آشنایی با قدیمی‌ترین شهرهای دنیا

در دنیا جاهای زیادی وجود دارد که اولین شهرها در آن‌ها پدید آمده‌اند و از لحاظ فرهنگی و تاریخی به شدت برجسته و غنی هستند. خوشبختانه بیشتر این شهرها در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند و با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان از چندتایی از آنها بازدید کرد. البته به خاطر شرایط منطقه‌ای در بعضی جاها بهتر است مساله امنیت را اول بسنجید و بعد برای سفر اقدام کنید.

 

هند، ورناسای

ورناسای که به بنارس هم شناخته می‌شود از شهرهای مهم بوداییان و هندوها محسوب می‌شود. طبق افسانه‌ها این شهر را خدای هندوها لرد شیوا، 5 هزار سال پیش تاسیس کرده است. اما تاریخ دانان و باستان شناسان قدمت این شهر را تا 3 هزار تخمین زده‌اند. مارک تواین (نویسنده آمیکایی) اما قدمت بنارس را خیلی بیشتر از این حرف‌ها می‌داند و معتقد است قدمت این شهر به قبل از تاریخ بازمی‌گردد. این شهر که در حاشیه رود گنگ واقع شده از زیباترین شهرهای دنیا است.

 

 

اسپانیا، کادیز

این شهر که در ساحل اقیانوس اطلس قرار گرفته از قرن 18ام خانه نیروی دریایی اسپانیا بوده است. کادیز توسط فنیقیان به عنوان یک پست تجاری کوچک تأسیس شد و در حدود 500 سال قبل از میلاد به دست کارتاگینیان افتاد. سپس در عصر جدید و در دوره رنسانس تحت حکومت روم و موریان قرار گرفت. این شهر نه تنها دارای تاریخی پر فراز و نشیب است بلکه در حال حاضر جایی به شدت دیدنی، ساحلی و داستانی هم هست و از پر بازدید‌‌‌ترین شهرهای دنیا است.

 

 

یونان، تبس

شهر تبس در یونان رقیب سرسخت آتن در دوره باستان بوده است. در حالی که قدمت این شهر به 1400 قبل از میلاد تخمین زده شده اما باستان شناسان معتقدند این رقم حتی بیشتر هم هست. در حال حاضر تبس شهری بازاری و کوچک است و دیگر یارای مقابله با آتن را ندارد.

 

بخوانید: بازدید از ۸ شهر کوچک زیبای دنیا

 

 

قبرس، لارناکا

قدمت لارناکا در جریزه قبرس را به 1400 قبل از میلاد تخمین زده‌اند. این منطقه همیشه به دلیل آب‌های آبی زیبا، نخل‌های ساحلی سرسبز و امکان تاریخی دیدنی از جالب‌ترین نقاط توریستی دنیا بوده که در تمام طول سال میزبان گردشگران سراسر دنیاست. لارناکا جایی تاریخی با ساختمان‌های قدیمی دیدنی‌ست که با انواع فعالیت‌ها از گردشگران پذیرایی می‌کند. لارناکا پر از تجارب فرهنگی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ است.

 

 

یونان، آتن

آتن گهواره تمدن غربی و زادگاه دموکراسی همچنان مانند سابق از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار است. این شهر از از بناهای یونان، روم، بیزانس و عثمانی پر شده و به عنوان مکانی گردشگری و بسیار محبوب شناخته می‌شود. طبق یافته‌ها و نظر کارشناسان تاریخ قدمت این شهر به 1400 قبل از میلاد بازمی‌گردد.

 

بخوانید: سفر به شهرهایی با خانه‌های رنگارنگ

 

 

افغانستان، بلخ

قدمت بلخ به 1500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در یونان باستان این شهر را به باکترا می‌شناختند و عرب‌ها آن را مادر شهرها می‌نامند. اما این شهر که در قسمت شمالی افغانستان قرار گرفته است. تاریخ پیدایش بلخ را بین سال‌های 2500 تا 1900 سال قبل از میلاد مسیح، دوره‌ای که امپراتوری ایران در حال شکل‌گیری بود دانسته‌اند. گرچه این شهر تاریخی به دلیل شرایط نامساعد حاکم بر کشور از نگاه گردشگران به دور مانده است.

 

 

عراق، اربیل

اربیل که در شمال کرکوک واقع شده در طول زمان‌های مختلف توسط حکومت‌های مختلف همچون آشوری‌ها، پارس‌ها، ساسانی‌ها، عرب‌ها و عثمانی‌ها اداره شده است. قدمت این شهر را به حدود 2300 سال قبل میلاد مسیح می‌دانند. اربیل یکی از توقفگاه‌های مهم در مسیر جاده ابریشم بوده و هنوز ارگ بزرگ باستانی‌اش در افق چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

 

 

لبنان، بیروت

بیروت، پایتخت لبنان و همچنین مرکز فرهنگی، اداری و اقتصادی آن، در حدود 5 هزار سال قدمت دارد. پس از پایان جنگ داخلی در لبنان این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. در طی کاوش‌های باستان شناسی که در منطقه این شهر انجام گرفته بقایی از مردم مختلف مثل فنقی‌ها، رومی‌ها، عرب‌ها و عثمانی‌ها یافت شده است.

 

بخوانید: بهترین شهرهای دنیا برای عاشقان شیرینی و شکلات 


 

 

ترکیه، گازیانتپ

گازیانتپ یا غازیانتپ در قسمت جنوبی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد. قدمت این شهر را به 3650 سال قبل از میلاد نسبت داده‌اند. شما می‌توانید هنوز دژ راوندا را در مرکز این شهر ببینید که در قرن 6ام توسط بیزانسی‌ها بازسازی شد. این در حالی‌ست که در گازیانتپ حتی کاشی‌های رومی هم کشف شده است.

 

بخوانید: با توجه به شخصیت‌تان به شهر‌های ترکیه سفر کنید 


 

ایران، شوش

شوش قبل از اشغال شدن توسط آشوریان پایتخت امپراتوری ایلامی بود. قدمت شوش به 4200 سال قبل برمی‌گردد. این شهر تاریخی که پر از راز‌های نهان است حالا حدود 65 هزار نفر جمعیت داشته و یکی از نقاط گردشی ایران است که از سراسر کشور تورهای هدایت شده به آن ترتیب داده می‌شود.

 

مطالب مرتبط