با زیباترین پل‌های دنیا آشنا شوید

احتمالا در دنیای معماری هیچ چیزی به اندازه پل‌ها مفید و سودمند نباشد. به لطف این سازه ما می‌توانیم از یک شکاف مثل رودخانه‌ها و یا دره‌ها عبور کنیم و به سمت دیگر برویم. با این که کاربرد آن‌ها به شدت واضح و مشخص است اما ابدا به این معنا نیست که باید ساده باشند. در طراحی و ساخت آن‌ها می‌توان از زیبایی و هنر بهره برد و از چیزی بدیهی و روشن اثری خلاقانه و چشمگیر تولید کرد. در حالی که پل خواجو اصفهان را دنیا می‌شناسد پل‌های زیبایی هم هستند که کم‌تر شناخته باقی مانده‌اند.

 

ایران، اصفهان، پل خواجو

 پل خواجو یکی از نمونه‌های محشر معماری ایرانی و از نمونه‌های برجسته قدرت فرهنگی دوره صفویان است. این پل نه تنها دو طرف زاینده رود را به هم می‌رساند بلکه همچون سد، دو سمت مختلف جریان آب را نیز از هم جدا می‌کند. این پل که در شرق سی و سه پل واقع شده به دلیل کاشی‌کاری منحصر به فردش نسبت به دیگر پل‌ها شهرت بیشتری دارد. این پل یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح و وقت گذرانی محسوب می‌شود و از نقاط توریستی و پربازدید این شهر هم هست و از زیباترین پل‌های دنیا محسوب می‌شود.

 

بخوانید: با جادویی‌ترین جنگل‌های دنیا آشنا شوید

 

 

ایتالیا، ونیز، پل کانستیتوشن

این پل که در سال 2008 تکمیل شده در شهری که پر از معماری‌های فوق‌العاده است به سازه‌ای برجسته و چشمگیر تبدیل شده است. این پل که توسط معمار شناخته شده سانتیاگو کالاتراوا طراحی و شاخته شده از بالا به همان اندازه نمایی زیبا دارد که وقتی پایین هستید و به آن نگاه می‌کنید، زیبا به نظر می‌رسد.

 

 

سنگاپور، پل موج‌های هندرسون

این پل مدرن در سنگاپور که معماری منحصر به فردی دارد با شاخ و برگ سبز گیاهان احاطه شده و حال و هوایی طبیعی به آن بخشیده است. به علاوه این پل بلندترین پل عابر پیاده سنگاپور هم هست. این پل توسط شرکت معماری آمریکایی آراس‌پی طراحی شده و دو سر آن پارک کوه فابر و پارک تپه تلُک بلانگاه را به هم متصل می‌کند.

 

بخوانید: معرفی ۸ بزرگراه باستانی در اطراف دنیا

 

 

مالزی، پوتراجایا، پل سری واواسان

نه دقیقا این پل اما طرح‌هایی شبیه به آن را در سراسر دنیا دیده‌ایم. پل‌هایی بلند که با بندهای مستحکم فولادی سرهم‌بندی شده‌اند و شب‌ها با روشن شدن چراغ‌های رنگی نمایی دوچندان دیدنی ایجاد می‌کنند. این پل در سال 2003 تکمیل شده و در شرکت مستقر در کوالالامپور به اسم مشاوران PJSI طراحی و ساخته شده است. شما می‌توانید این پل خیره‌کننده را هنگام سفر با تور مالزی در پوتراجایا پیدا کنید.

 

 

هلند، آمستردام، پل Nescio

این پل در سال 2006 تکمیل شده و چون از لحاظ معماری و زیبایی بسیار قابل توجه و خیره‌کننده بوده در طی تنها دو سال توانست 3 جایزه مختلف را از آن خودش کند. این پل تنها برای عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران بوده و وسیله نقلیه بر روی آن تردد نمی‌کنند. این پل 800 متری هنگام غروب‌ یکی از دل‌انگیزترین و تماشایی‌ترین مناظر شهر را به راحتی در دسترس عابرین قرار می‌دهد.

 

بخوانید: معرفی ۸ رستوران‌ زیبا و عجیب در دنیا

 

 

ایتالیا، ونیز، پل ریالتو

ریالتو نه تنها زیباست بلکه قدیمی‌ترین پل شهر است که همچنان بر روی کانال گرند مستحکم باقی ماند است. ساخت این پل به قرن 16ام برمی‌گردد و به عنوان یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهر هم شناخته می‌شود. ساختار سنگی این پل جذاب به خوبی قدمت تاریخی‌اش را به نمایش می‌گذارد.

 

 

آمریکا، نیویورک، پل منهتن

تا قبل از این که پل منهتن در سال 1912 تکمیل شود پل بروکلین طولانی‌ترین پل شهر بود. اما بعد از آن جای خود را به پل منهتن داد. این پل 2 کیلومتری بر روی پل شرقی گسترده شده است. امروزه هزاران مسافر با استفاده از این پل به مقصد خود می‌رسند. این پل پر کارآمد، میزبان اتومبیل‌ها، عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و خط مترو است.

 

 

سنگاپور، پل هیلکس

پل هیلکس که در قلب سنگاپور واقع شده مارینای مرکزی را به مارینای جنوبی متصل می‌کند. این پل در سال 2010 تکمیل شده و به خوبی توانسته مدرنیته بودن شهر را در ظاهر منحصر به فردش بازتاب دهد.

 

بخوانید: آشنایی با اغراق‌آمیزترین شهربازی‌های دنیا

 

 

آمریکا، نیویورک، پل بروکلین

 پل بروکلین نیویورک یک سازه نمادین با تاریخ غنی است. این پل در سال 1883 کامل شد اما بعد از آن در حادثه‌ای که برای سازه آن اتفاق افتاد 12 شهروند جان خود را از دست دادند. بعد از آن مردم می‌ترسیدند از پل استفاده کنند. در نهایت مقامات مجبور شدند 21 فیل را از پل عبور دهند تا خیال مردم از ایمنی آن راحت شود. امروزه 150 هزار وسیله نقلیه و عابر پیاده به صورت روزانه از آن برای عبور از رودخانه شرقی استفاده می‌کنند.

 

 

انگلستان، لندن، پل تاور

امروزه این پل به یکی از نمادها‌ی شهر و جاذبه گردشگری آن تبدیل شده است. این پل که در سال 1894 افتتاح شده به صورت روزانه اتومبیل‌ها و عابرین پیاده را از روی رودخانه تایمز عبور می‌دهد. این پل سنگی جذاب با معماری تاریخی منحصر به فردش یکی از دیدنی‌های لندن است که حتما باید از آن بازدید کنید.

 

بخوانید: معرفی ۸ شهر اعجاب‌انگیز در دنیا

 

مطالب مرتبط