معرفی جنگل‌های باستانی خاورمیانه

در بیشتر مواقع وقتی از چشم‌انداز خاورمیانه با مردم دنیا گفته می‌شود آن‌ها تصاویری خیالی از دشت‌های بی‌آب و علف و کویرهای ماسه‌ای را به ذهن می‌آورند. برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم چنین تعریفی تنها نیمی از واقعیت است زیرا به خوبی می‌دانیم که در کنار نواحی گرم و خشک جنگل‌های انبوه زیبایی هم وجود دارند که می‌توان در آن‌ها از هوای خنک و مرطوب لذت برد. ما در این مقاله جنگل‌های تاریخی و کهن خاورمیانه را معرفی می‌کنیم.

 

لبنان، جنگل‌های سرو

 

لبنان، جنگل‌های سرو

 

جنگل سرو لبنان که در نزدیکی بچار و در دامنه کوهستان گسترش یافته یکی از آخرین ذخیره‌های جنگلی گسترده سرو در لبنان است که از دوران کهن به یادگار مانده است. این جنگل وسیع و ارزشمند را سرزمین خدا هم می‌نامند که در ارتفاع 1840 متری واقع شده است. سروهای این جنگل از چندصد سال تا دو میلیون سال عمر داشته و گذر زندگی زمین و تغییرات اکوسیستمی را به عینه لمس کرده‌اند. شما می‌توانید با قدم زدن بین این سرو‌ها و صعود به ارتفاعات بالاتر تجربه‌ای شگفت‌انگیز به دست بیاورید.

 

افغانستان، جنگل پسته

 

لبنان، جنگل‌های سرو

 

جنگل پسته یکی از انواع جنگل‌های دنیاست که از تجمع گونه‌های مختلف پسته به وجود می‌آید. بخش وسیعی از دامنه‌های نواحی شمال شرق و شمال غرب افغانستان در ولایات بدخشان، تخار، بغلان، سمنگان، فاریاب، بادغیس و هرات به زیر جنگل‌های پسته رفته‌اند. این جنگل خودرو در حدود 450 هزار هکتار از این دامنه‌ها را به زیر تسلط خودشان درآورده‌اند و در ادامه رویش‌شان به ترکمنستان و ایران رسیده‌اند. البته بخش زیادی از این درختان در کشمش‌های نظامی و سودجویی‌های طرف‌های مختلف درگیر از بین رفته‌اند.

 

ترکیه، استان گیرسون

 

ترکیه، استان گیرسون

 

گیرسون جزیره‌ای مسکونی در قسمت شمال شرقی دریای سیاه در ترکیه است که داستان‌های زیادی درباره آن نقل می‌شود. افسانه‌ها می‌گویند که پوشش طلایی هرکول در این جزیره مخفی و نگه‌داری می‌شود. به علاوه در حفاری‌های تاریخی مشخص شده این جزیره از دوره بیزانس محل سکونت مردم بوده است. جنگل‌های کوهستانی این جزیره تا ته دره‌های آن گسترده شده پر از زیبایی‌های طبیعی و چشمگیر بوده و ارزش تاریخی بالایی دارند. درختان کهن این جزیره اطلاعات زیادی درباره آب و هوا و اکوسیستم منطقه به دانشمندان می‌دهند.

 

۸ فستیوال فیلم برتر دنیا که تماشای آن‌ها برای عموم آزاد است

 

سوریه، کوه‌های الانصاریه

 

سوریه، کوه‌های الانصاریه

 

این کوه‌های که از شمال غرب سوریه که به موازی دشت‌های ساحلی گسترده شده‌اند یکی از زیبایی‌های سوریه هستند که در دامنه و دره‌هایش پوشش گیاهی متنوع و جذابی برای سالیان دراز به حیات ادامه داده‌اند. این کوه‌ها که 32 کیلومتر وسعت داشته و تا ارتفاع 1200 متری بالا رفته‌اند. پر از زیبایی‌های دیدنی گیاهی و زندگی جانوری هستند. در این محدوده وسیع نه تنها زندگی روستایی و شهری جریان دارد بلکه می‌توانید برخی از خرابه‌های تاریخی را هم کشف کنید.

 

تونس، Ain Draham

 

تونس، Ain Draham

 

این شهر که در قسمت شمال غربی تونس و در استان جندوبه واقع شده از لحاظ تاریخی، طبیعی، نظامی و خیلی موارد دیگر همیشه در صدر توجه‌هات بوده است. جنگل‌های این منطقه نیز دارای قدمت طولانی بوده و بسیاری از مسیرهای متراکم سرسبز را برای کاوش و گردش در دسترس قرار می‌دهد. این منطقه و جنگل‌های سرسبز زیبایش که سابقا در دوره استعمار فرانسه مورد ساخت و ساز قرار گرفته بود حالا به عنوان تقطه‌ای برای تعطیلات تابستانی شناخته می‌شود.

 

با این ۷ دلیل برای داشتن حال خوب سفر کنید

 

ایران، جنگل‌های گلستان

 

ایران، جنگل‌های گلستان

 

گلستان یکی از تاریخی‌ترین بخش‌های ایران است که تپه‌ها و ارتفاعاتش با پوشش گیاهی و جنگل‌های وسیع و سراسر سبز پوشیده شده و در آن‌ها تعداد زیادی آبشار و رودخانه جریان دارد.
گلستان یکی از نقاط محبوب ایران برای تفریح، سفر و طبیعت‌گردی محسوب شده و آب و هوایی به شدت دل‌انگیز دارد. قدمت تاریخی این منطقه و جنگل‌هایش بسیار زیاد بوده و درختان پیر در انواع متنوعی در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. اگر می‌خواهید از زیباترین بخش‌های این ناحیه جنگلی وسیع در شمال شرق ایران دیدن کنید باید به جنگل سرسبز و روح‌نواز رنگو و آبشارش، جنگل النگدره، آبشار کبودوال، آبشارهای شیرآباد گلستان، دریاچه‌ی توشن و تپه‌های سرسبز اطرافش بروید.

 

ایران، جنگل‌های گیلان

 

ایران، جنگل‌های گیلان

 

به طور کلی گیلان دارای تاریخی کهن بوده و همیشه مردم به صورت زندگی روستایی در آن سکونت داشته‌اند. گیلان از لحاظ تنوع پوشش گیاهی جنگلی دارای درختان ساحلی، کوهستانی و تپه‌ای بوده و تقریبا جایی از آن نیست که خالی از درخت باشد. به طبع مسیرهای زیبایی هم برای کاوش و بازدید وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جنگل ساحلی گیسوم گرفته تا ییلاق سوباتان، ییلاق اولسبلانگاه، گردنه الماس، ییلاق کوربار ماسوله، آبشار لاتون که بلندترین آبشار ایران است، شما انتخاب‌های زیادی برای طبیعت‌گردی و کشف زیبایی‌هایی دارید.

به نظر می‌رسد تمامی این جنگل‌های باستانی که قدمت خیلی زیادی دارند و در طول سال‌ها و با تغییرات طبیعی و جوی به وجود آمده‌اند فاصله زیادی با عموم تصورات مردم دنیا از خاورمیانه دارند.

مطالب مرتبط