جذاب‌ترین و عجیب‌ترین خانه‌ها به شکل غار

خانه‌های غاری همیشه و در طول تاریخ، در نقاط بسیاری از دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در واقع آن‌ها همراه با ساختاری مسطح یا برای عبادت مورد استفاده قرار می‌گرفتند و یا برای سکونت خانوار بودند. بعد از این که شهرنشینی کم کم به وجود آمد غارها متروک شدند و ساختارهای مسطح بشر هم از بین رفت. اما غارها همچنان باقی ماندند. شاید ندانید اما خانه‌های غاری هنوز در چین وجود دارند و محل زندگی حدود ۴۰ میلیون نفر هستند. بیایید با هم نگاهی به برجسته‌ترین خانه‌های غاری دنیا بیاندازیم.

 

 

چین، گویاجو

 

 

چین، گویاجو

 

 

گویاجو که گاهی بزرگ‌ترین هزارتوی چین هم نامیده می‌شود، خانه غاری باستانی است که در فاصله ۹۲ کیلومتری پکن واقع شده که با تور چین می‌توانید از این منطقه بازدید کنید. چون هیچ چیزی تاکنون از این غارها کشف و ضبط نشده بنابراین هیچ کس ریشه و گذشته خانه‌های این منطقه را نمی‌داند. این مجموعه خانه غاری دارای ۱۱۰ اتاق سنگی جذاب است و بزرگ‌ترین خانه غار کشف شده در چین هم محسوب می‌شود. بازدید از این مجموعه شگفت‌انگیز از برنامه‌های گردشی ماجراجویان و کوهنوردان بسیاری است. بسیاری از تورهای هدایت شده نیز برای بازدید از این خانه‌ها راهی منطقه می‌شوند.

 

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

 

 

تونس، روستای ماتماتا

 

 

تونس، روستای ماتماتا

 

 

ماتماتا روستایی در جنوب تونس است که هنوز تعدادی از مردم بربر در خانه‌های غاری آن مثل انسان‌های نخستین زندگی می‌کنند. این خانه‌های به وسیله حفاری و ایجاد حفره‌های بزرگ درست شده‌اند. این خانه‌ها به دلیل استفاده لوک اسکای‌واکر و عمه و عمو لارس به شهرت رسیدند. شما می‌توانید در سفر به تونس از این مجموعه شگفت‌انگیز دیدن کنید و با سبک حفاری‌های آن آشنا شوید. ماتماتا در طول جنگ‌های جهانی به شدت مورد حفاظت قرار گرفت تا حدالامکان حفظ شود.

 

 

افغانستان، بامیان

 

 

افغانستان

 

 

بامیان در مرکز افغانستان به وجود دو مجسمه سنگی بودا که از سنگ تراشیده شده‌اند مشهور است. این مجسمه‌های بودا که در قرن ششم ساخته شده بودند در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان نابود شدند. آن‌ها بر این باور بودند وجود آن‌ها بی‌احترامی به اسلام است. خانه‌های غاری واقع در پایین پای مجسمه‌ها نیز زمانی محل زندگی راهبه‌ها بودند. اما با اشغال منطقه به دست طالبان از آن‌ها به عنوان محل ذخیره اسلحه مورد استفاده قرار گرفت. اما بعد از این که در پی جنگ‌های بین نظامیان آمریکایی و طالبان، آن‌ها مجبور به ترک منطقه شدند مردم غیرنظامی در غارها ساکن شدند. ارزش این غارها تا آن‌جاست که هنوز برخی از نقاشی‌های باستانی بر روی دیوارهای آن‌ها وجود دارند.در سال ۲۰۰۸ و در فاصله ۱۹ متری بوداهای ویران شده، بودای دیگری کشف شد.

 

 

شکوهمند‌ترین قلعه‌های دنیا برای بازدید

 

 

آمریکا، کلورادو، مسا ورده

 

 

آمریکا، کلورادو، مسا ورده

 

 

مسا ورده واقع در جنوب غربی کلورادو در نزدیکی جامعه کورتز، میزبان خانه‌های غاری قدمی که روزگاری محل زندگی مردم آناسازی بود شهرت دارد. این ممکن است مهم‌ترین ذخیره باستان‌شناسی فرهنگ بومیان آمریکا در ایالات متحده باشد. در قرن ۱۲ام آناسازی شروع به ساخت خانه‌های غاری در صخره‌ها و در امتداد دیوار تنگه‌ها کرد. بزرگی برخی از این خانه‌ها به ۱۵۰ اتاق هم می‌رسد. مشهورترین این خانه‌ها کاخ کلیف و کاج صنوبر هستند. در سال ۱۳۰۰ ساکنان این منطقه خانه‌های غاری خود را ترک کردند اما این خانه‌ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. دلیل ترک خانه‌ها هنوز معلوم نیست اما حدس‌ها حول محور خشکسالی می‌چرخد.

 

 

مالی، باندیاگارا

 

 

مالی، باندیاگارا

 

 

باندیگارا تپه‌ای ماسه‌ای در منطقه دوگون کشور مالی است که تقریبا ۵۰۰ متر از بالاتر از پست‌ترین خانه سنگ ماسه‌ای قرار گرفته است. این صخره‌ها میزبان خانه‌های غاری مردم باستانی تلم هستند. آن‌ها خانه‌های خود را در دل صخره‌ها حفر کردند، بنابراین آن‌ها می‌توانستند مرده‌هایشان را بالای منطقه سیل‌خیز به خاک بسپارند. آن‌ها در طول زمان ۱۲ روستا در امتداد صخره‌ها ساختند. اما با وجود ساخت و سازهای گسترده‌ای که این مردم انجام داده بوند، در قرن ۱۴ام منطقه را ترک کردند. اما روستاهای صخره‌ای تا به امروز، به قوت خود باقی ماندند.

 

 

گرجستان، واردزیا

 

 

گرجستان، واردزیا

 

 

واردزیا که به دستور ملکه تامار برای جلوگیری از تهاجمات خارجی به وجود آمد مجموعه‌ای عظیم از سازه‌های غاری در ۱۳ طبقه است. در این شهر صخره‌ای ۶۰۰ واحد مسکونی، ۱۳ کلیسا، ۲۵ آب انبار و ویژگی‌های دیگری ساخته شد. منظره شهر در زمان رونقش بسیار زیبا و دیدنی بود. البته هنوز هم جاده‌های که شما را در تور گرجستان به آن می‌رساند زیبا و سرسبز و رودخانه‌ای است. امروزه این شهر افسانه‌ای توسط عده‌ای از راهبان حفاظت می‌شود و درآمد کمی که از بازدیدها به دست آورند را صرف نگه‌داری از آن می‌کنند. واردزیا از طریق چند تونل پنهانی و جاده رودخانه‌ای متکواری در دسترس قرار دارد.

 

 

بهترین سواحل گرجستان برای تعطیلاتی به یادماندنی

 

 

ایران، کندوان

 

 

ایران، کندوان

 

 

کندوان از توابع استان آذربایجان شرقی، روستایی مربوط به قرن ۱۳ام است. وقتی برای بار اول به این روستای مرموز نگاه می‌کنید، حس می‌کنید در زمان سفر کرده‌اید و به قرن‌ها قبل رفته‌اید. خانه‌های این روستا که در غارهای مخروطی آتشفشانی واقع شده ظاهری عجب و خیره‌کننده دارد. جالب آن که برعکس مناطق مسکونی دیگر دنیا هنوز در این روستا زندگی جریان داشته و یکی از نقاط دیدنی و عجیب گردشی ایران محسوب می‌شود. هر کدام از این خانه‌ها معمولا دو تا چهار طبقه هستند که طبقه اول را به نگه‌داری حیوانات اختصاص می‌دهند. داخل این خانه همچون عایقی طبیعی تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها گرم است.

مطالب مرتبط