آشنایی با بلندترین چرخ فلک های دنیا

تاریخچه چرخ فلک‌هایی شبیه به آنچه که امروز می‌بینیم، احتمالا به قرن هفدهم میلادی در کشور بلغارستان بر می‌گردد؛ محلی که افراد از سوار شدن بر روی چرخ‌هایی که توسط مردان قوی چرخانده می‌شد، لذت می‌بردند. این چرخ فلک‌های قدیمی، صندلی‌هایی داشتند که بر روی حلقه‌های چوبی معلق می‌شد. اندکی بعد، در سوی دیگر اروپا، در نیمه دوم قرن هفدهم در انگلستان و سایر مناطق جهان از جمله سیبری، رومانی و هند هم کم کم سر و کله چرخ و فلک‌های کوچک و بزرگ پیدا شد.

با این حال، چرخ فلک مدرن امروزی را مهندسی به نام جورج فریس ساخت. چرخ و فلکی با 264 فوت ارتفاع که به عنوان بلندترین جاذبه در نمایشگاه جهانی شیکاگو رو نمایی شد. چرخ شیکاگو قرار بود با 1.063 فوت با برج ایفل نمایشگاه پاریس سال 1889 میلادی رقابت کند اما نتوانست رکورد برج ایفل را پشت سر بگذارد.

 

بلندترین چرخ فلک دارای فضای سرپوشیده 

بلندترین چرخ فلک، سرپوشیده روی کره زمین در مرکز سرگرمی Alem در عشق آباد کشور ترکمنستان واقع شده است. این چرخ فلک حدود 156 فوت (50 متر) ارتفاع دارد و قطر آن در حدود 187 فوت (57 متر) است. این چرخ و فلک 24 کابین دارد که هر کدام از کابین‌ها دارای شش صندلی است.

این چرخ و فلک که با هزینه‌ای معادل 90 میلیون دلار ساخته شده، در 18 مه 2012 میلادی افتتاح شد. مرکز سرگرمی Alem عشق آباد، همچنین دارای یک طبقه فود کورت، صفحه نمایش سینما و سالن بولینگ است. وزن این چرخ و فلک حدود 150 تن تخمین زده شده است.

 

بخوانید: معروف‌ترین شهرهای دنیا برای دوچرخه‌سواری‌ در خیابان

 

 

بزرگترین چرخ و فلک‌های جهان 

 

چرخ و فلک high roller در لاس وگاس

 بزرگترین چرخ و فلک دنیا به نام High Roller در سال 2014 میلادی افتتاح شد. این چرخ و فلک قطری معادل 550 فوت (168 متر) دارد و در نوار نوادا در لاس وگاس واقع شده است.

 

 

چرخ و فلک flyer در سنگاپور

 دومین چرخ و فلک دنیا Flyer نام دارد که در سنگاپور واقع شده است. این چرخ و فلک با 541 فوت (145 متر) ارتفاع، در سال 2008 میلادی افتتاح شد و تا شش سال یعنی زمان افتتاح چرخ و فلک لاس وگاس توانست عنوان بزرگترین چرخ و فلک جهان را به خود اختصاص دهد.

 

بخوانید: متفاوت‌ترین هتل‌های جهان

 

 

چرخ و فلک چشم دبی

 چرخ و فلک چشم دبی یا Ain Dubai رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است که میتوانید تجربه لذات بخش استفاده از آن را در تور دبی تجربه کنید. در سال 2013 سازندگان این مجموعه تفریحی اعلام کردند که این چرخ و فلک 689 فوتی (210 متری) تا سال 2020 باز خواهد شد و تا از آن زمان به بعد رتبه بلندترین چرخ و فلک دنیا را به خود اختصاص خواهد داد. ساخت چرخ و فلک چشم دبی، از سال 2015 میلادی آغاز شد و هم‌چنان هم ادامه دارد.

 

 

چرخ و فلک ستاره نانچانگ در کشور چین

 چرخ و فلک ستاره نانچانگ در کشور چین با 525 فوت (160 متر) در سال 2006 میلادی افتتاح شد. این چرخ و فلک بلند، در پارک تفریحی نانچانگ استار چین واقع شده است و 60 کابین دارد و شما میتوانید در تور چین سوار بر این چرخ و فلک بزرگ شوید. هر کابین می‌تواند هشت مسافر را برای دیدن یک تصویر اعجاب انگیز از شهر در خود جای دهد. این چرخ و فلک دارای چندین نمایشگر روشنایی است و شب شهربازی را شگفت انگیز کرده است.

 

بخوانید: معرفی شگفت‌انگیزترین رودهای دنیا

 

 

چرخ و فلک چشم لندن (London Eye)

 چرخ و فلک چشم لندن با 443 فوت (135 متر) ارتفاع، در منطقه وست مینستر انگلستان، در سال 2000 میلادی، در امتداد رودخانه تیمز افتتاح شد. این جاذبه در ابتدا با عنوان چرخ هزاره شناخته می‌شد. چشم لندن، 32 کپسول دارد و هر دور چرخش آن برای 25 سرنشین، حدود سی دقیقه یا کمی کمتر و بیشتر طول می‌کشد.

 

 

چرخ و فلک Tempozan Giant بندر اوزاکای ژاپن

 این چرخ و فلک با 404 فوت (123 متر) در بندر اوزاکای ژاپن ساخته شده است و در مرکز آیکون پارک شهر قرار دارد. این چرخ و فلک، در سال 1999 میلادی در شهر اوزاکا ساخته شد. ارتفاع این چرخ و فلک به 112.5 متر و قطر آن به 100 متر می‌رسد و در دوره خود بلندترین چرخ و فلک جهان بود. این چرخ و فلک 60 کابین دارد و می‌تواند میزبان 480 نفر باشد. جالب است بدانید که این چرخ و فلک در کنار آکواریم بزگ اوزاکا قرار دارد.

 

بخوانید: سفری خانوادگی به بهترین نقاط زمستانی

 

 

بلندترین چرخ و فلک‌های در حال ساخت جهان

 

چرخ و فلک مصر

خبرهایی وجود دارد که نشان می‌دهد یک سازمان خصوصی در مصر قصد دارد، چرخ و فلک بلندی را به عنوان بخشی از یک پروژه سرگرمی که در فضایی 4،265 هکتاری ساخته خواهد شد، بنا کند. بودجه اختصاص یافته به این پروژه معادل 20 بیلیون دلار است.

 

چرخ و فلک نیویورک

 چرخ و فلک نیویورک پروژه‌ بزرگی است که به تازگی خبرهایی از لغو شدن آن بر زبان‌ها افتاده است. بر اساس این پروژه، قرار بود چرخ و فلک نیویورک با 625 فوت (191 متر) ساخته شود. اما گویا با تغییر برنامه این چرخ و فلک قرار است در سواحل جزیره استاتن، در نزدیکی حوض کشتی استریت آیلند ساخته شود تا منظره‌ای باورنکردنی از افق منهتن و مجسمه آزادی را به بازدیدکنندگان ارایه دهد. بر اساس گفته‌ها، این چرخ و فلک 1440 مسافر را در خود جای می‌دهد و برای هر دور، حدود 38 دقیقه زمان خواهد برد.

 

مطالب مرتبط