بهترین موزه‌های اروپا را بشناسید

وقتی در سفر به مقاصد مختلف از موزه‌ها دیدن می‌کنیم عملا با گذشته تاریخی، فرهنگی و مذهبی آن محل آشنا می‌شویم. با این حال گاهی وقت‌ها برای عاشقان هنر و فرهنگ رفتن به موزه‌ای خاص انگیزه سفری هیجان‌انگیز را ترتیب می‌دهد. سر تا سر دنیا پر از موزه‌های فوق‌العاده‌ایست که انتخاب بین آن‌ها به عنوان انگیزه‌ای برای مقصد بعدی کار را بسیار دشوار می‌کند. اروپا قاره‌ای کوچک و سرسبز است که تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده که می‌توان بازتاب آن را به خوبی در موزه‌های برجسته‌اش یافت.

 

اسپانیا، مادرید، موزه پرادو

هرگز نمی‌توانید سفر به مادرید را بدون بازدید از یکی از درخشان‌ترین جواهرات آن یعنی موزه پرادو کامل بدانید. این موزه هنری که یکی از بهترین موزه‌های دنیا است در سال 1819 افتتاح شده، دارای 8600 نقاشی و بیش از 700 مجسمه تحسین برانگیز است که ساعت‌ها شما را محو خود می‌کند. مجموعه‌های این موزه شامل شاهکارهای اسپانیایی، ایتالیایی و فنلاندی می‌شود که مجموعه اسپانیایی آن در دنیا کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کلکسیون شناخته می‌شود. در میان گالری‌های اینجا می‌توانید مجموعه‌ای از نقاشی‌های اسپانیایی قرن 11 تا قرن 19ام را پیدا کنید. بنابراین، اگر از طرفداران هنرمندان اسپانیایی مانند Goya ، Velazquez یا El Greco هستید و می‌خواهید برخی از معروف‌ترین آثار آن‌ها را ببینید باید موزه پرادو را در برنامه سفرتان بگنجانید. به علاوه این موزه میزبان نمایشگاه‌های موقت هم می‌شود که می‌توانید برنامه آن‌ها را از قبل روی وبسایت رسمی موزه بررسی کنید. موزه از دوشنبه تا شنبه از ساعت 6 تا 8 عصر و یکشنبه از ساعت 5 تا 7 عصر به صورت رایگان در دسترس است.

 

 

ایتالیا، فلورانس، گالری یوفیزی

اگر عاشق گالری‌های هنری هستید پس حتما باید بازدید از یوفیزی را در فهرست کارهای خود قرار دهید. با این که فلورانس کلا به عنوان شهری هنری شناخته می‌شود اما حقیقتا سفر به آن بدون بازدید از این موزه عملا بی‌اعتبار خواهد بود. این موزه که در مرکز تاریخی فلورانس قرار گرفته بسیار محبوب و پربازدید است. اگر نمی‌خواهید Firenze Card بگیرید توصیه می‌کنیم از قبل زمان رفتن‌تان را رزرو کنید. به علاوه یوفیزی میزبان هنر غربی اعم از نقاشی و مجسمه‌سازی از قرون وسطا تا عصر حاضر است. یکی از مهم‌ترین آثار اینجا به اسم Annunciation متعلق به لئوناردو داوینچی است. این اثر اولین مهم اوست که در سن 20 سالگی خلق کرده است. به جز نقاشی‌ها مجموعه‌ای مجسمه و نیم‌تنه هم برای تماشا وجود دارند.

 

بخوانید: بهترین موزه‌هایی که در جنوب شرقی آسیا می‌توانید ببینید


 

 

لهستان، ورشو، موزه نئون

موزه نئون نه تنها از بهترین موزه‌های ورشوست بلکه در دنیا نیز بین بهترین‌ها قرار دارد. این موزه که درساختمان کارخانه‌ای قدیمی برپا شده با علائم متعدد نئون منظره‌ای از شهرهای اروپای شرقی را در طول جنگ سرد به تصویر کشیده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از علائم نئون از بین رفتند و به دست فراموشی سپرده شدند. اما خوشبختانه عده‌ای از افراد خوش ذوق تصمیم گرفتند با راه‌اندازی این موزه این علائم را از ورطه فراموشی نجات دهند. موزه نئون در حال حاضر یکی از جاذبه‌های مهم ورشو شناخته می‌شود. نه تنها شما می‌توانید علائم نئونی زیبا را در آنجا مشاهده کنید، بلکه می‌توانید در مورد تاریخ و تکنیک ساخت آنها نیز بیاموزید.

 

بخوانید: بهترین موزه‌های دریایی در جهان که باید از آن‌ها دیدن کنید

 

 

فرانسه، پاریس، موزه لوور

آیا می‌توان فهرستی از بهترین موزه‌های اروپا را بدون نامی از لوور به اتمام رساند؟ این مجموعه که به خاطر میزبانی از اثر برجسته لئوناردو داوینچی یعنی مونالیزا شهرت دارد بزرگ‌ترین مجموعه هنری دنیا را جمع‌آوری کرده است. در واقع غیرممکن است بتوانید در یک روز کل آن را بازدید کنید، در واقع باید برای آن برنامه بچینید. این موزه که در سال 1793 افتتاح شده با 38 هزار نمایشگاه فرهنگ، هنر و پیش از تاریخ تا قرن 21ام را پوشش داده است. سر تا سر این موزه پر از دیدنی‌های منحصر به فرد است اما از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به پرتره‌های ناپلئون تا مجموعه آثار هنری رنسانس و مجموعه مصری اشاره کرد.

 

 

روسیه، سن پترزبورگ، موزه هرمیتاژ

موزه هرمیتاژ در سن پترزبورگ یکی از بهترین موزه‌هایی‌ست که شانس بازدید از آن را دارید. این موزه که در کاخ زمستانی واقع شده با بیش از 3 میلیون قطعه دومین موزه بزرگ در جهان شناخته می‌شود. گفته می‌شود اگر قرار باشد برای تماشای هر نمایشگاه یک دقیقه وقت بگذارید باید 11 سال در این موزه بمانید. این موزه توسط شهبانو کاترین کبیر که حامی بزرگ هنر بود تاسیس شد. او در ابتدا شروع به جمع‌آوری مجموعه‌های هنری در کاخ زمستانی کرد. تا این که امروزه این موزه از 6 ساختمان تشکیل شده که کاخ زمستانی با نمای سبز خود در مرکز قابل تشخیص است. این موزه محل نگه‌داری برخی از نقاشی‌های معروف رنسانس و یکی از بهترین مجموعه‌های آثار طلای هلند است. جالب است بدانید که 60 گربه نیز از ساکنان دائمی این موزه هستند. آن‌ها از قرن 18ام به دستور ملکه الیزابت به مجموعه اضافه شدند تا مشکل موش‌ها را برطرف کنند. گرچه امروزه برای خودشان اسمی و رسمی شاهانه دارند.

 

بخوانید: معرفی ۱۵ موزه‌ی گران‌قیمت دنیا

 

مطالب مرتبط