بهترین بهانه گردشگری؛ ۵ بازار شناور زیبا در آسیا

آسیایی‌ها بر خلاف بخش زیادی از دنیا، به طور کلی رفتن به بازار را دوست دارند، حتی اگر خریدی نداشته باشند. از همین رو شمایل بازارها در آسیا گاهی از جایی برای خرید صرف تغییر ماهیت داده و به جایی دیدنی بدل شده است. با این حال بازارهای شناور مبحثی جداست و در سال‌های دور به واسطه مشکلاتی که بر سر رساندن محصولات به بازار وجود داشته شکل گرفته و حالا به بخشی از فرهنگ بعضی مناطق تبدیل شده و بعضا به واسطه جاذبه‌ی گردشگری باقی مانده‌اند.

این بازارها که بر روی رود یا آبگیرها شکل می‌گیرند، عموما شامل اجناسی می‌شوند که در دیگر بازارها هم پیدا می‌شوند. حتی غذاهای خیابانی نیز بر روی قایق‌ها پخته و به دست مشتریان می‌رسد. عموما در این شکل بازارها، بخش عمده‌ی فروشندگان خود را با قایق به آن‌جا می‌رسانند و در حاشیه بخش اصلی بازار نیز غرفه‌هایی وجود دارد. مشتریان هم می‌توانند سوار بر قایق به میان فروشندگان بروند یا با پیاده‌روی در کرانه‌ی بازار از آن‌ها خرید کنند. در ادامه به معرفی ۵ بازار شناور معروف آسیا خواهیم پرداخت شاید در سفرهای خود بخواهید از آن‌ها دیدن کنید.

 

 

Taling Chan، بانکوک، تایلند

 

 

 Taling Chan، بانکوک، تایلند

 

 

تنها چند کیلومتر دورتر از مرکز شهر، بازار بسیار زیبایی وجود دارد که حالا به یکی از جاذبه‌های گردشگری این بخش در تور تایلند تبدیل شده است. چیزهای زیادی برای خرید در Taling Chan وجود دارد و اگر بخواهید با قایق ساعاتی را در میان فروشنده‌ها بچرخید و گردشی در آب‌های اطراف کنید، کافی است ۱۰۰ بات بپردازید تا بتوانید سوار قایقی اختصاصی برای ورود به کانال شوید. خوردن انواع غذاهای دریایی بسیار خوشمزه نیز از دیگر جذابیت‌های Taling Chan به حساب می‌آید و هر جا که نگاه کنید خانم‌هایی را می‌بینید که انواع آبزیان را به شکل‌های سنتی و کبابی برای مردم آماده می‌کنند و با مزه‌ای عالی و قیمتی پایین آن‌ها را می‌فروشند.

 

 

Dal Lake، سرینگار، هند

 

 

Dal Lake، سرینگار، هند

 

 

بازار گل و میوه‌ی شناور در برکه‌ی بسیار معروف Dal Lake شاید چیز زیادی نداشته باشد که یک گردشگر خارجی در تور هند بتواند آن را تهیه کرده و با خود به خانه ببرد، اما از این جهت که یکی از بازاهای بسیار قدیمی شناور در دنیاست، در جایی زیبا قرار گرفته و شکل آن نیز جذابیت زیادی دارد، می‌تواند جایی عالی برای یک گردش نیم‌روزه در این بخش هند محسوب شود. قایق‌های رنگانگ، محصولات متنوع و مردم بومی که با لبی خندان محصولاتشان را به فروش می‌رسانند جدا از اینکه محلی عالی برای گردش است، برای عکاسی نیز مکانی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

 

 

زیباترین آثار باستانی یونسکو در هند

 

 

Damnoen Saduak، راتچابوری، تایلند

 

 

 Damnoen Saduak، راتچابوری، تایلند

 

 

در میان انبوه بازارهای شناور تایلند، Damnoen Saduak با وجود اینکه در پایتخت واقع نشده اما از محبوبیت بسیار بالایی در میان گردشگران برخوردار است. بازاری که بیش از ۱۰۰ سال است که در این نقطه برپا می‌شود و با داشتن جوی عالی، فضایی زیبا و انتخاب‌های متنوع، هر روز بر محبوبیتش اضافه می‌شود. کانالی که حالا بازار در آن برپا می‌شود، جایی‌ست که پادشاه رامایِ چهارم دستور احداثش را داده بود تا بتواند شهر را به رودخانه مائه کلونگ متصل کند تا راهی برای بازرگانی آبی به چین باز شود. ۲ سال ساخت این کانال ۳۲ کیلومتری طول کشید، اما نتیجه آن در اقتصاد این منطقه آنقدر شگرف بود که هنوز که هنوز است بازارهای آن برپا شده و مردم به کسب درآمد مشغولند. Damnoen Saduak از آن بازارهایی است که همه چیز در خود داشته و مملو از بوی خوش غذاهای خیابانی‌ست که البته بر روی قایق‌های باریک تایلندی پخت می‌شوند.

 

 

معرفی جاذبه‌های ناشناخته و عجیب در تایلند

 

 

Nam Pan، برکه اینله، میانمار

 

 

Nam Pan، برکه اینله، میانمار

 

 

این بازار خیلی شبیه به دیگر بازارهای شناوری نیست که مخصوصا در تایلند نمونه‌هایش وجود دارد. در واقع Nam Pan ترکیبی از یک بازار روز بزرگ و یک بازار شناور است، با این تفاوت که تمامی محصولاتی که در بازار روی خشکی نیز به فروش می‌رسد، همگی سر صبح و به وسیله‌ قایق‌هایی که انبوه آن‌ها در اسکله دیده می‌شود به این مکان آورده خواهد شد. Nam Pan در برکه‌ای بسیار زیبا به نام اینله قرار گرفته که دومین برکه بزرگ میانمار محسوب می‌شود و وسعتی به پهنای ۱۱۶ کیلومتر مربع دارد. Nam Pan نیز از آن دست بازارهایی است که اگر چه برای خرید جذابیتی نزد گردشگران نداشته و بخش زیادی از محصولات آن خوراکی‌ست، اما از باب دیده شدن و گشت زدن در میان فرهنگ خاص مردم میانمار، جایی ایده‌آل محسوب می‌شود.

 

 

Mekong، دلتای Mekong، ویتنام

 

 

Mekong، دلتای Mekong، ویتنام

 

 

واقعیت این است که بازار شناور Mekong را می‌توان نمونه‌ای جذاب از شمایل واقعی بازارهای شناور در گذشته‌های دور به حساب آورد. جایی که اغلب محصولات هنوز با همان قایق‌های چوبی قدیمی و پارویی به بازار آورده می‌شوند و فروشنده‌ها نیز کلاه‌های معروف محلی به سر دارند. بازاری مملو از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف که شما می‌توانید با قیمتی بسیار پایین سوار قایق شده و به میانشان روید یا اینکه در کرانه‌ی آب به خرید و گشت زدن در بازار بپردازید.

مطالب مرتبط