مشهورترین میدان‌های اجتماعی دنیا

حتما در شهرهای بزرگ و اغلب توریستی دیده‌اید که میدان‌های بزرگی وجود دارد که مردم در آن جمع می‌شوند و برای ملاقات یکدیگر انتخاب می‌کنند. معمولا دور این میدان‌ها با مغازه‌ها، رستوران‌ها، انواع کافه‌ها و مغازه‌های جذاب خرید کادو پر شده‌اند. جدا از این‌ها دست‌فروش‌ها و غرفه‌ها نیز جزئی از این میدان‌ها هستند. وسط میدان هم معمولا یا بنای یادبود قرار گرفته و یا با حوض و فواره تزئین شده‌اند. همانطور که احتمالا در خیلی از این میدان‌ها دیده‌اید ماشین‌ها نیز در آن جایی ندارند. اما مهم‌ترین میدان‌های اجتماعی دنیا کدام‌ها هستند؟

 

 

اسپانیا، مادرید؛ پلازا مایور

 

 

اسپانیا، مادرید؛ پلازا مایور

 

 

میدان شناخته شده و مشهور پلازا مایور در مادرید یکی از جاذبه‌های مهم توریستی این شهر شناخته می‌شود. در واقع پلازا مایور خارج از دیوارهای شهر ساخته شده بود تا میزبان برگزاری گاوبازی‌ها، کارزارها، بازارها، بازی‌های فوتبال آمریکایی، و برنامه‌های موسیقی و اجرا باشد. در وسط این میدان مجسمه فیلیپ سوم قرار گرفته و کف آن با سرامیک‌های صیغل خورده و تمیز پوشیده شده است. دور تا دور این میدان چهار گوشه را نیز مغازه‌ها و فروشگاه‌ها پر کرده‌اند.

 

 

آرژانتین، بوینس آیرس؛ پلازا دی مایو

 

 

آرژانتین، بوینس آیرس؛ پلازا دی مایو

 

 

پلازا دی مایو از زمان صحنه انقلاب ۲۵ اکتبر ۱۸۱۰ که منجر به استقلال این کشور شد به نقطه مرکزی زندگی سیاسی در بوینس آیرس و مسلما آرژانتین بدل شد. به علاوه تعدادی از نقاط اصلی دیدنی شهر همچون کابیلدو (شورای شهر در دوران استعماری) از جمله آن‌هاست. در پلازا دی مایو، قدیمی‌ترین بنای یادبود ملی در بوینس آیرس یعنی May Pyramid واقع شده است. این میدان جایی است که مادران پلازا دی مایو با نشانه‌ها و تصاویری از فرزندان مقفودالاثر خود که اجبارا به نظام وظیفه برده شده بودند، جمع شده بودند.

 

 

ارزان‌ترین شهرهای اروپا برای سفرهای پاییزی

 

 

انگلستان، لندن؛ ترافالگار

 

 

انگلستان، لندن؛ ترافالگار

 

 

میدان ترافالگار در لندن یکی از میدان‌های بزرگ این شهر است که به مناسبت پیروزی لرد هوراسیو نلسون در نیروی دریایی ناپلئون، طی نبردی که در سال ۱۸۰۵ در ترافالگار در گرفت، ساخته شده است. در وسط میدان ستونی به عنوان بنای یادبود ساخته شده که بالای آن نلسون در حال تماشای لندن ایستاده است. این میدان یکی از مهم‌ترین میادین شهر برای ملاقات‌های اجتماعی و برگزاری مراسم‌های سیاسی است. به علاوه نه تنها گردشگران از این میدان بازدید می‌کنند بلکه خود مردم بومی هم برای وقت گذرانی به آن می‌روند.

 

 

بلژیک، بروکسل؛ گرند پلیس

 

 

بلژیک، بروکسل؛ گرند پلیس

 

 

گرند پلیس (Grote Markt) میدان مرکزی شهر بروکسل در بلژیک است. این میدان توسط عمارت‌های شهرداری، تالار شهر، و نانوایی محاصره شده است. این میدان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشی شهر بروکسل است که هر دو سال یک بار در ماه اوت میزبان فرش گل در جلوی گرند پلیس می‌شود. در طی این مراسم یک میلیون بگونیای رنگی در طرح انتخاب شده در کنار یکدیگر چیده می‌شوند و فرشی زیبا از گل را ایجاد می‌کنند. این مراسم یکی از مهم‌ترین رویدادهای دوسالانه میدان است.

 

 

ایتالیا، ونیز؛ پیازا سن مارکو

 

 

پیازا سن مارکو

 

 

پیازا سن مارکو میدان اصلی ونیز است که به صورت کلی پیازا شناخته می‌شود. قول معروفی وجود دارد که غالبا به ناپلئون نسبت می‌دهند، که می‌گوید این میدان اتاق نقاشی اروپا است. این یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های اجتماعی اروپاست که صدای هم‌همه مردم بر صدای ماشین و ترافیک شهری پیشی می‌گیرد. همچنین کلیسای سن مارکو که یکی از دیدنی‌های برجسته ونیز محسوب می‌شود در انتهای شرقی میدان واقع شده است. این میدان در پست‌ترین زمین شهر واقع شده و معمولا با کم‌ترین باران هم دچار آب گرفتگی و حتی سیل می‌شود.

 

 

چین، پکن؛ تیانانمن

 

 

tiananmen

 

 

میدان تیانآنمن در پکن بزرگترین میدان اجتماعی در جهان است. این میدان با ساختمان‌های سبک شوروی و ساختمان‌های دولتی محاصره شده است. این میدان جایی است که تمام گردشگران تور چین از سراسر دنیا برای بازدید به آن می‌روند حتی خیلی از چینی‌هایی که برای بار اول به دیدن پایتخت خود می‌روند هم سر از این میدان در می‌آورند. به علاوه مراسم بالا بردن پرچم هر روز سپیده‌دم و غروب‌دم در قسمت شمالی میدان برگزار می‌شود.

 

 

زیباترین پارک‌ها و فضای سبز پکن؛ چین

 

 

ایتالیا، واتیکان؛ میدان سنت پیتر

 

 

st-peters-square-vatican

 

 

در تور ایتالیا می‌بینید که میدان سنت پیتر درست در مقابل کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان، رم واقع شده است. در دو طرف این میدان با ستون‌های عظیم محاصره شده و در قسمت بالایی آن مجسمه‌های سنگی عظیم و سفیدی خود نمایی می‌کند. در وسط این میدان بیضی نیز یک ستون بلند مصری واقع شده که در زمان حکومت امپراطور آگوستوس از مصر به رم آورده شد. گفته می‌شود بالای این ستون توپی طلایی حاوی خاکستر سزار وجود داشت که وقتی آن را باز کردند به غیر از خاک چیز دیگری پیدا نکردند.

 

 

روسیه، مسکو؛ میدان سرخ

 

 

روسیه، مسکو؛ میدان سرخ

 

 

میدان سرخ که در قلب مسکو واقع شده اولین مقصد هر گردشگری در سفر با تور روسیه است. میدان توسط کلیسای سنت باسیل، موزه تاریخ کشور، مقبره لنین و یکی از دیوارهای آجری کرملین احاطه شده است. نام میدان سرخ نه از رنگ آجرهای اطراف آن و نه از ارتباط بین رنگ قرمز و کمونیسم گرفته شده است. بلکه از کلمه روسی krasnaya به معنی زیبا و یا قرمز آمده است. این کلمه در اصل به کلیسای جامع سنت باسیل اطلاق می‌شد که متعاقبا به میدان هم سرایت کرد.

 

 

بهترین راهنمای گردشگری مسکو؛ روسیه

مطالب مرتبط