۸ مسجد دیدنی جهان از ایران تا روسیه!

برعکس معابد باستانی هندی و بودایی و یا کلیساهای کهن، مساجد به عنوان محل عبادت مسلمانان تنها بیش از هزار سال قدمت دارند، اما امروزه به عنوان بخشی از تاریخ الهام‌بخش تاریخی و هنری دوره‌های مختلف نیز شناخته می‌شوند. از آنجایی که اسلام خیلی سریع به گوشه و کنار دنیا راه یافت، می‌توان در هر جایی نشانی پیدا کرد. مساجد عینی‌ترین بارزه اسلام بوده و اگر کسی چیزی از اسلام ندادند بهرحال به راحتی می‌تواند یک مسجد را تشخیص دهد. ما در این مقاله به معرفی زیبا‌ترین مساجد در سراسر دنیا می‌پردازیم.

 

 

۱- مسجد شیخ لطف الله در ایران

 

 

 مسجد شیخ لطف الله در ایران

 

 

رابرت بایرون در مورد زیبایی اصفهان می‌گوید که قابل رقابت با آتن و روم است ولی به دلیل دوری ایران از غرب، خیلی به آن توجه نمی‌شود. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر و یکتا در دنیای اسلام مسجد شیخ لطف الله است که در میدان نقش جهان و در دوران صفوی بین سال‌های۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ ساخته شده. این مسجد اثر معمار مشهور و معروف و خوش قریه محمدرضا اصفهانی است که به دستور شاه عباس اول بنا گردیده است. این مکان مذهبی با هنر کاشی‌کاری بی‌نظیر خود سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس: مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو، اصفهان، ایران



۲-  مسجد آقسونقور در مصر

 

 

 Aqsunqur Mosque

 

 

مسجد آقسونقور در قرن ۱۴ام میلادی در شهر قاهره پایتخت مصر بنا گردید و بازتابی از معماری دوره عثمانی را یادآور می‌شود. در معماری این مسجد از کاشی‌های آبی طرح‌دار با گل و درختان، نقوش زاویه‌دار و ظریف و همچنین استفاده از رنگ‌های طلایی استفاده شده و طاقی‌های بلند آن چیزی جز عظمت معماری آن را گواه نمی‌دهد. این مسجد دارای تالارهای متعدد و حیاطی مزین به درخت‌های نخل سر به فلک کشیده است. مسجد همچنین شامل مقبره موسس آن یعنی شمس‌الدین آقسونقور و پسران او است.

آدرس: Aqsunqur Mosque, Cairo, El-Darb El-Ahmar, Egypt

 

 

۳- مسجد سلطان احمد در ترکیه

 

 

 

 مسجد سلطان احمد در ترکیه

 

 

 در تور استانبول  از مسجد آبی بازدید کنید این مسجد هم به مسجد آبی استانبول شهرت دارد که در زمان حکومت سلطان احمد اول در طی سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ ساخته شد و چون پس از مرگ در همین مسجد به خاک سپرده شد، نام مسجد به اسم او تغییر یافت. علت شهرت مسجد با لقب آبی به خاطر کاشی‌کاری‌های آبی و طرح‌دار با گل‌ها و اشکال انتزاعی است. این مسجد در قدیمی‌ترین بخش استانبول که سال‌ها پیش به قسطنتنیه پایتخت بیزانس شناخته می‌شد قرار گرفته است. این مسجد یادگار دوران معماری باشکوه عثمانی است.

آدرس: Blue Mosque, At Meydanı No:7, İstanbul, Turkey


 

مشهورترین دیدنی‌های استانبول که گردشگران را جذب می‌کند

 

 

۴- مسجد عبودیه در مالزی

 

 

 Ubudiah Mosque

 

 

مسجد عبودیه در شهر مجلل کوالا کانزاس واقع شده وبه عنوان زیباترین مکان عبادی در مالزی شناخته می‌شود که با تور مالزی می‌توانید از آن بازدید کنید. این مسجد شامل چهار مناره و یک گنبد طلایی است که توسط معمار بریتانیایی آرتور بنیسون هوباک در فرمان دریس موشیدول اعظم شاه طراحی و ساخته شده است. امروزه این مسجد نماد شکوه و عظمت دنیای اسلام و مایه غرور مسلمانان در استان پراک است.

آدرس: Ubudiah Mosque, 33000 Kuala Kangsar, Perak, Malaysia

 

 

بهترین سوغاتی‌های مالزی که می‌توانید هدیه بدهید

 

۵- مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

 

 

 مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

 

 

مسجد کوردوبا نزدیک مرزهای جنوبی اسپانیا، یکی از بهترین نمونه‌های معماری موریه در این منطقه است. در اصل این ساختمان یک کلیسای کاتولیک در سده ششم بود، اما زمانی که جهان اسلام  در قرن ۸ام به اسپانیا پا گذاشت و شروع به گسترش کرد، به مسجد تغییر کاربری داد و تبدیل به یکی زیباترین مساجد دنیا با زیبایی بی‌نظیرش گردید. این ساختمان در سال‌های ۷۱۱ بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده بود ولی نهایتا در قرن شانزدهم، به کلیسای کاتولیک رومی تبدیل شد.

آدرس: Mosque-Cathedral of Cordoba, Calle del Cardenal Herrero, Córdoba, Spain

 

 

۶- مسجد سلیمانیه در ترکیه

 

 

 مسجد سلیمانیه در ترکیه

 

 

در تور استانبول نوروز 97 از مسجدی که به دستور قدرمتندترین سلطان عثمانی یعنی شاه سلیمان کبیر در سال ۱۵۵۰ بر بروی تپه‌ای در استانبول ساخته شد دیدن کنید که حالا  تبدیل به بزرگ‌ترین مسجد شهر شده است. در این مسجد زیبا با معماری فوق‌العاده و گنبدهای عظیمش، بخش‌های مختلف دیگری نظیر حیاط، چهار مدرسه‌ تدریس قرآن، یک حمام، یک بیمارستان، یک کاروانسرا و یک آشپزخانه عمومی برای پخت غذا نیز در نظر گرفته شده است. در طراحی داخلی مسجد از رنگ‌های طلایی، زرد و زرشکی استفاده فراوان شده که خود یادآور شکوه و جلال سلطان سلیمان خواهد بود. لازم به ذکر است که مقبره سلطان سلیمان و همسر او خرم سلطان نیز در همین محل واقع شده است.

آدرس: Süleymaniye Mah., Prof. Sıddık Sami Onar cad. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

 

 

۷- مسجد بزرگ شیخ زاید در امارات 

 

 

مسجد بزرگ شیخ زاید در امارات 

 

 

نام کامل این مسجد مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان بوده و در ابوظبی امارات واقع شده است. جدا از معماری سفید و یک دست آن یکی از دلایل شهرت این مسجد وسعت بالای آن و قرار گرفتن در رده سومین مسجد بزرگ بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی است. بر خلاف اغلب مساجد باشکوه دنیا که سابقه‌ای طولانی دارند این مسجد نسبتا تازه تاسیس محسوب می‌شود. این مسجد سراسر سفید با داشتن ۸۲ گنبد و ۱۰۰۰ ستون مانند مرواریدی در دل ابوظبی می‌درخشد. فضای بیرونی مسجد را یک استخر پهناور تشکیل می‌دهد که در شب با تلألو چراغ‌ها نمای شگرف و خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد.

آدرس: heikh Zayed Grand Mosque, Airport Road, Abu Dhabi, United Arab Emirates

 

 

۸- مسجد کول شریف در روسیه 

 

 

 مسجد کول شریف در روسیه 

 

 

مسجد کول شریف در قرن ۱۶ میلادی بنا شده است و بزرگترین مسجد روسیه نیز محسوب می‌شود که با تور روسیه می توانید از آن بازدید کنید. وقتی در زمان جنگ سده شانزدهم قزاق‌ها به این محل رسیدند بیش از ۲۰ دقیقه به طول انجامید تا بتوانند آن را به خرابه‌ای تبدیل کنند. در نهایت اما بعد از قرن‌ها در سال ۱۹۹۶ به دستور دولت وقت روسیه این مسجد بازسازی شد و به غیر از زمان مراسم‌ها و جشن‌های مذهبی که هزاران مسلمانانی که در این مناطق زندگی می‌کنند برای برگذاری به این مسجد مراجعه می‌کنند، بیشتر جنبه موزه دارد.

آدرس: Ulitsa Sheynkmana, Kazan, Respublika Tatarstan, Russia, 420014

مطالب مرتبط