شگفت‌انگیزترین شیشه رنگی‌های دنیا

نقاشی روی شیشه یکی از شاخه‌های جذاب نقاشی است که عمدتا برای مکان‌های زیارتی و مذهبی مخصوصا کلیساها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید شیشه‌های نقاشی شده را بیشتر در کلیساهای قرون وسطایی سبک گوتیک پیدا کنید. این نقاشی‌ها که در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند از جاذبه‌های دیدنی معماری محسوب می‌شوند. وقتی از جایی با شیشه‌های ویترای دیدن می‌کنید، یکی از بهترین مناظری که شانس تماشایش را دارید هنگام تابیدن نور آفتاب به نقاشی‌ها و بازی نور و رنگ است. اغلب این شیشه‌ها با داستان‌های الهام‌بخش و تقابل خیر و شر پوشیده می‌شوند.

 

تکزاس، دالاس، کلیسای تنکس گیوینگ

یکی از برجسته‌ترین و قابل تشخیص‌ترین ویژگی‌های میدان تنکس گیوینگ، کلیسای تنکس گیوینگ است که به لطف شیشه‌های رنگی‌اش درخشش فوق‌العاده‌ای دارد. این شیشه‌های رنگی یکی از بزرگ‌ترین پنجره‌های ویترای افقی در تمام دنیاست. این شیشه‌های مارپیچ از پایین با رنگ‌های تیره‌تر رنگامیزی شده و هرچه مارپیچ بالاتر می‌رود رنگ‌ها روشن‌تر می‌شود تا این که در بالاترین حد خود به روشن‌ترین حالت ممکن در می‌آید. این مارپیچ شیشه‌ای زیبا، از 73 صفحه رنگی تشکیل شده و یکی از منحصر به فردترین شیشه‌های رنگ‌آمیزی شده در سراسر جهان است. این کلیسا بخشی از یک مجموعه سه هکتاری‌ست که شامل موزه و باغ می‌شود.

 

بخوانید: معرفی کلیسا‌های معروف و متفاوت در جهان

 

 

تایلند، بانکوک، موزه اروان

شاید خیلی هم اغراق نباشد وقتی می‌گوییم معابد تماشایی بانکوک بسیار زیاد هستند. اما وقتی صحبت از ویترای به میان می‌آید باید سراغ اروان بروید. این موزه عجیب در واقع فیلی با سه سر، از اساطیر هندوست که دارای شیشه‌های رنگی شگفت‌انگیز است. در واقع هنرمند آلمانی Jacob Schwarzkopf که مسئولیت پروژه را بر عهده داشت از رویکردی سنتی برای اجرای کار استفاده کرد و از شیشه‌سازان خواست تا به صورت سنتی شیشه‌ها را تولید کنند. این شیشه‌های رنگی که به حالت نیمه انتزاعی طراحی شده‌اند و داستان زمین و 5 قاره را روایت می‌کند. خورشید در مرکز این نقاشی قرار گرفته تا انرژی برای زندگی را به خوبی همه جا پراکنده کند. فراموش نکنید از بقیه موزه هم دیدن کنید.

 

 

آمریکا، ایلینوی، Resurrection Cemetery

طبق ثبت کتاب جهانی گینس شما بزرگ‌ترین شیشه رنگ شده دنیا را در اینجا پیدا خواهید کرد. استودیوی Pickel این پنجره را در مساحتی حدود 2043 متر مربع با استفاده از 2،448 پنل شیشه‌ای درست کرده است. در ابتدا کار بر روی شیشه‌ها از سال 1960 آغاز شد و از آن زمان به بعد بیش از هزار شیشه جدید به آن اضافه شد. این مکان یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط دنیا برای تماشای شیشه‌های نقاشی شده است.

 

بخوانید: معرفی بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا

 

 

انگلیس، کلیسای جامع وینچستر

در سال 1642 شیشه بزرگ ویترای این کلیسا، به دست نیرو‌های Cromwell به خاطر جنگ داخلی که در همان سال به وقع پیوسته بود عمدا و به طرز بدی نابود شد و در هم شکست. پس از احیای سلطنت در سال 1660 شیشه شکسته جمع‌آوری شد و مجددا مورد استفاده قرار گرفت. البته واضح است که بازسازی و درست کردن طرح اولیه به هیچ وجه مقدور نبود، بنابراین آن‌ها به صورت کاملا تصادفی در کنار هم قرار گرفتند. نتیجه این شد که وقتی نور خورشید به شیشه می‌تابد داستان‌هایی از خیر و شر روایت می‌شود. این کلیسا از زیباترین کلیساهای اروپا به حساب می‌آید.

 

 

فرانسه، پاریس، کلیسای مقدس

این کلیسای گوتیک سلطنتی قرون وسطایی که در قلب پاریس قرار دارد و یکی از زیباترین کلیساهای دنیا محسوب میشود، دارای برخی از برجسته‌ترین شیشه‌های نقاشی شده جهان است. در مجموعه 15 پنجره قرن 13امی وجود دارد که با وجود شرایط نابسامان قرون گذشته به طرز شگفت‌انگیزی هنوز ظاهر خوبی دارند. عمده پنجره‌های کلیسا کف تا سقف هستند که باعث شده تا فضای کلیسا روشن و دلباز به نظر برسد. طی پروژه‌ای پر زحمت که در سال 2015 به اتمام رسید قرن‌ها خاک و گرد و غبار از چهره این پنجره‌ها زدوده شد. این شیشه‌ها تصاویری از عهد عتیق و به صلیب کشیده شدن مسیح را به نمایش می‌گذارند. توصیه می‌کنیم روزی آفتابی را برای بازدید انتخاب کنید. اصلا لازم نیست فرد متعقدی باشید تا تحت تاثیر هنر شیشه‌ها قرار بگیرید.

 

 

ایران، شیراز، مسجد نصیرالملک

این مسجد زیبا با شیشه‌های رنگی اسلیمی که شهرتی جهانی دارد در دوره قاجار و در اواخر قرن 19ام به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک از بازرگانان سرشناس آن زمان ساخته شد. این مسجد در محله گود عربان که در زمان‌های قدیم به محله اسحق بیگ شناخته می‌شد واقع شده است. معماری این مسجد شگفت‌انگیز را میرزا محمد حسن و محمد رضا برعهده داشتند. مسجد نصیرالملک در سال 1358 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. تابش نور خورشید بر روی شیشه‌های رنگی و اسلیمی این مسجد فضای نمازخانه را کاملا رویایی و سحرانگیز می‌کند. پنجره‌های رنگی این مسجد از محبوب‌ترین کادرهای عکاسی برای حرفه‌ای‌ها و غیرحرفه‌ای‌هاست.

 

بخوانید: ۸ مسجد دیدنی جهان از ایران تا روسیه


  

مطالب مرتبط