معروف‌ترین سالن‌های اپرا در جهان را بشناسید

وقتی درباره گنجینه‌های معماری صحبت می‌کنیم معمولا سالن‌های اپرا جزو آثار برجسته شهر خودی نشان می‌دهند. سالن‌های اپرا نه تنها برای اجراهای کر، زیر، نمایش، و قطعات ادبی ساخته می‌شوند بلکه راهی‌ست برای نشان دادن سطح بالای فرهنگ، قدرت و ثروت جامعه. بازدید از سالن‌های اپرا معمولا علاوه بر این که خاطرات به یادماندنی در ذهن گردشگران ثبت می‌کنند جایی برای تماشای معماری برترین معماران هم هستند. چه با تورهای گردشی، چه برای تماشای اجرا، سالن‌های تئاتر از تجارب گردشگری محبوب شناخته می‌شوند.

 

 

روسیه- مسکو، تئاتر بولشوی

 

 

روسیه- مسکو، تئاتر بولشوی

 

 

سالن تئاتر بلشوی در مسکو ساختمانی سنگی و آجری رنگ است که در دهه ۱۷۹۰ ساخته و چندین بار بازسازی شده است. ساختمانی فعلی توسط معمار آندره میخایلوف طراحی و در سال ۱۸۲۴ تکمیل شده است. ساختمان نئوکلاسیک این سالن اپرا عمدتا با فرش‌های شرقی، دیوارهای پوشیده شده از ابریشم و صندلی‌های مخمل زرشکی پوشیده شده است. این سالن از بسیاری خانه‌های اپرای دنیا کوچک‌تر بوده و با چهر بالکن و یک گالری که محوطه ارکستر را محاصره کرده‌اند تجربه‌ای صمیمی به شما خواهد داد. تئاتر بولشوی در سال ۲۰۱۱ مورد بازسازی مجددا قرار گرفت و طبق شایعات یک میلیارد دلار برای بهبود آکوستیک آن هزینه شد. با تور روسیه از آن دیدن کنید.

 

 

زیباترین شهرهای روسیه برای تماشای طبیعت باورنکردنی آن

 

 

مجارستان-بوداپست، سالن ملی تئاتر مجارستان

 

 

مجارستان، بوداپست، سالن ملی تئاتر مجارستان

 

 

سالن ملی تئاتر مجارستان توسط Mikós Ybl که مشهورترین معمار مجارستان شناخته می‌شود در سال ۱۸۸۴ طراحی و پیاده‌سازی شد. وی در طراحی این ساختمان سبک نئو رنسانس را به کار برده و با نقاشی‌ها و مجسمه‌های ساخته شده توسط هنرمندان تحسین برانگیز کشور تزئین شده و دارای یک لوستر عظیم در برنز است. همچنین از مجسمه‌های فرانس لیست و فرانسس ارکل فلانک در ورودی سالن تئاتر استفاده شده است. این سالن مشهور و چشمگیر آکوستیک‌های برجسته‌ای همچون گوستاو مالر و اتو کلمپرر را به خودش جذب کرده است.

 

 

آمریکا- نیویورک سیتی، سالن اپرای متروپولیتن

 

 

آمریکا- نیویورک ستی، سالن اپرای متروپولیتن

 

 

سالن اپرای متروپولیتن که در مرکز لینکلن در شهر نیویورک واقع شده یکی از برجسته‌ترین سالن‌های مشهور اپرا در دنیا است. این سالن اپرا به اجراهای برجسته‌ترین خوانندگان اپرای دنیا شهرت دارد. متروپولیتن به خاطر داشتن سیستم آکوستیک عالی و لاین‌های تماشای عالی و مشرف به صحنه، به عنوان بهترین سالن اپرا که در سال ۱۹۶۶ افتتاح شده بود، شناخته می‌شد. طراحی و پیاده‌سازی این خانه اپرا توسط معمار برجسته والاس کری هریسون با مجموعه‌ای از شانه‌های معماری مدرن و قوس‌های سفید بلند انجام شد.

 

 

آرژانتین-بوینس آیرس، تئاتر کُلُن

 

 

 

آرژانتین، بوینس آیرس، تئاتر کُلُن

 

 

تئاتر کُلُن که در بوینس آیرس واقع شده در سال ۱۹۰۸ با اجرای " Aïda" وردی افتتاح شد. این سالن توسط گروهی از معماران با سبک اکلکتیک طراحی و ساخته شد. این سالن با ظرفیت ۲۵۰۰ صندلی و اتاقی با کنجایش ۱۰۰۰ نفر ایستاده، تا قبل از ساخت سالن اپرای سیدنی در سال در سال ۱۹۷۳ به عنوان بزرگ‌ترین خانه اپرای دنیا شناخته می‌شد. تندور لوچانو پاواروتی سیستم آکوستیک این سالن را تحسین کرده و گفته بود این سیستم همیشه هم خوب نیست زیرا هر خطایی حتی جزیی، بلافاصله مشخص خواهد شد.

 

 

ایتالیا- ناپل، تئاتر دی سان کارلو

 

 

ایتالیا، ناپل، تئاتر دی سان کارلو

 

 

سالن تئاتر دی سان کارلو در نا‍پل قدیمی‌ترین خانه اپرای اروپاست که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این سالن تئاتر طلایی و قرمز به دستور پادشاه چالز از بوربون ساخته شد و به عنوان بخشی الحاقی، به کاخ سلطنتی متصل شد. این خانه اپرا با ۶ طبقه ردیف از سکوهای سلطنتی نعل شکل که صحنه ارکستر را احاطه کرده‌اند در سال ۱۷۳۷ به بهره‌برداری رسید. گفته می‌شود در بازسازی سال ۲۰۱۰ چند میلیون دلاری برای این سالن هزینه شد.

 

 

اتریش- وین، خانه اپرای ملی وین

 

 

اتریش- وین، خانه اپرای ملی وین

 

 

خانه اپرای ملی وین بیشتر به عنوان Staatsoper شناخته شده است، در سال ۱۸۶۹ با اجرای "Don Giovann" موزارت افتتاح شد. این خانه اپرا توسط ادوارد ون در نول و آگوست سیکارت ون سیکاردسبورگ در سبک نئو رنسانس ساخته شد. بخش‌هایی از این خانه اپرا در بمب باران جنگ جهانی دوم وین نابود شد و تا سال ۱۹۵۵ به طور کامل بازسازی نشد. خانه اپرای ملی وین هم برای اجرای کودکان و هم بلیط‌های ایستاده مقرون به صرفه مشهور است.

 

 

برزیل، مانائوس، تئاتر آمازوناس

 

 

برزیل، مانائوس، تئاتر آمازوناس

 

 

تئاتر آمازوناس یا همان تئاتر آمازون خانه اپرایی در قلب مانائوس و در قلب جنگل‌های آمازون واقع شده است. این سالن اپرا در دوران خوشبختی برزیل با مواد اولیه اروپایی مثل مبلمان پاریسی، سنگ مرمر ایتالیایی، و فولاد انگلیسی ساخته شده است. نمای خارجی گنبد این سازه با ۳۶ هزار کاشی سرامیکی به رنگ‌های پرچم برزیل ساخته شده است. تئاتر آمازوناس با اجرای ایتالیایی La Gioconda در سال ۱۸۹۷ افتتاح شد. در فاصله کمی از شروع به کار سالن اپرا، مانائوس با از دست دادن تجارت اصلی خود یعنی کائوچو، دچار بحران مالی شد و به ناچار این سالن نیز به حالت تعطیل درآمد. به مدت ۹۰ سال هیچ اجرای تکی در این سالن انجام نشد تا سال ۱۹۹۰ که درهای آن به روی هنردوستان گشوده شد.

 

 

استرالیا- سیدنی، خانه اپرای سیدنی

 

 

استرالیا، سیدنی، خانه اپرای سیدنی

 

 

یکی از جاذبه‌های دیدنی سیدنی و همینطور یکی از معتبرترین مراکز هنری در جهان خانه اپرای سیدنی است. این سازه که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری قرن ۲۰ام شناخته می‌شود، توسط معمار Jorn Utzon به شکل قایقی بزرگ و سفید طراحی و ساخته شد. گرچه که این ساختمان چشمگیر تنها به خانه اپرا شناخته می‌شود اما از مجموعه‌ای سالن‌های مختلف مثل تئاتر  Joan Sutherland، تئاتر دراما، اتاق چند منظوره Utzon و سالن کنسرت تشکیل شده که هر کدامشان میزبان بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی بوده‌اند. به علاوه این مجموعه منطقه کنسرت فضای باز هم ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط