زیبا‌ترین باغ‌های پرندگان در آسیا

برای دوست‌داران پرنده باغ پرندگان محلی عالی‌ستا اوقات خوبی را سپری کرده و به تماشای انواع پرندگان دنیا در یک محیط بپردازند. باغ پرندگان نه فقط جایی برای زندگی پرندگان بلکه گونه‌های نادری که در شرف انقراض هستند را هم نگه داری و پرورش می‌دهند تا از آن‌ها محافظت کنند. در سراسر دنیا باغ‌های پرندگان کوچک و بزرگی وجود دارند که در حد توانایی‌های خود سعی می‌کنند از این موجودات زیبا محافظت کنند. اما بهترین باغ پرندگان دنیا می‌توانند تجربه غایی طبیعت و زندگی مدرن امروزی را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگذ به شما عرضه کنند.

 

 

هند، پناه‌گاه پردندگان رانگاناتیتو

 

 

هند، پناه‌گاه پردندگان رانگاناتیتو

 

 

پناه‌گاه پردندگان رانگاناتیتو در جزایر کوچکی در ساحل رودخانه کوری، در منطقه ماندیا در ایالت کارناتاکا واقع شده است که با تور هند در دست رس است. در حقیقت این پناه‌گاه در سال ۱۶۴۸ توسط پادشاهِ میسور ساخته شد. این پناه‌گاه چهل‌ساله که بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایالت است در فاصله کمی از شهر تاریخی سریرانگاپاتنا قرار گرفته و همه ساله حدود سه هزار نفر را در خود میزبانی می‌کند. این باغ به طور کلی حدودا ۱۷۰ نوع پرنده مختلف را میزبانی می‌کند که از بین آن‌ها می‌توان به لک لک آسیایی، لک لک پهن منقار، لک لک پر مو، بلبل، غاز، اردک، مرغ ماهی‌خوار سفید، و موارد زیاد دیگری اشاره کرد. در ماه‌های دسامبر و در طول زمستان این پناه‌گاه محل سکونت حدود ۴۰ هزار پرنده‌ای می‌شود که از سرمالی سیبری و شمال آمریکای لاتین فرار کرده‌اند.

 

 

هند، پناه‌گاه حیوانات سلطان‌پور

 

 

هند، پناه‌گاه حیوانات سلطان‌پور

 

 

پناه‌گاه پرندگان سلطان‌پور در سلطان‌پور و در ۵۰ کیلومتری از پایتخت این کشور یعنی دهلی واقع شده است. این پناه‌گاه زیبا و باشکوه یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای پرندگان است. البته بیشتر بازدیدها از این باغ پرندگان زمستان‌ها و همزمان با مهاجرت پرندگان صورت می‌پذیرد. به طور کلی حدود ۲۵۰ گونه مختلف پرندگان در این پناه‌گاه ساکن می‌شوند. تقریبا ۱۵۰ گونه مختلف هدهد هندی از جمله، هدهد معمولی، هدهد زرد، و همچنین مرغ دریایی، مرغ شهدخوار آبی، انواع لک لک‌ها و صدها پرنده دیگر در این پناه‌گاه ساکن می‌شوند. همه این‌ها در کنار گونه‌های زیاد پرندگان بین‌المللی که به دنبال غذا در زمستان به این قسمت از هند مهاجرت می‌کنند مجموعه‌ای وسیع را پدید می‌آورند تا طبیعت دوستان بتوانند هم به تماشای آنان بپردازند و هم از امکانات مدرن تفریحی استفاده کنند.

 

 

مشهورترین میدان‌های اجتماعی دنیا

 

 

سنگاپور، پارک پرندگان جورنگ

 

 

سنگاپور، پارک پرندگان جورنگ

 

 

جورنگ یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های پرندگان آسیاست که ۵ هزار پرنده از ۴۰۰ گونه مختلف را میزبانی می‌کند. باغ پرندگان جورنگ با بیش از ۲۰ هکتار مساحت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. از جاذبه‌های مهم این پارک می‌توان به مسیرهای بزرگ پیاده‌روی، نمایشگاه‌های مشهوری از پرندگان و جاهایی برای غذا به پرندگان اشاره کرد. امکانات دیگری همچون بوفه غذا با ناهار خوشمزه، برنامه‌های موسیقی، و منطقه بازی کودکان با مضمون پرندگان نیز وجود دارد که از این باغ پرندگان محیطی خانوادگی و جذاب می‌سازد.

 

 

 

مالزی، باغ پرندگان کوالالامپور

 

 

مالزی، باغ پرندگان کوالالامپور

 

 

این باغ در مساحت ۱۵۰ هکتاری و در شهر کوالالامپور واقع شده و توانسته ۳ هزار پرنده از ۲۰۰ گونه مختلف را در خود جای دهد. این جزیره توریستی به شدت معروف سالانه ۲۰۰ هزار بازدیدکننده از سراسر دنیا به خود می‌بیند. البته در این پارک ۹۰ درصد پرندگان بومی بوده و تنها ۱۰ درصد از آن‌ها مهاجر هستند. این باغ از بخش‌های مختلفی همچون دریاچه مصنوعی، بنای یادبود ملی، پارک پروانه، پارک گوزن، باغ ارکیده و باغ هیبیسکوس و خانه مجلس سابق مالزی می‌شود. باغ پرندگان کوالالامپور یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین پناه‌گاه پرندگان در تور مالزی است که با انواع گیاهان پر شده است. به علاوه این پارک یکی از نمونه‌های مشهور بین دانشمندان برای تماشای الگوهای رفتاری پرندگان و مطالعه بر روی آنان است.

 

 

۷شهر تمیز در آسیا؛ شهرهایی که برق می‌زنند

 

 

هند، پناه‌گاه پرندگان بهاراتپور

 

 

هند، پناه‌گاه پرندگان بهاراتپور

 

 

پناه‌گاه پرندگان بهارات‌پور در بهاراتپور هند و در منطقه راجستان واقع شده است. این منطقه حفاظت شده به عنوان پارک ملی  Keoladeo Ghana نیز شناخته می‌شود. البته این پارک به هیچ وجه طبیعی نبوده و از مناطق دست ساخت بشر است که همه چیز در آن نظارت و کنترل می‌شود. پناه‌گاه پرندگان بهاراتپور از مهم‌ترین نقاط گردشی و دیدنی راجستان محسوب می‌شود. در طول زمستان از کمیاب‌ترین و نادرترین پرندگان برای اسکان و پیدا کردن غذا به این پناه‌گاه مهاجرت می‌کنند. در همین راستا، یونسکو در سال ۱۹۸۵ این باغ پرندگان غنی و برجسته را به عنوان میراث فرهنگی دنیا معرفی کرد. بیش از ۳۶۶ گونه پرنده مختلف در این باغ پناه می‌گیرند. برخی از این گونه‌ها شامل فلامینگوها، غازها، اردک‌ها، مرغ ماهی‌خوار و غیره می‌شوند. البته در کنار این پرندگان برخی از گونه‌های حیوانی دیگر مثل پلنگ وحشی، جگوار، روباه و گونه‌هایی از این دست هم در آن زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط