سفری به شهرهای هوشمند و توریستی آسیا

چند شهر برجسته آسیا از دهه‌های پیش در صنعت و تکنولوژی پیشگام بودند. اما با گذشت زمان و با درآمدهای کشورهای دیگر از طریق دانشگاه‌ها و گردشگری رفته رفته بر تعداد شهرهای هوشمند و مدرنیته آسیا افزوده شد.
با این که ما حالا شاهد ظهور شهرهای مختلف هوشمند در سراسر این قاره هستیم. شهرهایی که با وجود تکنولوژی و استفاده گسترده آن توانسته‌اند چشم‌ها را به خود معطوف کنند. دیگر شهرها نیز زیربنای فناوری اطلاعات و ارتباطات را بنا نهاده‌اند و در حال اضافه کردن ادارات و نهادها به سیستم گسترده دیجیتال هستند.

 

ویتنام، هانوی

هانوی از سال 2016 به بعد برنامه توسعه فناوری خودش را آغاز کرد. این شهر با جمعیت 7.6 میلیون نفری و با داشتن زیبایی‌های طبیعی، فرهنگ غنی و شرایط اجتماعی مدرن از سرمایه‌های ویتنام محسوب می‌شود که تصمیم دارد تا سال 2030 با پیوستن کامل به فناوری و ارتباطات رفاه مردم را تضمین کند.
در حال حاضر هانوی یکی از سریع‌ترین شاخص‌های تولید ناخالص داخلی در دنیا را دارد. شاید بد نباشد بدانید تنها ظرف دو سال این شهر توانست اینترنت 5G داشته باشد چیزی که به شدت به توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند هانوی کمک می‌کند. این پروژه شامل مرکز پشتیبانی برای کارمندان IT، مرکز تحلیل داده‌ها و مرکز نظارت بر ترافیک، کنترل ترافیک و پیشگیری از جرایم است.

 

ویتنام، هانوی

 

معرفی توریستی ترین مراکز تخصصی اسپا در آسیا

سنگاپور، شهر سنگاپور

هیچ فهرستی با موضوع فناوری بدون سنگاپور کامل نخواهد بود به همین جهت تور مالزی + سنگاپور بسیار جذاب است. سنگاپور که در سال 2018 رتبه 6ام فناوری و ارتباطات را از آن خودش کرد در خط مقدم اقتصاد دیجیتال، دولت دیجیتال و جامعه دیجیتال قرار دارد.
سنگاپور در رده شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا همچون نیویورک، سان فرانسیسکو یا لندن برای استفاده از وسایل نقلیه خوران با پلتفرم هوش مصنوعی قرار گرفته است.
یکی از مواردی که سنگاپور را در رده چنین شهرهایی قرار می‌دهد تعهد قوی دولت در زمینه قوانین فن‌آوری دوستانه و سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌های شهر هوشمند است.
امروز سنگاپور تنها شهر در آسیای جنوب شرقی است که در رده "شهرهای هوشمند دنیا" قرار دارد. هنگامی که یک شهر به این مرحله برسد، معمولا بر بهبود بهره‌وری و طراحی انواع جدیدی از تجارب شهروندی متمرکز می‌شود تا شکاف‌های عمده موجود در زیرساخت عمومی را بگیرد یا بر گسترش خدمات به بخش‌هایی که قبلا از دست رفته بوده اند، همت می‌گمارد.

 

سنگاپور، شهر سنگاپور

 

اندونزی، جاکارتا

جاکارتا به منظور رسیدن به شهری هوشمند وپیشرفته برنامه Qlue را راه‌اندازی کرده و کاربران می‌توانند با نصب و استفاده از آن به طور مستقیم مشکلات را به دولت و یا کسب و کار محلی گزارش دهند و اطلاعاتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.
گزارش‌های کاربران بلافاصله به مقامات مربوطه ارسال می‌شود و وضعیت هر گزارش می‌تواند از طریق برنامه پیگیری شود. این برنامه نه تنها مشارکت مدنی مردم را بالا می‌برد بلکه انتقادات و پیشنهادات سازنده هم شنیده می‌شود. یکی از پروژه‌های شهر هوشمند آینده جاکارتا، توسعه OK OTrip، سیستم پرداخت حمل و نقل است. که با تور بالی می‌توانید به آنجا نیز سفر کنید. 

 

اندونزی، جاکارتا

 

سالن‌های اسپای شاهانه در خاورمیانه

مالزی، کوالالامپور

26٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی از The Economist، کوالالامپور را به عنوان یک شهر هوشمند معرفی کردند از این جهت تور مالزی نیز بسیار جذاب خواهد بود. در سال 2016، شورای شهر کوالالامپور به دلیل برنامه ابتکاری سیستم حمل و نقل سنگین (HVCS) که برای رسیدگی به مشکلات ترافیکی در طول ساعت‌های اوج ترافیک انجام شده بود، فینالیست جایزه شهر هوشمند آسیا اقیانوسیه (Scapa) در رده کارهای عمومی شد.
کوالالامپور پیش‌بینی می‌کند تا سال 2020 از طریق اجرای ده هدف استراتژیک، از جمله ایجاد ساختار فضای کارآمد انرژی، سیستم انرژی پایدار و افزایش سهم اشتغال 4 درصدی شهری پایدار در سطح جهان باشد.

 

مالزی، کوالالامپور

 

تایلند، پوکت

پوکت در تور تایلند، بهشت آسیا با زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش است. که به عنوان دومین شهر گردشی آسیا در بین 25 مقصد انتخابی تریپ‌ادویزور معرفی شده است. اهمیت گردشگری برای این جزیره نباید زیر ارزش 97٪ از تولید ناخالص داخلی آن باشد. آژانس توسعه دیجیتال (DEPA) که در حال همکاری با دولت برای ایجاد شهرهای هوشمند در تایلند است.
پوکت را به دلیل شهرت گردشگری جهانی‌اش به عنوان اولین شهر این پروژه انتخاب کرده است. برنامه هوشمندسازی پوکت شاخه‌های گردشگری، ایمنی، محیط زیست، اقتصاد، حکومت‌داری، آموزش و پرورش و مراقبت‌های بهداشتی را پوشش می‌دهد.
اگر همه چیز به خوبی پیش برود پوکت به یکی از شهرها هوشمند و همه چیز تمام آسیا بدل خواهد شد. به علاوه پوکت یکی از سه شهر پروژه خلبان هوشمند است که در سال 2016 در تایلند استارت خورد. به علاوه این شهر قصد دارد یک شبکه تلویزیونی مدار بسته با "چشم عقاب" در سراسر کلانشهر ایجاد کند.

 

تایلند، پوکت

 

تایلند، بانکوک

بانکوک پایتخت تایلند هنوز برای حمل و نقل عمومی متکی به اتومبیل‌هاست که به شدت ترافیک‌زا، پر سر و صدا و آلوده هستند. در حال حاضر برنامه‌هایی برای رشد شبکه هنوز حمل و نقل عمومی در بانکوک برای مردمش و توریست‌های تور بانکوک وجود دارد که 60 درصد از ساکنان این شهر می‌توانند برای حمل و نقل روزانه خود از آن استفاده کنند اما فعلا در دسترس 40 مردم قرار دارد.
شبکه راه آهن سریع در منطقه بزرگ بانکوک نیز تا سال 2029 به بیش از 500 کیلومتر گسترش خواهد یافت. با توجه به شرایط بانکوک این شهر یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر توسعه شهر هوشمند خواهد بود. پروژه شهر هوشمند بانکوک، حول شهری هوشمند با محیطی زیستی پایدار میچرخد.

 

تایلند، بانکوک

مطالب مرتبط