آشنایی با عجیب‌ترین معابد دنیا

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، 4000 دین مختلف در سراسر جهان وجود دارد. البته تعداد دقیق دین، به تعریف شما از دین بستگی دارد. برای بیشتر دین‌ها نیز عبادتگاه‌هایی ساخته شده و پیروان آنها می‌توانند در این معابد به مراقبه و نماز خواندن، قربانی کردن‌، انجام مراسم یا هر کار دیگری که جزو قواعد دین مربوطه به شمار می‌آیند بپردازند.

این معابد، معمولا از معماری ویژه‌ای برخوردارند و برخی از آنها ارزش دیدن دارند. در این مقاله به معرفی عجیب‌ترین معابد دنیا خواهیم پرداخت.

 

معبد Stonehenge، انگلستان

به نظر می‌رسد این معبد که از عجیب‌ترین معابد دنیا به شمار می‌آید، نوعی مجتمع تشریفاتی برای مردگان بوده است. البته این نظریه بر اساس یافت شدن صدها استخوان انسانی که قدمتی بیش ازهزار سال داشتند و نیز بدست آمدن علائمی از مراسم قبل از خاکسپاری به وجود آمد. به طور کلی، این بنا در 3100 سال قبل از میلاد مسیح نیز وجود داشته است. با این تفاسیر، قدمت این معبد از اهرام مصر هم بیشتر است و از قدیمی‌ترین معابد دنیا است.

 

 

معبد Gawdawpalin، میانمار

این معبد، که از معابد مشهور بودایی در دنیا است در قرن دوازدهم ساخته شد، به دلیل زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.5 ریشتر در سال 1975 به شدت آسیب دید. موزه باگان که در نزدیکی این معبد قرار دارد، بسیاری از تصاویر و آثار ارزشمند آسیب دیده را در خود جای داده است. این معبد دو طبقه، دومین معبد بلند باگان است.

 

بخوانید: با زیباترین کلیساهای اروپا آشنا شوید

 

 

معبد Thatbyinnyu، میانمار

این معبد، از عجیب‌ترین معابد دنیا و بلندترین معبد در میانمار به شمار می‌آید. واژه "Thatbyinnyou" توصیف کننده وضعیت بودا بعد از رسیدن به روشنگری است. مجسمه بودا در وضعیت نشسته بر تخت و آرام، در تراس فوقانی به چشم می‌خورد. این تخت، در شمار تخت‌های سلطنتی است.

 

 

معبد Medinet Habu، مصر

این معبد بدون شک در زمان خود، بعنوان یک معماری چشمگیر و تأثیرگذار شناخته می‌شده است. اما امروز به نظر می‌رسد که توسط یک کودک چهار ساله در یک ساحل شنی ساخته شده است. خوب البته، یک کودک چهار ساله با مهارت‌های طراحی معماری نسبتاً پیشرفته و با یک قلموی رنگ بسیار خوب.

اما نکته این جاست که این اثر، بقایای اثر اصلی است. در واقع معبد Medinet Habu در حدود 3000 سال قدمت دارد. این محل نزدیک به دره پادشاهان و متعلق به رامسس سوم بوده است که به مناسبت جشن سلطنت وی ساخته شده است.

 

بخوانید: معرفی بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا

  

 

معبد Colossi Of Memnon ، مصر

قدمت این معبد به 3000 سال پیش باز می‌گردد. این معبد بزرگ در شمار عجیب‌ترین معابد دنیا است که برای محافظت از معبد آمنهوتپ سوم ساخته شده بود. بدنه این عبادتگاه، اکنون تقریباً از بین رفته است و صرفا دو مجسمه سنگی از آن باقی مانده است.

 

 

معبد Abu Simbel، مصر

از عجیب‌ترین معابد دنیا، معبد دوقلوی Abu Simbel، متعلق به رامسس دوم و ملکه‌اش بوده است. این معبد، به مناسبت پیروزی رامسس در نبرد کادش در کوه‌ها ساخته شد. احتمال می‌رود که این نبرد، بزرگ‌ترین نبرد ارابه‌ای بوده که او در آن شرکت داشته است. زیرا 5 تا 6 هزار ارابه را شامل می‌شود. در طول دهه 1940، به منظور جلوگیری از آسیب به آبهای سد آسوان، بخشی از سنگ‌های این معبد بریده شد و این بنا 200 متر عقب‌نشینی کرد.

 

بخوانید: با بزرگ‌ترین خانه‌های دنیا آشنا شوید


 

 

معبد Mahabodhi، هند

حدود 530 سال قبل از میلاد مسیح، سیدارتا گوتامای خسته، زیر درختی که پیپل نامیده می‌شد، نشست. سه روز و سه شب بعد، بدون اینکه از جای برخیزد همچنان در حالت مراقبه بود و سپس به روشنگری رسید. او از آن پس، نام خود را به بودا تغییر داد. گفته می‌شود که معبد Mahabodhi ، محل وقوع این رویداد تاریخی است.

 

 

معبد Hephaestus، یونان

شاید شگفت‌انگیزترین ویژگی این معبد، شرایطی است که در آن قرار دارد. این معبد که در آگورای آتن واقع شده است، در حدود 2،500 سال پیش بنا شد و به نام خدای حامی آهنگران یعنی Hephaestus  نامگذاری شد. طرح کلی این بنا که از عجیب‌ترین معابد دنیا است، به شکل مستطیل و از جنس مرمر بوده که با ستون‌هایی قدرتمند، احاطه شده و با مجسمه‌هایی مرمرین تزئین گردیده است.

 

 

معبد Lotus، هند

معبد Lotus ، یک عبادتگاه بهایی است که در سال 1986 ساخته شده و طرحی به شکل نیلوفر آبی دارد. وقتی صحبت از مذاهب دیگر به میان می‌آید، باید گفت که دین بهایی آغوش خود را به روی همه ادیان می‌گشاید و صرفا به پرستش خدا اهمیت می‌دهد. از این رو، به ترجیحات مذهبی خاص شما اهمیت نمی‌دهد. بنابراین معبد Lotus ، مورد تائید تمام کسانی است که به خداپرستی گرایش دارند.

 

بخوانید: جذاب‌ترین کتاب‌خانه‌های دنیا را بشناسید


 

 

معبد Nauvoo، ایلینوی

این بنا، دومین کلیسای مربوط به مورمون‌ها و از عجیب‌ترین معابد دنیا است که در سال 1848 به دلیل آتش سوزی از بین رفت و بقایای آن در سال 1850 مورد تهاجم گردباد قرار گرفت. ساختمان حاضر، در 27 ژوئن 2002 ، یعنی در  158مین سالگرد درگذشت جوزف و هیرام اسمیت تکمیل شد. این دو تن، بعنوان اولین شهدای کلیسای Nauvoo شهرت دارند.

 

 

معبد Kashi Vishwanath، هند

این معبد که به خداوندگار شیوا اختصاص داده شده، در غرب رود گنگ در واراناسی واقع شده است. واراناسی، نه تنها پایتخت معنوی هند، بلکه مقدس‌ترین هفت شهر مقدس هندوئیسم به شمار می‌آید. این شهر به اعتقاد هندوها، از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا و تاریخ است. معبد Kashi Vishwanath که طرفداران بسیاری دارد و به قولی، پربازدید‌ترین معبد در هند است، با گنبدی از جنس طلا و توسط معابدی کوچک احاطه شده است.

 

 

در این مقاله به بررسی شگفت‌انگیزترین و عجیب‌ترین معابد دنیا پرداختیم. اما باید گفت که تعداد بالای عبادتگاه‌ها در طی تاریخ، نشان از گرایش ذاتی انسانها به پرستش نیرویی ماورایی و برتر دارد و مهر تاییدی بر این امر است. 

مطالب مرتبط