شکوهمند‌ترین قلعه‌های دنیا برای بازدید

نظر درباره بزرگ‌ترین قلعه آنجور که به نظر می‌رسد ساده هم نیست. این که قلعه ابزاری نظامیست و یا جایی برای رفت و آمد نجیب‌زادگان، هنوز مشخص نیست و بیشتر مردم دنیا هم کرملین مسکو را به عنوان یک قلعه قبول ندارند. دوم این که منبع و مقیاس چه باشد هم جای اختلاف است، مثلا گینس قلعه پراگ را بزرگ‌ترین نوع خود در دنیا می‌داند در حالی که ویکی‌پدیا قلعه ویندسور را بزرگ‌ترین قلعه دنیا معرفی می‌کند.اما حالا ما در زیر فهرستی از بزرگ‌ترین قلعه‌های دنیا تهیه کردیم.

 

 

اسکاتلند ادینبورگ؛ قلعه ادینبورگ

 

 

اسکاتلند ادینبورگ؛ قلعه ادینبورگ

 

 

قلعه ادینبورگ که در بروی یک تپه آتشفشانی خاموش در شهر ادینبورگ قرار گرفته نمایی کامل از افق شهر را در اختیار دارد. قدمت این قلعه به قرن ۱۶ام میلادی باز می‌گردد و تعداد کمی ساختمان در شهر هستند که چنین قدمتی دارند. نکته‌ای قابل توجه اینست که قدمت کلیسای کوچک سنت مارگارت به قرن ۱۲ام بر می‌گردد. این تنها ساختمان قرن ۱۲امی ادینبورگ است که هنوز پل برجا مانده.

 

 

سوریه حلب؛ قلعه حلب

 

 

سوریه، حلب، قلعه حلب

 

 

قلعه حلب یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های جهان است که که بالای تپه‌ای ۵۰ متری در مرکز حلب سوریه قرار دارد. قدمت استفاده از این تپه به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. متعاقبا می‌توانید تصور کنید که این تپه در طول تاریخ به دست اقوام مختلف افتاده و مورد استفاده قرار گرفته است. اکثر ساخت و سازهای به جا مانده تاریخی به قرن ۱۳ام میلادی باز می‌گردد.

 

 

ژاپن هیمجی؛ قلعه هیمجی

 

 

ژاپن هیمجی؛ قلعه هیمجی

 

 

قلعه هیمجی نه تنها در رده بزرگ‌ترین قلعه‌های دنیا قرار گرفته بلکه بی‌شک زیباترین قلعه ژاپن هم هست. هیمجی از نقاط تاریخی برجسته‌ایی هم هست که با وجود جنگ‌ها داخلی، زلزله‌ها و بمباران‌ها، توانسته جان سالم به در ببرد و تا به امروز به قوت خودش باقی بماند. بنای اولیه این قلعه در قرن ۱۴ام ساخته شد و بعد به مرور در طول قرن‌ها گسترش پیدا کرد. اما آن چه که امروزه از این قلعه به یادگار مانده، ساختمانی است که آخرین بار در سال ۱۶۰۹ تکمیل و بازسازی شد.

 

 

زیباترین شهرهای گردشگری دنیا از لحاظ معماری

 

 

مجارستان بوداپست؛ قلعه بودا

 

 

مجارستان بوداپست؛ قلعه بودا

 

 

قلعه بودا که در قسمت شمالی تپه در بوداپست مجارستان ساخته شده، یکی از اولین سازه‌هایی است که بعد از اولین حمله مغول‌ها به این شهر ساخته شد. این قلعه در قرن ۱۳ام برای امنیت جان مردم و محله‌های اطراف شهر طراحی و ساخته شد. این قلعه در طول زمان‌های مختلف بارها و بارها مورد حمله و تجاوز قرار گرفته و بعد گذر از هر جنگ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. به همین دلیل شما در طی بازدید از آن می‌توانید نشانه‌هایی از سبک‌های مختلف از گوتیک تا باروک را در آن پیدا کنید.

 

 

اسلواکی Spisske Podhradie؛ قلعه اسپیس

 

 

اسلواکی Spisske Podhradie

 

 

قلعه اسپیس در شرق اسلواکی یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های قرون وسطایی در مرکز اروپا است. این قلعه که در روستای Žehra واقع شده در سال ۱۹۹۳ به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسید. البته ساختمان و قسمت اصلی این قلعه در قرن ۱۳ام ساخته شد اما دیوارها و بخشی دیگر از آن در قرن ۱۵ام تکمیل شد. این قلعه که در دامنه طبیعت و محدوده روستایی‌نشین اسلواکی قرار گرفته بارها و بارها صحنه فیلم‌برادری‌های مختلف بوده است.

 

 

انگلیس ویندسور؛ قلعه سلطنتی ویندسور

 

 

انگلیس، ویندسور، قلعه سلطنتی ویندسور

 

 

خیلی‌ها قلعه ویندسور را بزرگ‌ترین قلعه مسکونی در جهان می‌دانند. همچنین ویندسور بزرگ‌ترین قلعه انگلستان هم هست. این قلعه در واقع از اقامتگاه‌های رسمی ملکه الیزابت دوم است که در طول سال برای تعطیلات آخر هفته به آن می‌رود و از سرگرمی‌های دولتی و خصوصی بهره‌مند می‌شود.

 

 

چک پراگ؛ قلعه پراگ

 

 

چک، پراگ، قلعه پراگ

 

 

به گفته کتاب رکوردهای جهانی گنس، قلعه پراگ بزرگ‌ترین قلعه در تمام دنیا است. قدمت قلعه به قرن ۹ام باز می‌گردد و تا قرن ۱۸ام روند گسترش و ساخت و ساز آن ادامه داشته است. همچنین خود قلعه دارای امکانات گسترده دیگری مثل جمله کلیسای سنت ویتس و کلیسای سنت جورج هم هست.

 

 

مناظری از زیباترین ساختمان‌های پر شکوه هند

 

 

هند جدهپور؛ مهرانگاره

 

 

هند جدهپور؛ مهرانگاره

 

 

گرچه به صورت رسمی مهرانگاره را دژ می‌نامند اما این سازه را می‌توان قلعه‌ای هندی در نظر گرفت. ساختمان این قلعه که بر روی یک تپه ۱۲۲ متری ساخته شده، ۳۶ متر ارتفاع و دیوارهای وسیع ۲۱ متری داشته و برای وارد شدن به آن باید از ۷ دروازه عبور کرد. این قلعه ابتدا در سال ۱۴۵۹ توسط بنیان‌گذار جودپور، رائو جدها پس از آنکه سرمایه خود را از ماندور به این مکان منتقل کرد، ساخته شد. با این همه بیشتر بخش‌های که به امروز دوام آورده‌اند یادگار قرن ۱۷ام میلادی به بعد هستند. در تور هند از این قلعه بازدید کنید.

مطالب مرتبط