معرفی خلاقانه‌ترین آسانسورهای دنیا

آسانسورها از برجسته‌ترین اختراعات بشر هستند که بر پایه قانون اول نیوتون برای رفاه بیشتر ساخته شده‌اند. در واقع شما با فشردن تنها یک دکمه می‌توانید بین ساختمان‌ها و طبقات مختلف حرکت کنید. درست است که آن‌ها با کمی حس ناخوشایند همراه هستند اما همه ما می‌دانیم که زندگی با آن‌ها چقدر راحت‌تر است. مخصوصا که امروزه ساخت و ساز برج‌ها و آسمان خراش‌ها به شدت رواج دارد. با وجود این که کاربری آن‌ها مشخص است اما دلیل نمی‌شود بشر جلوی خلاقیت خودش را در طراحی آسانسورهایی جذاب و منحصر به فرد بگیرد.

 

پرتغال، لیسبون، آسانسور سانتا جاستا

این آسانسور که در شهر لیسبون و در خیابان سانتا جاستا واقع شده در حقیقت خیابان‌های پایین شهر را به میدان کارمو واقع در بالای تپه متصل می‌کند. این آسانسور در سال 1900 توسط Raul Mesnier de Ponsard طراحی شد. سانتا جاستا 45 متر ارتفاع را با استفاده از نیروی بخار بالا می‌رفت اما بعدها با روی کار آمدن برق، در سال 1907 منبغ تغذیه آن به برق تغییر کرد. آسانسور سانتا جاستا منظره‌ای زیبا و جذاب از شهر و جاهای دیدنی آن مثل  قلعه لیسبون، میدان روسیو و بایکسا را از بالا به نمایش می‌گذارد. آنچه این آسانسور را منحصر به فرد می‌کند، طراحی نئوگوتیک آن است که الگوهای مختلفی در هر طبقه دارد. این آسانسور با داشتن دو اتاقک ظرفیت گنجایش 24 نفر را دارد. سانتا جاستا از برجسته‌ترین جاذبه‌های توریستی شهر محسوب می‌شود.

 

بخوانید: معرفی شعبه‌های هتل شرایتون در آسیا

 

 

سوییس، آسانسور همتسواند

آسانسور همتسواند مرتفع‌ترین آسانسور اروپاست که در سوییس واقع شده است. این آسانسور نه برای جا به جایی بین طبقات یک ساختمان بلکه برای امکان تماشای مناظری فوق‌العاده از دریاچه لوچرن ساخته شده است. همتسواند که در سال 1905 ساخته شده بازدیدکنندگان را تا ارتفاع 100 متری از سطح دریا بالا می‌برد تا زیباترین منظره لوچرن در دسترس قرار بگیرد. اتاقک این آسانسور در ابتدا از جنس چوب و فلز ساخته شده بود اما بعدها مورد بازسازی و تعمیرات اساسی قرار گرفت. به طوری که قبلا طی این مسیر 100 متری سه دقیقه طول می‌کشید اما حالا ظرف یک دقیقه بازدیدکنندگان به بالای آسانسور می‌رسند. این سواری سریع یکی از بهترین منظره‌های آلپ سوئیس را فراهم آورده و آن را به یکی از جاذبه‌های تفریحی مشهور گردشگری سوئیس تبدیل کرده است.

 

بخوانید: ۷ کوه در آسیا مناسب برای کوهنوردی

 

 

چین، آسانسور بایلُنگ

این آسانسور که به "صد اژدها" نیز شناخته می‌شود مسافران را به سمت بالای صخره‌های عظیم ژانگجیانجی هدایت می‌کند. این آسانسور نه تنها یکی ازجاذبه‌های محبوب گردشگری است بلکه به دلیل داشتن بلندترین آسانسور فضای باز در معرض دید جهان، یکی از بلندترین آسانسورها در جهان با دید دو طبقه و سریع‌ترین آسانسور مسافربر با بالاترین ظرفیت حمل، سه رکورد جهانی را از آن خود کرده است. این آسانسور که ظرفیت حمل 50 نفر را به طور همزمان دارد زیباترین مناظر طبیعی سرسبز و کوهستانی را هم در معرض دید قرار می‌دهد.

 

 

فرانسه، پاریس، آسانسور لوور

آسانسور لوور واقع در موزه پاریس یکی از آسانسورهای منحصر به فرد در جهان است که با استفاده از نیروی هیدرولیک کار می‌کند. این آسانسور استوانه‌ای که وسط یک راه پله مارپیچ قرار گرفته رفت و آمد بازدیدکنندگان را بین طبقات آسان‌تر می‌کند. بعد از این که سکو در طبقه متوقف می‌شود مسیر کوچکی بین طبقه و سکو قرار می‌گیرد تا به راحتی بتوان پیاده و یا سوار شد.

 

بخوانید: باغ‌های گیاه‌شناسی آسیا و اقیانوسیه

 

 

آلمان، برلین، آسانسور آکوا دوم

Aquadom یکی از جاذبه‌های مرکز زندگی دریایی در برلین است که در هتل رادیسون بلو در برلین-میته آلمان واقع شده است. در واقع این آسانسور در آکواریومی با 1500 ماهی مختلف از 97 گونه قرار گرفته و از آن آسانسوری منحصر به فرد و معروف در جهان ساخته است. روزانه 3 تا 4 غواص به این ماهی‌ها حدود 8 کیلو غذا می‌دهند.  AquaDom همچنین بزرگ‌ترین مخزن استوانه‌ای جهان است که از شیشه‌های اکریلیک ساخته شده و حدود 260 هزار گالن آب دریا را در خود جای داده است.

 

 

اسکاتلند، چرخ فالکریک

چرخ فالکریک تنها بالابر چرخان در حال چرخش در جهان است که قایق‌های بین کانال اتحادیه و کانال فورث و کلاید را در فالکریک اسکاتلند حمل می‌کند. این آسانسور که در سال 2002 افتتاح شده با استفاده از 10 موتور هیدرولیک ظرف 8 دقیقه یک چرخش را طی می‌کند. قسمت طرف مقابل نیز به همان سرعت ولی در جهت مخالف حرکت می‌کند. برای جا به جایی دستگاه‌های 600 تنی این آسانسور نیاز به 30 اسب بخار انرژی دارد.

 

بخوانید: نکات جالب درباره دیزنی‌لندهای دنیا

 

 

نروژ، تروندهایم، آسانسور دوچرخه ترمپ

این آسانسور تنها بالابر دوچرخه‌ای جهان است که در تروندهایم نروژ ساخته شده است. این آسانسور در سال 1993 برای ترویج دوچرخه‌سواری در مسافر ساخته شده است. در واقع مسافر نیاز دارد تا پای راست را بر روی پاهای متحرک قرار دهد. این بالابر از تپه شیب‌دار بروباکن در نزدیکی Gamle Bybro بالا می‌رود و دوچرخه‌سوار را تا آخر قلعه Kristiansten بالا می‌برد. این آسانسور بین جوانان و دانشجویان بسیار محبوب است.

 

مطالب مرتبط