کباب کدام کشورها معروف هستند؟

اعتقاد بر این است که کباب در ابتدا، ابداعی از سربازان قرون وسطایی ایرانی بود و پس از آن زمان در سراسر دنیا راه خود را پیدا کرده است. اکنون نیز در اشکال مختلف با استفاده از انواع مختلف مواد و ادویه و گوشت‌ها، در کشورهای مختلف جهان تهیه می‌شود.

امروزه در بیشتر کشورهای غربی به ویژه اروپا، کباب برای همه اقشار مختلف مردم به غذای ضروری تبدیل شده است.  در خاورمیانه نیز گوشت کبابی که همراه سالاد و پلو یا برنج سرو می‌شود، وعده غذایی برای تمام خانواده است. اما کشورهایی که کبابشان شهرت دارد، کدامند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال همراه ما باشید.

 

کباب ایرانی

ایران در صدر کشورهایی که کبابشان شهرت دارد، مطرح است. طیف وسیعی از انواع کباب و بیش از 20 نوع از این غذای لذیذ در ایران متداول است. به گواهی تاریخ، کباب اول بار در ایران مطرح شد، بنابراین جای تعجبی ندارد که در طی قرن‌ها، این غذا تکامل و تنوع زیادی در این کشور پیدا کرده باشد.

 کباب برگ، کباب کوبیده، کباب حلزونی، جوجه کباب، شیشلیک، کباب بره، کباب چنجه، کباب ترش، کباب سلطانی و ماهی کباب، از مطرح‌ترین کباب‌ها در ایران و از خوش خوراک‌ترین غذاها در دنیا هستند. کباب‌ها در ایران، اغلب همراه برنج یا نان تازه سرو می‌شوند.قطعا توضیح همه این موارد در یک مقاله نمی‌گنجد، اما در ادامه به معروف‌ترین و متداول‌ترین کباب‌های ایرانی اشاره خواهیم کرد:

 

بخوانید: شهر‌هایی با غذاهای خیابانی مشهور و لذیذ

 

 

کباب برگ که از گوشت راسته گوساله و روی ذغال تهیه می‌شود، در شمار کباب‌های سیخی است. برای طعم‌دار کردن آن نیز، از پیاز و زغفران و کره کمک گرفته می‌شود.

کباب کوبیده نیز، یک کباب سیخی است که از گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند تهیه شده و طعم آن به کمک ادویه، تخم مرغ، پیاز و زعفران بسیار لذیذ می‌شود.

جوجه کباب، یکی از کباب‌های سیخی بسیار متداول و محبوب در ایران است که با کمک گوشت مرغ (فیله یا همراه استخوان) خوابانده شده در پیاز، آب لیمو، ادویه و زغفران طبخ می‌شود.

و در نهایت بهتر است از کباب چنجه نام ببریم که از گوشت بره به همراه آب لیمو، فلفل و روغن زیتون تهیه می‌شود و با پیاز خام و گوجه‌فرنگی و برنج سرو می‌شود.

 

 

کباب ترکیه

یکی دیگر از کشورهایی که کبابشان شهرت دارد، ترکیه است. کباب‌های ترکیه، در لیست لذیذترین و بهترین کباب‌های دنیا قرار دارند. در این کشور، انواع کباب‌ها در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. بهتر است که قبل از سفر با تور استانبول، به مطالعه مقاله بهترین مکان‌ برای خوردن کباب‌ در استانبول را در کدام رستوران‌ها بخوریم، بپردازید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

اما در معرفی کباب‌های ترکیه، بهتر است که در ابتدا به کباب Şiş اشاره کنیم. این کباب، متداول‌ترین نوع کباب در این کشور است که از به سیخ کشیدن گوشت گوسفند یا گوشت گاو تهیه می‌شود. این غذا بعضی اوقات، همراه سبزیجات و صیفی‌جات پخته نظیر بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، پیاز، ترشی و قارچ سرو می‌شود.

 

 

کباب Çöp Şiş، از دیگر کبا‌بهای معروف در این کشور به شمار می‌آید که بسیار شبیه کباب سیخی معمولی است. با این تفاوت که سیخ آن چوبی است و به یک نسبت از انواع ماریناد، گوشت و سبزیجات در تهیه آن استفاده می‌شود. در ضمن قبل از کباب شدن، در ادویه، ترشی‌جات، گوجه فرنگی و سیر خرد شده خوابانده می‌شود. برش‌های گوشت در این کباب، کوچک بوده و نسبت به سایر کباب‌ها تردتر است.

 

بخوانید: جذاب‌ترین کامیون‌های غذا فروشی در دنیا

 

 

کباب Adana و کباب Urfa، نیز بسیار شبیه هم هستند، با این تفاوت که Adana کمی تندتر است. نام این دو کباب از نام دو شهر مشهور در ترکیه یعنی آدانا و اورفا الهام گرفته شده است که در جنوب شرقی ترکیه واقع شده‌اند. هر دو کباب، ترکیبی از گوشت گاو و یا گوشت گوسفندی با پیاز، سیر و ادویه‌های محلی هستند. یکی از ادویه‌هایی که برای کباب Adana استفاده می‌شود، تکه‌های فلفل قرمز است ولی Urfa از ادویه‌های ملایم‌تری نظیر زیره و اورگانو برخوردار است.

 

 

و اما اسکندر کباب یا کباب Iskender،  به ویژه در استانبول و بورسا که معدن کباب است، بسیار محبوب است. بنابراین اگر با تور استانبول سفر کردید، این غذای خوشمزه و لذیذ را از دست ندهید. این کباب، از کباب دونر خرد شده روی نان تهیه می‌شود و همراه با سس گوجه، ماست خامه‌ای و فلفل‌های کبابی سرو می‌شود.

 

 

کباب هندی

در هند، کباب غالباً نمادی از ثروتمندی است و جزو گزینه‌های محبوب به شمار می‌آید که ظهورش به آشپزخانه‌های سلطنتی برمی‌گردد. این کشور نیز در شمار کشورهایی که کبابشان شهرت دارد، محسوب می شود. یکی از انواع معروف کباب در هند، کباب shami است که در دوره مغول در هند مطرح شد. این کباب، شامل گوشت و نخود فرنگی همراه با تخم مرغ و گیاهان تازه است.

 

بخوانید: خوشمزه ترین غذاهای خیابانی هندی

 

 

کباب galouti نیز که یک کباب اصیل و قدیمی در این کشور است، از بره ریز خرد شده، گوشت گوسفند یا بز به همراه پاپایای خام، ادویه‌جات و ترشی جات فراوان تهیه می‌شود.

یکی دیگر از انواع کباب هندی، کباب بیکر سیخی است که در سراسر جهان بسیار محبوب است اما اغلب با نام شیش یا شیخ و نام‌های دیگر شناخته می‌شود. این کباب ترکیبی از گوشت چرخ کرده (گوشت مرغ، گوسفند یا گاو) است که با طیف وسیعی از گیاهان و ادویه‌ها مخلوط شده و به سیخ کشیده می‌شود و شکلی استوانه‌ای دارد.

 

 

کباب یونانی

اگر به یونان سفر کنید خواهید دید که این کشور، مهد انواع غذاهای لذیذ از جمله کباب است. کباب معمولی در یونان شامل گوشتی بزرگ و دراز با موادی نظیر همبرگر است. این کباب، تا حد زیادی با انواع ادویه‌ها و افزودنی‌ها همراه است و در یونان طرفداران بسیاری دارد.

اما معروف‌ترین این کباب‌ها، کباب سیخی Souvlaki است که قابل تهیه از انواع گوشت نظیر بره، جوجه و خوک است و همراه نان و سس سرو می‌شود.

 

بخوانید: ۸ رستوران‌ زیبا و عجیب در دنیا

 

 

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر کشورهایی که کبابشان شهرت دارد، در جاهای دیگر جهان نیز کباب‌ها جزو گزینه‌های محبوب غذایی به شمار می‌آیند. امروزه کباب در اندونزی، تایلند، مالزی و سوریه و نیز در آفریقای جنوبی جای خود را باز کرده و طرفداران بیشماری دارد. قطعا شما هم اگر گیاهخوار نیستید، در شمار طرفداران سرسخت نوعی از کباب در کشورتان هستید و از خوردن این غذای بی‌نظیر لذت فراوان می‌برید.

مطالب مرتبط