باورنکردنی‌ترین شهرهای صخره‌ای دنیا

در دنیا سازه‌های شگفت‌انگیز زیادی وجود دارد که معماری آن‌ها چشم‌ها را متعجب می‌کند اما حالا تصورش را بکنید در ابعاد بزرگ‌تر نه معماری یک ساختمان بلکه شهرهایی وجود دارند که بر روی صخره‌های بلند بنا شده‌اند. به طور کلی این شهرهای از سمت دیگر به کوه محکم شده‌اند. بیایید نگاهی به بهترین شهرهای صخره‌ای دنیا که بعضی مسکونی و بعضی متروکه، بیاندازیم.

 

 

یونان؛ سانتورینی، فیرا و اُیا

 

 

یونان، سانتورینی، فیرا و اُیا

 

 

سانتورینی جزیره‌ای آتشفشانی در گروه Cyclades از جزایر یونان است. این جزیره به خاطر مناظر چشمگیر، خورشید درخشان و خیره‌کننده، و شهرهای فیرا و اُیا و خانه‌های سفید صخره‌ای‌شان و در نهایت آتشفشان‌های فعال از شهرت بسیار بالایی برخوردار است. اُیا بالای صخره‌های شگفت‌انگیز و مشرف به آتشفشانی ساحلی بنا شده در حالی که فیرا با معماری فوق‌العاده ونیزی‌اش با کوچه پس کوچه‌هاس سنگفرش شده سفید و انواع مغازه‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها پر شده است. لبه‌های صخره‌ای شهر حدود ۴۰۰ متر ارتفاع دارند. درست بالای فیرا در بالاترین نقطه این جزیره، اُیا با شهرت بالای خود و دیوارهای سفیدش قرار گرفته است.

 

 

 

ایتالیا؛ پوسیناتو

 

 

positano

 

 

پوسیناتو یک شهر کوچک ساحلی واقع در خطه ساحلی آمالفی از کمپانیا است که از جاذبه‌های اصلی تور ایتالیا شناخته می‌شود. شهر به صورتی دیده می‌شود که انگار از بالا به سمت پایین و چپ ساحل منحرف شده است. البته این شهر در قرون وسطا شهرت و گسترش داشت و به شکوفایی بالایی رسیده بود. اما در اواسط قرن ۱۹ام این شهر نیمی از شهرت خود را از دست داد. البته در قرن ۲۰ام دوباره توجهات با تلاش‌های نویسنده John Steinbeck به این روستای ماهیگیری فقیر و زیبایی‌هایش معطوف شد تا این که امروزه به یکی از جاذبه‌های اصلی ایتالیا بدل شده است.

 

 

به مشهورترین خیابان‌های دنیا سفر کنید

 

 

اسپانیا؛ روندا

 

 

اسپانیا؛ روندا

 

 

روندا که در مالاگای اسپانیا واقع شده به شهر صخره‌ای شهرت دارد. این شهر بر روی کوه‌هایی به ارتفاع ۷۶۰ متر واقع شده است. این شهر به واسطه عبور رود Guadalevin به دو قسمت تقسیم شده و باعث شده تا شهر در دو طرف دره باریک El Tajo رشد و گسترش یابد. سه پل مختلف در کنار یکدیگر از روی دره عبور می‌کنند تا شما بتوانید از این سمت به طرف دیگر بروید. معماری این شهر به زمان رومی‌ها و مورها بر می‌گردد که برای دوره‌های بر شهر تسلط داشتند. روندا زادگاه گاوبازی بوده و هنوز هم رینگ‌های قدیمی دراین شهر پا برجاست.

 

 

مالی؛ سرازیری باندیگارا

 

 

مالی؛ سرازیری باندیگارا

 

 

باندیگارا صخره‌ای سنگ ماسه‌ای در ایالت دگون مالی است که حدود ۵۰۰ متر سطوح صاف از آن بالا رفته است. این صخره‌ها پر از حفره‌های غار مانندی است که زمانی محل سکونت مردم تِلِم بوده‌اند. مردمی که در این خانه‌ها زندگی می‌کردند، اجساد عزیزانشان را بر روی تپه‌های اطراف دفن می‌کردند. اما سیلی که منطقه را در نوردید گورستان را شست و برد.

 

 

گرجستان؛ واردزیا

 

 

گرجستان، واردزیا

 

 

این شهر باستانی که حالا غیرمسکونی شده است روزگاری محل زندگی مردمی بود که به دستور ملکه تامار برای حفاظت از خاک کشور در مقابل مهاجمات بیگانگان در آن ساکن شدند. این شهر صخره‌ای میزبان خانه‌های سنگی و حفره‌ایی در طبقات روی هم است. البته امروزه این شهرک تنها به جاذبه گردشی در تور گرجستان تبدیل شده و کاملا خالی از سکنه است.

 

 

نقاط جالبی از گرجستان که حتی محلی‌ها هم از آن‌ بی‌خبرند

 

 

مکزیک، آکاپولکو

 

 

مکزیک

 

 

آکاپولکو اصلی‌ترین شهر مکزیک است که در دهه ۱۹۵۰ به عنوان مقصد تعطیلات ستاره‌گان هالیوودی و میلیونرهای برجسته و شناخته شده مورد استقبال بالا قرار داشت. البته هنوز هم به عنوان مقصد توریستی محبوب میان دانشجویان، مکزیکی‌ها و دانشگاهی‌های ایالات متحده شناخته می‌شود. هیچ بازدید از آکاپلکو بدون تماشای شیرجه غواصان از صخره‌ها در آب‌های کم عمق و خطرناک قسمت پایینی La Quebrada کامل نخواهد بود. این کار از دهه ۱۹۳۰ رواج فراوان داشت. البته امروزه غواصی حرفه‌ای وجود دارد و از قبل تمامی جوانب سنجیده شده است. با این همه به عنوان یک گردش از بهترین کارهایی که می‌توانید در این شهر انجام دهید عکاسی از مناظر زیبای شهر است.

 

 

فرانسه؛ کورسیکا، بونیفاسیو

 

 

bonifacio

 

 

بونیفاسیو شهری در نوک جنوبی جزیره کورسیا است که مناطق مسکونی و قلعه‌هایش در امتداد صخره‌هایی که ۷۰ متر ارتفاع دارند گسترده شده‌اند. صخره‌ها در طول سالیان دراز توسط اقیانوس ساییده شده‌اند و جوری به نظر می‌رسد که ممکن است برخی از خانه‌های قریب به سقوط هستند. وقتی به بونیفاسیوی چشمگیر و دنج نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد که این شهر سفید و درخشان بر روی آب‌های کم عمق معلق مانده است. با سفر به این شهر می‌توانید تعطیلاتی کاملا آرام و به یادماندنی را در تور فرانسه تجربه کنید.

مطالب مرتبط