جذاب‌ترین کتاب‌خانه‌های دنیا را بشناسید

اشتباه نکنید، کتابخانه‌ها همیشه مراکزی ساده با قفسه‌های کتاب نیستند، در بعضی شهرهای دنیا کتابخانه‌هایی وجود دارند که از جمله زیباترین مراکز آن شهر به حساب می‌آیند. آیا شما هم می‌خواهید جذاب‌ترین کتابخانه‌های دنیا را بشناسید؟ پس در ادامه همراه ما باشید تا آن‌ها را در نوشته‌ی امروز به شما معرفی کنیم.

 

Abbey library of Saint Gall

این مکان یکی از زیباترین کتابخانه‌های دنیاست که با طرح قرون وسطایی خود در سنت گالِ سوییس خوش می‌درخشد. این مکان یک بار در سال 937 آتش گرفت و کتاب‌هایی که در کتابخانه قدیمی بود، سوخت. با این حال خود بنا آسیبی ندید و بعدها با اضافه شدن آثار بسیار ارزشمندی از یونان باستان و کتب مهم دیگر طول تاریخ و از کشورهای مختلف، به جایگاهی که حالا دارد، دست پیدا کرد.

 

 

کتابخانه Bodleian‌

این مکان، کتابخانه اصلی و محل نگهداری تحقیقات دانشگاه آکسفورد نیز به حساب می‌آید که بیش از 12 میلیون کتاب را در خود جای داده و به دومین کتابخانه بزرگ بریتانیا بدل شده است. البته این کتابخانه در گذشته به این صورت نبود و در سال 2010 با یکی شدن چندین کتابخانه اصلی آکسفورد، Bodleian به چنین عظمتی دست پیدا کرد.

 

بخوانید: معرفی 5 کتاب فروشی بزرگ تفلیس

 

 

کتابخانه بین‌المللی Picture Book

کتابخانه یا موزه بین‌المللی Picture Book در ایواکیِ ژاپن، جایی منحصر به فرد برای بچه‌هایی است که به کتاب علاقه دارند. این مکان متعلق به یک هنرمند معمار ژاپنی به نام تادائو آندو است که این کتابخانه را برای بچه‌های پیش دبستانی ساخته، جایی که در میان قفسه‌ها و راهروهای بزرگ، کودکان می‌توانند جلدهای بزرگ و منقش کتاب‌ها را دیده و با باز کردن آن‌ها، کتاب‌های مصوری از تمام دنیا را تماشا کنند.

 

 

کتابخانه کنگره آمریکا

این کتابخانه که از مهم‌ترین کتابخانه‌های آمریکا به حساب می‌آید، در واشنگتن قرار گرفته و مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌ها را در سالنی مجلل نگهداری می‌کند. ساختمان این کتابخانه در عین عظمت، زیبایی هنرمندانه‌ای دارد و مجموعه کتاب‌های آن نیز شامل آثار تاریخی، دست نویس و آثار مدرن می‌شود و حتی می‌توانید مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی را نیز از پایگاه داده آن گرفته و گوش کنید.

 

بخوانید: معرفی برترین فروشگاه‌های کتاب در دهلی

 

 

کتابخانه اسکندریه

این کتابخانه‌ی عظیم اگر چه نام و جایگاهش را از کتابخانه باستانی اسکندر گرفته، اما خود با طراحی خارق‌العاده و مجموعه‌ی عظیمی که از کتاب‌ها دارد، نامی جهانی برای خود دست و پا کرده است. جدا از نسخه‌های ارزشمندی که در کتابخانه اسکندریه نگهداری می‌شود، کتب خطی این محل و چندین کتابخانه دیگر اسکن شده و بزرگ‌ترین پایگاه کتب خطی به صورت دیجیتال را در خود نگهداری می‌کند.

 

 

کتابخانه کتاب کودک Soneva Kiri

این خانه‌ی درختی در تایلند، به هیچ وجه شبیه یک کتابخانه نیست و وقتی وارد آن شوید هم این ایده برایتان تغییر نخواهد کرد. با این حال Soneva Kiri یک کتابخانه نوآورانه برای کودکان است که اتاقک‌های مختلفی برای کتاب خوانی در فضای آرام، اتاق موزیک، اتاق نوازندگی و چند بخش دیگر دارد. تمام این بنا از چوب بامبو ساخته شده و کاملا یک خانه‌ی درختی دوستدار طبیعت محسوب می‌وشد.

 

بخوانید: ۶ ماجراجویی کودکانه در بانکوک

 

 

کتابخانه شهری اشتوتگارت

کتابخانه‌ی شهری اشتوتگارت نیز از آن جاهایی است که حتی آن‌ها که خیلی کتاب نمی‌خوانند نیز از دیدن و قدم زدن در آن لذت خواهند برد. یک بنای مینیمالیستی با طراحی سفید رنگ که در طبقات مختلف دور تا دور آن را قفسه‌های کتاب فرا گرفته و پلکان‌های سفید رنگ طبقات را به هم وصل می‌کنند. جای زیادی در این کتابخانه برای نشستن در نظر گرفته نشده و نمایی که از آن می‌بینید، نمایی از یک سفیدی فوق‌العاده بوده که با رنگ‌های رنگین کمانی کتاب‌ها در آمیخته است.

 

 

کتابخانه واتیکان

اگر چه سالن اصلی کتابخانه واتیکان که در سال 1633 ساخته شده، نمایی بسیار زیبا و سقفی بی‌نظیر دارد، اما این کتابخانه به واسطه کتاب‌ها و نسخه‌های خطی که دارد از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. یکی از این کتاب‌های ارزشمند قدیمی‌ترین نسخه موجود از انجیل است که در این مکان نگهداری می‌شود.

 

بخوانید: ۶ فروشگاه کتاب به زبان‌های مختلف در دبی

 

 

کتابخانه Celsus‌

تنها گزینه‌ی ما در این لیست که کتابی در آن پیدا نخواهید کرد. اگر علاقه دارید به محبوبترین مقاصد تاریخی دنیا بروید باید بدانید این کتابخانه در ترکیه و در زمان روم باستان بنا شده بود، اما الان تنها ویرانه‌ای باقی مانده در افسوس است که در سفر به آنتالیا یا استانبول می‌توانید به دیدنش بروید و ازآن بازدید کنید. مجموعه‌ای عظیم و زیبا که این کتابخانه بخش مهمی از آن به حساب می‌آید چون قسمت زیادی از ورودی آن سالم بوده و می‌توان پیکر تراشی‌های آن را با جزییات خیره کننده‌اش دید. زمانی این کتاب‌خانه بیش از 12 هزار طومار علمی و داستان‌های اساطیری را در خود نگهداری می‌کرد.

 

مطالب مرتبط