۵ باور اشتباه درباره سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا

 اگر برای نخستین بار است که به یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر می‌کنید، ممکن است اطلاعات چندانی درباره این مقصدهای گردشگری نداشته باشید و یا اطلاعاتی داشته باشید که چندان با واقعیت منطبق نیستند. مثلا اگر تور تایلند را انتخاب کرده‌اید، ممکن است درباره اینکه در چه مکان‌هایی غذا بخورید و در چه مکان‌های خیر، چیزهایی شنیده باشید.

اگر راهی تور مالزی هستید، ممکن است درباره گران بودن برخی اقلام روزمره و ارزان بودن عجیب و غریب برخی دیگر، اطلاعاتی کسب کرده باشید. با این حال، اگر می‌خواهید یک سفر خوب و بدون دردسر داشته باشید، بهتر است از پنج اشتباه رایج در سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا آگاه باشید، تا سفری آرام و به یاد ماندنی داشته باشید.

 

۱: به مدیریت هزینه‌ها نیازی ندارم/ این کشورها ارزان هستند

اگر این نخستین تجربه سفر خارجی‌تان نیست، احتمالا این‌طور با خودتان حساب کرده‌اید که کشورهای جنوب شرقی آسیا، در مقایسه با تور اروپا، تور دبی و برخی دیگر از تورهای خارجی، کشورهای ارزان برای مسافرت هستند. برای همین هم با خودتان می‌گویید که نیازی نیست حساب بودجه سفر را داشته باشم، همه‌چیز نسبتا ارزان است و من مشکلی در پرداخت هزینه‌ها نخواهم داشت!

این نخستین باور اشتباهی است که بسیاری از گردشگران تور تایلند، تور مالزی، تور بالی و تورهای دیگر جنوب شرقی آسیا را گرفتار می‌کند. اگرچه هزینه‌های روزمره در این کشورها در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی، ارزان‌تر هستند، اما قرار نیست بدون حساب و کتاب، همه بودجه سفر خود را در روزهای نخست خرج کنید. در واقع اگر گردشگر حرفه‌ای هستید، نباید برای‌تان تفاوتی داشته باشد که به کجای دنیا سفر می‌کنید. در هر حال لازم است بودجه‌بندی مناسبی برای هزینه‌های سفر خود داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

 

بخوانید: راهنمای عکاسی گردشگری در آسیای جنوب شرقی

 

 

۲: پر کردن چمدان‌ها/ باید همه چیز را به همراه داشته باشم

چمدان‌های خود را ببندید و راهی تور تایلند یا تور مالزی و تور بالی شوید، اما دست نگه دارید! لازم نیست همه کمد لباس‌ها و میز آرایش‌تان را با خود به سفر ببرید. هنگامی که راهی کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شوید، قرار نیست خیلی سخت بگیرید. کافی است لباس‌های خوش‌گذرانی، لباس شنا، ضد آفتاب، کلاه و وسایل شخصی‌تان را در چمدان بگذارید.

اصلا نگران نباشید. اگر کم و کسری در چمدان شما وجود داشته باشد، می‌توانید با هزینه اندکی وسیله مورد نیاز خود را خریداری کنید. به نظر می‌رسد این روش بهتر از آن است که یک چمدان سنگین و تعداد زیادی بار اضافی را با خود همراه کرده باشید. در این کشورها، بازار لباس‌های رنگارنگ را در هر جایی خواهید دید.

پیش از سفر، چمدان خود را وزن کنید و توجه داشته باشید اگر قصد خرید سوغاتی یا یادگاری دارید، وزن چمدان خود را هنگام شروع سفر به کمتر از نصف میزان بار مجاز کاهش دهید، تا در برگشت به کشور مشکل اضافه بار نداشته باشید.

با این حال به شما پیشنهاد می‌کنم که وسایل بهداشتی خود را حتما همراه ببرید. داروهای مجاز، کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده را همراه داشته باشید. هم‌چنین اگر از پد بهداشتی خاصی استفاده می‌کنید، حتما مجهز سفر کنید چراکه قیمت پدهای بهداشتی در کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار گران است.

 

بخوانید: راهنمای گردش دو هفته‌ای در جنوب شرقی آسیا

 

 

۳: غذاهای خیابانی برای من مناسب نیستند/ باید در رستوران غذا بخورم

نگرانی درباره کیفیت و سلامت مواد غذایی در سفر، یک حساسیت به جا و عاقلانه است اما قرار نیست یک قانون کلی برای خودمان بسازیم و بعد آن را به همه کشورها تعمیم بدهیم. در کشورهایی مانند تایلند یا مالزی، بیشتر مردم محلی به جای آشپزی، از غذاهای خیابانی استفاده می‌کنند. کافی است به سراغ محل‌های شناخته شده بروید و وسواس را کنار بگذارید.

اما چرا بهتر است در رستوران‌های مبله این کشورها غذا نخوریم؟ دو مشکل اصلی درباره غذا خوردن در رستوران‌ها وجود دارد. نخست آنکه باید برای غذای مشابه آنچه در خیابان سرو می‌شود، هزینه‌ای چند برابر پرداخت کنید. و دوم آنکه لذت غذاهای خیابانی را که بخش قابل توجهی از لذت گردشگری در کشورهای آسیای جنوب شرقی را به خود اختصاص داده‌اند، و همچنین از کارهای مقرون به صرفه در جنوب شرقی آسیا است، از دست خواهید داد.

 

 

۴: عاشق غذاهای تند هستم/ سفارش یک غذای تند تایلندی

اهل غذاهای تند و تیز هستید و از خوردن غذاهای پر ادویه لذت می‌برید؟ طرفدار غذاهای جنوب ایرانی هستید و حتی به غذاهای هندی که در ایران سرو می‌شوند، علاقمند هستید؟ نوشِ جان‌تان اما اشتباه نکنید! غذاهای تند تایلندی، تعریف شما از غذاهای تند را تغییر خواهند داد.

می‌توانید امتحان کنید اما بهتر است با یک وعده غذایی کوچک در کنار غذاهای دیگر این کار را انجام بدهید، چرا که احتمالا با همه علاقه‌ای که به غذاهای تند دارید، به سادگی نمی‌توانید از پس غذاهای تند تایلندی بربیایید.

جالب است بدانید که حتی گاهی ممکن است به خیال خودتان یک غذای معمولی سفارش داده باشید اما با یک غذای تند و تیز مواجه شوید. پس اگر نسبت به تندی حساس هستید، پیش از ثبت سفارش وعده مورد نظر خود، درباره طعم غذا سوال کنید.

 

بخوانید: معروف‌ترین سالادهای آسیای جنوب شرقی

 

 

۵: زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌ها/ نمی‌توانم از نوشیدنی‌های خوشمزه بگذرم

اگر از سطل‌های تایلندی چیزی نشنیده‌اید، به زودی و در سفر به این کشور با آن‌ها آشنا خواهید شد! این ظرف‌های بزرگ، درست مانند سطل‌هایی هستند که کودکان در ساحل دریا برای ساخت قلعه‌های شنی و ماسه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند با این تفاوت که به جای شن و ماسه، از نوشیدنی‌های سنگین که معمولا الکل زیادی هم دارند، پر شده‌اند.

به خودتان لطف کنید و نهایتا به یکی دو تا از این لیوان‌های بزرگ اکتفا کنید. در غیر این صورت باید یکی دو روز از سفرتان را در گیجی و منگی بگذرانید و این یعنی هم برای خودتان و هم برای هم‌سفرهای دیگرتان دردسر بزرگی درست کرده‌اید. ارزان بودن و حتی خوشمزه بودن این نوشیدنی‌ها، ارزش به جای گذاشتن یک خاطره نه چندان خوشایند از سفر به این کشورها را نخواهد داشت.

 

 

مطالب مرتبط