آشنایی با سنت‌های هالوین در سراسر آسیا

هالوین همیشه با پوشیدن لباس‌های ترسناک، روشن کردن شمع و تزئینات سراسری همراه بوده است. خیابان‌ها و خانه‌ها با کدو تنبل آراسته می‌شوند و کارناوال جادوگران و شیاطین به خیابان‌ها می‌ریزند. سنت‌های هالیوود به 2 هزار سال قبل برمی‌گردد. مردم در آن زمان معتقد بوند در روز 31ام اکتبر مرز بین دو دنیا از بین رفته و شیاطین و مردگان به زمین برمی‌گردند. به همین دلیل هم آن‌ها با روشن کردن آتش، رقص و پایکوبی و پوشیدن لباس‌های ترسناک تاریکی را عقب می‌راندند. طی گذشت سال‌ها هالوین گسترش پیدا کرد. ما در این پست نگاهی به هالوین در آسیا می‌اندازیم.

 

چین

هالوین در چین به Teng Chieh شناخته می‌شود که کی از فستیوال‌های آسیایی است. چینی‌ها این جشن را در روز 14ام از ماه هفتم قمری بر طبق تقویم چینی جشن می‌گیرند. اما در اینجا مراسم هالوین کمی متفاوت از غرب اتفاق می‌افتد. چینی‌ها به جای این که ارواح را به ترسانند و از ورود مردگان جلوگیری کنند. در واقع با درست کردن غذاهای سنتی و پیشکش کردن‌شان به مردگان یاد اجدادشان را گرامی می‌دارند. همچون بیشتر مراسم‌های چینی دیگر در هالوین چینی نیز آتش نقش مهمی دارد. آن‌ها مراسم را با روشن کردن آتش‌های عظیم، فانوس‌های کاغذی، چراغ‌های آویز و قایق‌های کاغذی روشن برگزار می‌کنند. این قایق‌ها نیز نشانه گشایش روح مرده و کمک به انتقال او به بهشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخصوصا آن‌هایی که در حوادث مختلف به شیوه‌ای مناسب دفن و دفن نشده‌اند.

 

 

ژاپن

ژاپنی‌ها در نسخه هالوین خود تمام شهر را قرمز می‌کنند اما نه به معنایی که شما تصورش را دارید. در طول مراسم هالوین ژاپنی که در ماه‌های جولای یا آگوست برگزار می‌شود مردم سعی می‌کنند با اقوام از دست رفته خود هم‌سو شوند و با آن‌ها احساس نزدیکی و ارتباط کنند. آن‌ها در محلات فانوس‌های قرمز جهت راهنمایی ارواح روشن می‌کنند. آن‌ها سنگ قبر و محراب رفتگان را تمیز کرده و برایشان خوراکی و غذا می‌برند. در پایان جشنواره نیز، خانواده‌ها با استفاده از فانوس‌های شناور معروف به ترو ناگاشی، ارواح را به سمت قبر هدایت می‌کنند. منظره‌ای که این فانوس‌های روشن روی رودخانه به وجود می‌آورند به شدت تماشایی است.

 

بخوانید: جذاب‌ترین تجارب هیجان‌انگیز در جنوب شرق آسیا

 

 

کره

در کره نیز همانند دیگر کشورهای آسیای شرقی الگو احترام به ارواح حالت مشابهی دارد. آن‌ها در مراسمی به اسم Chuseok به معابد و زیارتگاه‌ها می‌روند و با پیشکش و قربانی دادن به آن‌ها ادای احترام می‌کنند. جشنواره برداشت محصول و تعطیلات سه روزه در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم قمری جشن گرفته می‌شود. البته این جشن‌ها چیزی بیش از مراسم غمناک شکرگذاری هستند اما با این وجود در شهرهای بزرگی همچون سئول برگزار نمی‌شوند. نسل امروز دوست دارند جشنی مدرن و سبک غربی داشته باشند.

 

 

فیلیپین

مراسم تریک اور تریت که توسط بچه‌ها برای جمع‌آوری آبنبات انجام می‌شود بخشی جدایی ناپذیر از هالوین است. حالا بچه‌های فیلیپینی در ازای گرفتن آبنبات آوازخوانی می‌کنند. با این حال، این جشن که به لفظ محلی به Pangangaluluwa معروف است در اول نوامبر، روز تمامی ارواح برگزار می‌شود. انتخاب تاریخ این روز به سنت‌های مقدس سلتی‌ها برمی‌گردد.

 

بخوانید: معرفی بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا

 

 

کامبوج

احتمالا طولانی‌ترین هالوین دنیا را در کامبوج بتوانید پیدا کنید که هر ساله 15 روز را به برگزاری جشن Pchum Ben اختصاص می‌دهد. این مراسم که عموما در اوایل اکتبر به اوج خود می‌رسد شامل بخش‌های مختلفی مثل مسابقات گاومیش دوانی، رژه راهبان و روشن کردن صدها برای احترام به اجداد و نیاکان می‌شود. در واقع هالوین آسیایی به جای ترساندن ارواح و دور کردن آن‌ها به برقراری ارتباط و قربانی کردن و جشن و سرور و همچنین احترام به پیشینیان می‌پردازد.

 

 

نپال

هالوین در نپال اسم دیگری دارد. جشنواره گاوها همه ساله بین ماه‌های آگوست و سپتامبر در پایتخت نپال، کاتماندو برگزار می‌شود. در طی این جشواره سطح شهر رنگی و تزئین می‌شود. مراسم در شهر توسط یک گاو رهبری می‌شود که گاهی به جای آن پسری نوجوان با لباس مخصوص برگزاری جشن را در دسترس می‌گیرد. این جشن نیز همانند جشواره‌های آسیایی دیگر با شادی، رنگ‌های شاد و تزئینات مختلف برگزار می‌شود و خبری از تاریکی و ترساندن و لباس‌های خوف‌آور نیست.

 

بخوانید: رمانتیک‌ترین سفر‌های آسیایی برای ماه عسل

 

 

تایلند

در تایلند بیش از همه بانکوک میزبانی مشتاقان هالوین را می‌کند و یکی از بهترین نقاط آسیا برای کسب تجارب فرهنگی است. هالوین در بانکوک کاملا به سبک غربی و در همان تاریخ غربی برگزار می‌شود. در این روز کافه‌ها و رستوران‌ها با طراحی‌های مختلف تزئین می‌شوند و جمعیت مردم برای تفریح و خوش گذرانی به خیابان‌ها می‌آیند. مخصوصا خیابان‌های نئون بیش از هر جای دیگری از شهر جوانان و ارواح خبیث را به خود می‌بیند. تایلند به دلیل توریست‌های همیشگی و فرهنگ‌های مختلفی که از آن بازدید می‌کنند، جشن هالوین را به این سبک برگزار می‌کند.

 

مطالب مرتبط