند. در این مقاله می‌خواهیم طیف متنوعی از خوراکی‌ها و طعم‌ها را در سراسر این قاره معرفی کنیم که در شمار بهترین غذاهای خیابانی آسیا هستند.  

 

Pho

Pho، اکنون یکی از صادرات مشهور ویتنامی به سراسر جهان است. بنابراین می‌توان انتظار داشت این سوپ نودل، در کشور مبداء خود یک سابقه طولانی و قدرتمند داشته باشد. در سفر با تور ویتنام از خوردن این غذای خوشمزه غافل نشوید. اما حقیقت این است که این غذا، فقط در حدود یک قرن پیش در ویتنام موردتوجه قرار گرفت. مواد لازم برای طبخ این سوپ بسیار ساده هستند: رشته فرنگی، گوشت (مرغ یا گوشت گاو) و چاشنی (پیازچه، ریحان تایلندی، لیمو ترش و فلفل قرمز) و سایر ادویه‌جات و ترشی‌جات.

 

بخوانید: بهترین‌ نقاط دنیا برای عاشقان غذاهای دریایی

 

 

Num Pang

استعمارگران فرانسوی پس از کنار گذاشتن هندوچین، جنبه‌های بسیاری از فرهنگ خود را در این خطه به جای گذاشتند. احتمالا، تنها اثر مثبت را می‌توان در غذاهای آنها یافت. در واقع ترکیبی از غذاهای فرانسوی و مواد محلی باعث ایجاد خوراکیهایی حیرت‌انگیز شد. Num Pang، نمونه‌‌ای بسیار عالی از این ترکیب است که مشتمل بر سس مایونز و سس محلی، گوشت سرخ شده و سبزیجات ترشی است که همراه نان باگت سرو می‌شوند.

 

 

 

Penang Asam Laksa

این غذای لذیذ که از مالزی نشات گرفته است، یک سوپ رشته فرنگی برنجی تند و پرادویه است که با تمشک و ماهی خال مخالی ترش سرو می‌شود. این ظرف با افزودن لیموترش، فلفل دلمه‌ای، آناناس شیرین، پیاز و سبزی نعناع طعم بهتری به خود می‌گیرد و طرفداران بیشتری جلب می‌کند.

 

بخوانید: بهترین غذاهای دنیا را در چه شهرهایی بخوریم؟

 

 

Som Tam

روش‌های آماده‌سازی متعددی برای این غذا وجود دارد: تفت داده شده، سرخ شده و یا آب پز. این غذا که یکی از غذاهای معروف شهر بانکوک در تایلند است، ترکیبی از پاپایای خرد شده، شکر، لیمو، چیلی، سس ماهی، سیر، میگوی خشک، گوجه فرنگی و مواردی دیگر است. این مواد، به نحوی ترکیب می‌شوند که طعمی ترش و شیرین به خود بگیرند. سایر افزودنی‌ها نیز شامل مغزهایی نظیر بادام زمینی و نیز خرچنگ است. اگر با تور تایلند سفر می‌کنید و علاقمندید سایر غذاهای این خطه را نیز امتحان کنید، بهتر است برای آشنایی بیشتر، مقاله غذاهای خیابانی تایلند را مطالعه کنید.

 

 

Vada Pav

هند، منبعی غنی در رابطه با خوراکی‌ها و غذاهای خیابانی با طعم‌های متنوع است، و شهر‌هایی با غذاهای خیابانی مشهور زیادی در خود جای داده است. در هر خیابان و گوشه و کناری از این کشور می‌توانید غذاکده‌هایی را بیابید که سرشار از جمعیت هستند. و اما یکی از معروف‌ترین این غذاها، Vada Pav است که در واقع  یک سیب زمینی ترکیب شده با زنجبیل، چیلی، سیر، گشنیز و خردل است که سرخ شده‌اند و در میان یک تکه نان سفید قرار گرفته اند. این غذا، یک همبرگر هندی به شمار می‌آید و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هندی است.

 

 

Pork Chop Bun

شاید بتوان گفت که در چین، هیچ غذایی به اندازه گوشت خوک ماکائو طرفدار ندارد. این غذا، صرفا یک تکه گوشت خوک است که در لابلای یک نان قرار گرفته و هیچ افزودنی دیگری مانند کاهو، سس مایونز، سس کچاپ، ترشی و ادویه ندارد، و میتوان گفت که این غذا یکی از خوش خوراک‌ترین غذاهای دنیا است. نان در بیرون ترد است، اما داخلش گرم و تفت داده شده است. مردم این ناحیه، گوشت خوک را عمدتا به صورت آبدار و پرنمک صرف می‌کنند.

 

 

Tonkotsu Ramen

این نودل فوری که از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی برای ژاپنی‌ها به شمار می‌آید، یک ترکیب لذیذ از گوشت خوک و چربی ساعت‌ها جوشانده شده با ترشی جات و زنجبیل، سیر و رشته فرنگی آرد گندم است. گفتنی است که شهر فوکوئوکا، زادگاه این غذای پرطرفدار است و بعدها سایر شهرهای دیگر ژاپن از آن الگو گرفته‌اند.

 

بخوانید: سالم‌ترین غذاها برای کدام کشورها هستند؟

 

 

Jalebi

این غذای خیابانی، یک میان وعده شیرین است که بسیاری از مردم آسیای جنوبی و بخش‌هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا از آن لذت می‌برند، هرچند که تصور می‌شود منشا آن از هند باشد. این غذا، هم به صورت گرم و هم سرد سرو می‌شود. مواد اصلی این خوراک، خمیر آرد گندم است که در شربت شکر خیسانده شده و سرخ می‌شود.

 

 

Kwek Kwek

ماده اصلی این غذای فیلیپینی، تخم مرغ آب پز و گوشت گاو سرخ شده است که به همراه سس شیرین و تند سرو می‌شود. گفتنی است که رنگ نارنجی این غذا، به دلیل ادویه‌ای موسوم به atsuete است که از اسپانیا به فیلیپین صادر شده است.

 

 

Satay

این غذای ساده که به راحتی در غرفه‌های غذای خیابانی در نقاط مختلف جنوب شرقی آسیا تهیه می‌شود، در ابتدا توسط اندونزی بعنوان یک غذای ملی معرفی شد. طبخ و سرو این ظرف، طبق دستورالعمل کباب‌های هندی که توسط تاجران مسلمان به این منطقه آورده شده‌اند صورت می‌گیرد. تکه‌های گوشتی کباب شده و چرب، همراه با سس بادام زمینی صرف می‌شوند. البته این ظرف را می‌توان با استفاده از توفو نیز تهیه کرد.

 

بخوانید: بهترین مقاصد آسیایی برای طرفداران غذاهای گیاهی

 

 

اگر در انتهای مقاله بهترین غذاهای خیابانی در آسیا شاید دچار گرسنگی شده‌اید، حق دارید! تصویر غذا، عمدتا تاثیری عجیب بر مغز می‌گذارد و حتی اگر به صورت مجازی نیز ارائه شود، همواره اشتهاآور است. در نهایت باید گفت بسیاری از این غذاهای خیابانی ارائه شده، پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی دارند و در طی سال‌ها محبوبیت بین‌المللی یافته‌اند و به سایر کشورها صادر شده اند. 

 

مطالب مرتبط