مشهورترین گنبدهای دنیا را بشناسید

گنبدها که هندسی نیم‌کره مانند و سنگی دارند در مقیاس بزرگ از لحاظ فنی قابل توجه هستند. در تاریخ امپراطوری ساسانی ساخت اولین گنبدهای بزرگ در ایران را آغاز کرد، در حالی که این بخش از سازه‌های ساختمانی در دوران رنسانس و باروک محبوبیت زیادی در اروپا به دست آوردند و برخی از بهترین گندهای دنیا در این قاره طراحی و پیاده‌سازی شدند. در معماری گنبدها نه تنها مهندسی فنی خوبی به کار برده می‌شود بلکه از لحاظ طراحی نیز معمولا شکل و ظاهری چشمگیر و خوش سلیقه دارند.

 

 

انگلستان- لندن، کلیسای جامع سنت پاول

 

 

کلیسای جامع سنت پاول

 

 

کلیسای جامع سنت پاول در قرن ۱۷ام ساخته شده و یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های دیدنی لندن است. این کلیسای زیبا و بزرگ یک بار توسط آتشنشانان نجات پبدا کرد اما در بمب باران جنگ جهانی دوم متحمل آسیب‌هایی شد. گنبد قابل توجه این کلیسا از سنت پیتر باسیلیکای روم الهام گرفته و با صلیب بالای آن به ۱۰۸ متر ارتفاع می‌رسد. در حالی که بیشتر گنبد بیرونی و بلند این کلیسا نما دارد اما دو گنبد کوچک‌تر در داخل، ظاهر سازه را متعادل می‌کنند.

 

 

کرنوال از مستعمره‌های انگلستان؛ پروژه ادن

 

 

کرنوال از مستعمره‌های انگلستان، پروژه ادن

 

 

پروژه ادن بزرگ‌ترین گلخانه دنیا در کورنوال واقع شده است. ایم پروژه حدود دو سال و نیم در دیت ساخت بود تا این که در سال ۲۰۰۱ به روی عموم گشوده شد. پروژه ادن با ارائه دو گنبد عظیم مجاور هم، انواع گیاهان سراسر دنیا را در خود جای داده است. محفظه اول شبیه‌ساز آب و هوای گرمسیری و محفظه دوم شبیه‌ساز آب و هوای مدیترانه‌ای است. این گنبدها از صدها شش ضلعی و ۵ ضلعی محافظت شده با فولاد و پلاستیک درست شده‌اند.

 

 

زیباترین شهرهای گردشگری دنیا از لحاظ معماری

 

 

ایران- اصفهان؛ مسجد لطف‌الله

 

 

ایران- اصفهان؛ مسجد لطف‌الله

 

 

مسجد لطف‌الله یا شیخ لطف‌الله در اصفهان، یکی از شاهکارهای معماری فارسی‌ست که در اوایل قرن ۱۶ ساخته شده است. مسجد شیخ لطف‌الله برخلاف شاه مسجد که به روی عموم باز بود، مسجدی خصوصی برای افراد سلطنتی بود. به همین دلیل این مسجد نه تنها مساحت کوچک‌تری دارد بلکه در آن هیچ مناره‌ای نیز به کار نرفته است. در طول تاریخ مسجد لطف‌الله را به خاطر گنبد پهنش مسجد طاقی هم می‌نامیدند.

 

 

ایتالیا- فلورانس؛ کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیور

 

 

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیور

 

 

ساخت کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیور در سال ۱۲۹۶ در سبک گوتیک آغاز شد و در سال ۱۴۳۶ تکمیل شد. این کلیسا بزرگ‌ترین گنبد ایتالیا را داشته و تا دوره مدرنیته معروف‌ترین گنبد بزرگ دنیا بود. به عبارتی این گنبد بزرگ‌ترین سازه ساخته شده با آجر در دنیا است.

 

 

ایران، اصفهان، مسجد شاه

 

 

ایران، اصفهان، مسجد شاه

 

 

مسجد شاه یا مسجد امام، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی شناخته شده در دنیا است. ساخت این مسجد در سال ۱۶۱۱ شروع شد و به دلیل زیبایی‌های بصری آن با کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و لوح‌های خوش‌نویسی شده خیلی زود شهرت جهانی پیدا کرد. این مسجد که دوره صفویان ساخته شد با به کارگیری ابتکارهایی آغازگر رنسانس ایران شد. گنبد این مسجد که بلند‌ترین نقطه اصفهان محسوب می‌شد ۵۳ متر ارتفاع دارد. از برجسته‌ترین ویژگی این گنبد و دیگر گنبدهای ایرانی سبک‌ کاشی‌کاری دقیق و ظریف آن‌ها برای نمای بیرونی همانند نمای داخلی آن‌ها است.

 

 

ایتالیا- رم؛ پانتون

 

 

ایتالیا، رم، پانتون

 

 

پانتئون در اصل معبدی بود برای پرستش تمامی خدایان رم باستان که در سال ۱۲۶ بعد از میلاد ساخته شده بود اما بعدها و در قرن ۷ام به کلیسای کاتولیک رمی تغییر کاربری داد. گنبد این کلیسا بتنی و پهن بوده با یک منطقه مرکزی است. با این که گنبد کلیسا حدود ۲ هزار سال بعد از ساخت بنای اولیه به آن اضافه شد اما هنوز بزرگ‌ترین گنبد بتنی پهن دنیاست. در تور ایتالیا حتما از آن دیدن کنید.

 

 

ترکیه، استانبول، ایاصوفیه

 

 

ترکیه، استانبول، ایاصوفیه

 

 

از زمان قرن ۶ام به بعد ایاصوفیه کلیسایی در قسطنطنیه آن زمان بود. اما در قرن ۱۵ام و پس از تصرف عثمانی‌ها این کلیسا به مسجد تبدیل گشت. البته حالا این سازه زیبا و تاریخی تبدیل به موزه شده است. گنبد این مسجد هنر مهندسی رمی را با ۳۱ متر ارتفاع به نمایش می‌گذارد. این گنبد برای بیش از هزار سال بزرگ‌ترین فضای مدور دنیا بود. که بارز‌ترین دیدنی در تور استانبول است.

 

 

بهترین نقاط استانبول برای خرید محصولات ارگانیک

 

 

هند- آگرا؛ تاج محل

 

 

هند- آگرا؛ تاج محل

 

 

تاج محل که در آگرای هند واقع شده یکی از برجسته‌ترین مقبره‌های دنیای اسلام است که بین سال‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ به دستور امپراطور مغولی شاه جهان برای همسر مرحومه‌اش ساخته شد. در ساخت این مقبره از گنبد مرمرین بزرگ و چشمگیری به ارتفاع ۳۵ متر استفاده شده است. برای تزئین بالای گنبد سفید و مرمرین این مقبره از گل نیلوفر و پره‌ چین‌دار برگش الهام گرفته شده است. این مکان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تور هند است. 

 

 

مناظری از زیباترین ساختمان‌های پر شکوه هند

 

 

روسیه- مسکو؛ کلیسای جامع سنت باسیل

 

 

روسیه، مسکو، کلیسای جامع سنت باسیل

 

 

کلیسای جامع رنگی سنت باسیل مسکو بین سال‌های ۱۵۳۴ و ۱۵۶۱ به دستور ایوان مخوف ساخته شد. نه در هیچ کجای روسیه بلکه در تمام زمین را هم بگردید مشابه این کلیسا نمی‌توانید مثالی پیدا کنید. این کلیسا دارای ۹ گنبد پیازی شکل جذاب و رنگی است که از نقاط مختلف شهر در تور روسیه می‌توان آن را تماشا کرد.

مطالب مرتبط