۶ غار شگفت‌انگیز جهان که پیاده‌روی در آنها بی‌نظیر است

وقتی از شگفت‌انگیزترین غارهای دنیا سخن به میان می‌آوریم، در حقیقت آن‌ها نه بخشی از فیلم‌های افسانه‌‌ای هستند و نه فیلم‌های ترسناک. اغلب ما اطلاعات کمی راجب این پدیده‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا خبر داریم که برخی از بهترین‌شان را می‌توان در آسیا، آمریکای شمالی و آفریقا یافت. بعضی از این غارهای آهکی با ایجاد شکاف‌های تو در تو در دل سنگ‌ها و در طول میلیون‌ها سال ایجاد شده و مکان‌های بی‌نظیر طبیعی‌ای را پدید آورده‌اند. بسیاری از غارها بعد از تشکیل با آب‌ها پر شده و تبدیل به دریاچه‌های زیر زمینی شده‌اند. اگر از ماجراجویان خطرپذیر هستید، سر زدن به این مناطق می‌تواند در فهرست به یادماندنی‌ترین لحظات زندگی شما ثبت شود. در نظر داشته باشید که همه این غارها برای مردم در دسترس نبوده و یا حداقل تعدادی از آن‌ها، فقط توسط ورزشکاران حرفه‌ای پیموده می‌شود. ما در این مقاله به معرفی شگفت‌انگیزترین غارهای دنیا می‌پردازیم.



۱- ویتنام، سون دونگ

 

 

سون دونگ

 

 

غار سون دونگ، بزرگترین غار کشف شده‌ی حاضر حال در دنیا بوده که بخشی از پارک ملی فانگ نها، در ایالت کوانگ‌بن ویتنام که در نزدیکی مرز لائوس قرار دارد. این غار که در سال ۱۹۹۱ کشف شده بود اما چون بخاطر صدای جریان آب داخل آن باعث هراس و وحشت مردم محلی می‌شد، از وجودش سخنی به میان نیامد. تا در نهایت در سال ۲۰۰۹ به مرحله تحقیق و شناخت توسط دانشمندان بریتانیایی رسید. اگر می‌خواهید بزرگی آن را درک کنید باید بدانید بزرگ‌ترین دهلیز آن ۶ کیلومتر طول و ۲۰۰ متر ارتفاع دارد. همچنین این غار دارای اکوسیستم جدا و سیستم تهویه آب و هوای منحصر به فرد خودش را دارد.

 

 

۲- روسیه، غار یخ کامچاتکا

 

 

کامچاتکا

 

 

غار یخ واقع در نزدیکی آتشفشان کامچاتکا، در حقیقت غاری در سیبری بوده که از بعضی از دریچه‌های آن به علت آتشفنشان گازهای فورامول خارج می‌شود. اما در دیگر نواحی آن، سقفی پوشیده از لایه‌های یخ نازک باعث عبور نور خورشید و ایجاد نورهای زیبای رنگی در فضای غار می‌شود. این غار هزار ساله که از تلاقی دو پدیده طبیعی یخچال‌های سیبری و فعالیت‌های آتشفشانی تشکیل شده، را می‌توانید با تور روسیه ببینید و از شگفتی‌های طبیعی متعدد آن در طول راه‌پیمایی خود لذت ببرید و شاهد چکه قطرات آب از سقف و دیواره‌های آن باشید.

 

 

۳- مکزیکو، غار معدن نایکا

 

 

نایکا

 

 

غار معدن نایکا میزبان بزرگ‌ترین ستون‌های کریستالی جهان است که تاکنون کسی دیده. البته این غار بنا به دلایل امنیتی مانند عمق زمین، گرمای هوای زیر زمین و سایر مسائل به روی عموم مردم بسته است. دیواره‌های این غار دارای حرارتی نامرئی اما قابل لمس بوده و هوای آن برای تنفس بسیار نامناسب است. همانطور که از نام این غار پیداست، این مکان در ابتدا معدنی بوده که کارگران و مهندسین مکزیکی در آن فعالیت می‌کردند و در نهایت خیلی اتفاقی این غار را حین عملیات کشف کردند. گرچه گردشگران اجازه ورود به این منطقه را ندارند اما تعدادی عکس از فضای داخل غار وجود دارد که بر صحبت‌ها صحه می‌گذارد.

 

 

۴- مالزی، باتو

 

 

باتو

 

 

غارهای باتو یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگرپذیر اطراف شهر کوآلالامپور در تور مالزی است که قدمت آن به ۴۰۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد و یکی از نمادهای هندوهای منطقه نیز هست که مردم از آن به عنوان سرپناه و مخفیگاه برای دوری جستن از بلاهای طبیعی و شرایط سخت آب و هوایی استفاده می‌کردند. همچنین یکی از ویژگی‌های بی تکرار و کم‌نظیر آن وجود معبدی ۱۰۰ ساله با تعداد زیادی مجسمه‌های بودا در آن است. این غار که با ۲۸۶ پله مسیر خود را در دل کوه باز کرده است. این غار از ۳ فضای اصلی و یک غار کوچک‌تر تشکیل شده و بازدید از آن برای مردم و زائران امکان‌پذیر است. بعد از غارگردی و بازگشت به کوالالامپور بد نیست سری هم به ۱۰ مرکز خرید کوالالامپور بزنید

 

 

۵- پرتغال، الگارو

 

 

الگارو

 

 

در منطقه الگارو و در ساحل زیبا و درخشان بناگیل در پرتقال یک مجموعه غار دریایی ساحلی وجود دارد که از حفره‌های عظیم گنبدی در دریا تشکیل شده‌اند و سالانه تعداد زیادی گردشگر طبیعت دوست را به خود جذب می‌کند. این غارها در اثر سایش آب به مرور زمان طولانی به وجود آمده و حالا یکی از جاذبه‌های دیدی و گردشی بناگیل است. به غیر از این غار، چهارتای دیگر نیز در منطقه وجود دارند که هیچ کدام به شهرت الگارو نرسیدند. گفتنی‌ست تنها راه دسترسی و بازدید از الگارو راه دریایی و استفاده از قایق بوده و همچنین یکی از بخش‌های همیشگی تورهای گردشی نیز هست. امکانات تفریحی ساحلی و آبی دیگر از تور بازدید این غار یک پیک بی‌نظیر ساخته که کمتر گردشگری به آن دست رد خواهد زد.

 

 

۶- تایلند، فرایا ناخن

 

 

ناخن

 

 

در تور تایلند غار فرایا ناخن یکی از زیباترین غارهای آسیا و دنیا را می‌توانید بازدید کنید در این غار قسمت‌هایی از سقف بلند آن فرسایش یافته و باعث عبور نور به داخل می‌شود. همین مسئله باعث پیدایش بستر گیاهی و زیبایی دو چندان آن شده است. همچنین این غار در طول سالیان متمادی مورد علاقه پادشاهان و تفریگاه آنان بوده است تا اینکه در سال ۱۸۹۰ به دستور شاه چولالنگ‌کرن استراحتگاهی در آن بنا شد و رسما به عنوان منطقه سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این غار در حدود ۴۵ دقیقه‌ای از هوآ هین و در پارک ملی خائو سام رویی یوت واقع شده است. اما از مهم‌ترین شگفتی‌های آن وجود مناظر طبیعی ساحلی، جنگلی و کوهستانی در دل این غار بوده که گویی دنیایی کوچک و جدا از دنیای ما را در خود جای داده است. برای رفتن به این غار پروازتان ابتدا به بانکوک می‌رسد می‌توانید دیدنی‌هایی که در اولین سفر به بانکوک با تماشا کنید را ببیند و بعد برای ادامه‌ی سفر برنامه‌ریزی کنید.

 

مطالب مرتبط