شگفت‌انگیزترین کانال‌های آبی و باستانی دنیا

اولین کانال‌های باستانی توسط بابلی‌ها، آشوری‌ها و مصرها ساخته شدند. کانال‌های ابتدایی با معماری ساده و بدون سقف در فضای باز بین رودخانه و شهرها ساخته شدند. معروف‌ترین مهندسین باستانی برای احداث قنات و کانال رومی‌ها بودند. در طول یک دوره ۵۰۰ ساله، رومیان حدود ۱۱ قنات باستانی را احداث کردند که تامین کننده آب پایتخت بودند. بیایید با هم نگاهی به بهترین و شگفت‌انگیزترین کانال‌های آبی باستانی در دنیا بیاندازیم.

 

 

پرو، تامبوماچای

 

 

tambomachay

 

 

تامبوماچای با نام مستعار حمام اینکا، یک منطقه باستان‌شناسی در نزدیکی کوسکو پرو است که شامل مجموعه‌ای از کانال‌ها، قنات‌ها و آبراهه‌ها می‌شود. آب‌ها از طریق سنگ‌های گرمی که تراشیده شده‌اند عبور کرده و جریان می‌یافتند. به نظر می‌رسد آب و شستشو بخش مهمی از زندگی اینکاها را تشکیل می‌داد. در هر دره و منطقه مسکونی شبکه‌ای از حمام‌ها و قنات‌ها وجود داشت که مسئول آب رسانی بودند. تامبوماچای که به نظر می‌رسد یک آبگرم باستانی است بخش مهمی از زندگی مردم بوده است.

 

 

 

۷شهر تمیز در آسیا؛ شهرهایی که برق می‌زنند

 

 

 

ایتالیا، رم؛ پارک قنات

 

 

aqueduct-park

 

 

در طول یک دوره ۵۰۰ ساله (از ۳۱۲ قبل از میلاد تا ۲۲۶ میلاد)، ۱۱ قنات رمی ساخته شده بود تا آب را از ۹۲ کیلومتر دورتر به این شهر برسانند. سیستم آبرسانی به طول کلی ۴۱۵ کیلومتر بود که تنها ۴۸ کیلومتر آن سازه‌های سنگی قوسی شکل بودند و بقیه آن به شکل قنات‌های زیرزمینی ساخته شده بودند. حالا این پارک میزبان بقایای هفت آبراه باستانی Marcio، Anio Novus، Tepula، Mariana، Claudio، Julia و Felice است. اما در بین این‌ها Aqua Claudio چشمگیرترین‌شان است که در سال ۵۲ قبل از میلاد با قوسی‌های ۲۸ متری ساخته شد. با وجود این که بخش‌های زیادی از این ستون‌ها و قوسی‌های سنگین دچار فرسایش شده‌اند اما به طور کلی پا برجا هستند. در تور ایتالیا می توانید از این قنات‌ها دیدن کنید.

 

 

هند، هامپی

 

 

هند، هامپی

 

 

هامپی پایتخت قرن ۱۴ امپراتوری ویجایاناگار در هند امروز است. هامپی میزبان یکی از سازه‌های دیدنی باستانی است که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری در تور هند مردم را به سوی خود می‌کشاند. به عبارتی در اطراف هامپی بقایایی از کانال‌ها و قنات‌ها باقی مانده که در طور تاریخ برای رساندن آب رودخانه تونگابهادرا به تانک‌ها و حمام‌ها استفاده می‌شدند. آب داخل معابد هم معمولا با استفاده از قنات‌های زیرزمینی تهیه می‌شدند. یکی از شاخه‌های اصلی آبرسانی آب به مخزن پله‌ای، استخری به عمق ۷ متر است که در کاوش‌های باستان‌سناسی کشف شد. مطمئنا دیدن این قنات پله‌ای سنگی توجه زیاد شما را به خود جلب خواهد کرد.

 

 

مشهورترین میدان‌های اجتماعی دنیا

 

 

اسپانیا، کانال‌های آبی اعجاز

 

 

اسپانیا، کانال‌های آبی اعجاز

 

 

کانال‌های اعجاز(Acueducto de los Milagros)  یکی از سه کانال باستانی رومی‌ست که در مریدا، اسپانیای امروزی ساخته شده است. به صورت اولیه این کانال‌ها آب از دریاچه مصنوعی به شهر می‌آوردند که از رودخانه Aberregas در حدود ۵ کیلومتری شمال غرب مریدا واقع شده بود. طبق مطالعات و نظرات کارشناسان به نظر می‌رسد قدمت این کانال آبی باستانی به قرن اول بعد از میلاد باز گردد. بعدها مردم اسم این کانال‌ها را اعجاز گذاشتند. امروزه این قوسی‌های زیبا به محلی دیدنی در میان چمنزاران تبدیل شده‌اند که نمایی رومانتیک برای عکاسی در اختیاز شما قرار می‌دهند.

 

 

اسپانیا، کانال Les Ferreres

 

 

les-ferreres

 

 

یکی دیگر از زیبایی‌های مهندسی رومی در اسپانیای کنونی را می‌توانید در کانال Les Ferreres پیدا کنید. این کانال که اسم آن معنی پل اهریمن است برای این ساخته شد تا آب را از فرانسولی در فاصله ۱۵ کیلومتری به جنوب تاراگونا هدایت کند. احتمالا قدمت این کانال به زمان آگوستوس، اولین حاکم امپراتوری روم بر می‌گردد. این آبراه دارای حداکثر ارتفاع ۲۷ متر و طول ۲۴۹ متر است. به طور کلی در ساخت این کانال از ۵۰ قوسی استفاده شده که به صورت مساوی ۲۵ تا پایین و ۲۵ تای دیگر روی آن‌ها ساخته شده است.

 

 

ترکیه، استانبول؛ والنس

 

 

ترکیه، استانبول، والنس

 

 

قدمت کانال والنس همانطور که از نامش پیداست به زمان حکومت امپراطور رومی والنس بر می‌گردد که در سال ۳۶۸ میلادی پایان گرفت. این نقطه صرفا بخش پایانی یک سیستم قنات باستانی و کانال‌های قسطنطنیه در استانبول امروزی بود. این سیستم آبی ۲۵۰ کیلومتری طولانی‌ترین آبراهه به جا مانده از دوره عتیق است و همین اهمیت آن را برای کارشناسان باستان‌شناسی مشخص می‌کند. این کانال که بارها توسط سلاطین عثمانی مورد بازسازی قرار گرفته هنوز به عنوان بزرگ‌ترین سیستم آبرسانی قسطنطنیه در قرون وسطا شناخته می‌شود. از این کانال که امروز باقی مانده ۹۲۱ متر طول دارد که در مقایسه با نسخه اصلی ۵۰ متر کم‌تر است. حالا بلوار آتاتورک از زیر این قوسی‌های چشمگیر و زیا عبور می‌کند و در تور استانبول می‌توانید از آن دیدن کنید.

 

 

مکان‌های تاریخی ترکیه؛ گذری بر تمدن بیزانس و عثمانی

مطالب مرتبط