تور گردشی به مخزن آب باسیلیکا

استانبول پر از جاذبه‌های تاریخی و معاصر جذابی است که در سفر گردشی به این شهر باید از آن‌ها دیدن کرد. در حالی که سراسر این شهر با زیبایی‌ها طبیعی و دست ساخت بشر پر شده، بازدید از بعضی از آن‌ها بر دیگران الویت دارد. مخزن آب باسیلیکا که بین مردم Yerebatan (به ترکی یعنی غرق شده در زمین) شناخته می‌شود، یکی از این جاذبه‌های دست اولی است که همه در تور استانبول باید سری به آن بزنند. این مخزن آن که از برجسته‌ترین و عرفانی‌ترین سازه‌های شهر است حالا به یکی از موزه‌های معروف استانبول تبدیل شده است.

 

حقایقی درباره مخزن آب باسیلیکا

گذشته از این که باسیلیکا مخزن آن مورد نیاز استانبول بوده، یکی از سازه‌های غیرمتعارف این شهر هم محسوب می‌شده است. اما این مخزن آب دقیقا چیست و چه حقایقی درباره آن وجود دارد؟

  • این یک مخزن آب زیر زمینی است، که در قرن 6 میلادی (532) و در زمان امپراتور بیزانس ژوستینین اول ساخته شد.
  • این مخزن 140 متر طول و 70 متر عرض دارد و در مساحتی مستطیل شکل، 9800 متر مربع را در برمی‌گیرد و ظرفیت ذخیره 100 هزار تن آب را دارد.
  • اسم باسیلیکا نیز از سازه‌ای مذهبی که پیش از ساختن این مخزن در آن محل قرار داشت گرفته شده است.
  • برای رسیدن به مخزن باید از 52 پله پایین رفت تا به سالن اصلی دسترسی پیدا کرد. در تالار بزرگ مخزن 336 ستون سنگی با 9 متر طول این بنا را سر پا نگه داشته‌اند. هر کدام از این ستون‌ها با هم 4،8 متر فاصله دارد.
  • در حالی که این ستون‌ها دارای نقش و نگارهای هنرمندانه هستند، اما معروف‌ترین آن‌ها ستور دو سر مدوسا است.

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

تاریخچه مخزن آب باسیلیکا

مخزن آب باسیلیکا در استانبول به دستور امپراتور ژوستینین اول ساخته شد تا آب مورد نیاز کاخ بزرگ دوره بیزانس را تامین کند. این آب از منطقه جنگل‌های بلگراد، در 19 کیلومتری می‌آمد. این آب از طریق قنات به مخزن منتقل می‌شد. پس از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی در سال 1453 و شاه محمد فاتح، مخزن برای تامین آب کاخ توپکاپی استانبول مورد استفاده قرار گرفت. اما عثمانی‌ها با ضن این که مخزن آب باسیلیکا اسلامی نیست، تاسیسات آبی خودشان را تاسیس کردند و باسیلیکا کم کم به فراموشی سپرده شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

این مخزن که در سال‌های 1544-1550 توسط P.Gyllius، یک مسافر هلندی که به برای تحقیقات در مورد ویرانه‌های بیزانس به استانبول آمده بود، کشف شد. پس از کشف مخزن دوباره این تشکیلات مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید. امروزه مخزن باسیلیکا یکی از دیدنی‌ترین مناطق تاریخی در استانبول است.

 

 

چه چیزی در مخزن آب باسیلیکا پیدا خواهید کرد

این مخزن مکانی بسیار آرام و رویایی است که توسط ستون‌های عظیم برافراشته شده است. ستون‌های این تالار از جمله ستون سر مدوسا از سازه‌های باستانی الهام گرده و در اینجا گرد هم آورده شده‌اند.

 

 

ستون سرهای مدوسا

دو سر مدوسا که به عنوان پایه ستون مورد استفاده قرار گرفته در حاشیه شمال غربی واقع شده، بیشترین توجهات را به خود جلب می‌کند. مدوسا یکی از زیباترین زنان دوره باستان بود که به خاطر موهای بلند و مشکی و زیبایی‌اش شهرت داشت. مدوسا عاشق پسر نیمه خدای زئوس، پرسیوس می‌شود، اما آتنا که عاشق پرسیوس بود از روی حسادت مدوسا را نفرین می‌کند. موهای مدوسا تبدیل به مار می‌شود و زیبایی او از بین می‌رود. نگاه مدوسا مردان را تبدیل به سنگ می‌کرد. به همین دلیل پرسیوس او را به زمین آورد و با استفاده از اون به جنگ دشمنان رفت.

 

بخوانید: فواره‌های زیبا و تاریخی در استانبول

 

 

بازدید و ساعت پذیرش مخزن باسیلیکا

  • ساعت فعالیت: هر روز از ساعت 9 صبح تا 17:30 عصر
  • وضعیت خرید بلیط: باجه فروشه بلیط یک ساعت قبل از تعطیلی موزه بسته می‌شود.
  • روزهای خاص: این موزه در روز اول تعطیلات مذهبی ساعت 13:00 ظهر باز می‌شود.
  • قیمت بلیط: 30 لیر (حدود 4,5 یورو)، قیمت معمولی یک تور 12 یورو است.

 

 

از کجا باید بلیط خرید

شما می‌توانید بلیط ورودی را از باجه فروش بلیط بخرید، اما انتظار 30 دقیقه در صف ماندن را داشته باشید. توصیه می‌کنیم بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید. هم راهی ارزان‌تر است و هم راحت‌تر.

هزینه ورود به مخزن 30 لیر (حدود 4,5 یورو) است. به نظر می‌رسد بلیط گردشی همراه با راهنما 7,5 یورو باشد. در واقع باید ببینید این گردش ارزش آن را دارد تا 7.5 یورو هزینه کنید و در عوض از 30 دقیقه انتظار نجات یابید و یک راهنما هم داشته باشید یا نه؛ البته امکان بازدید با انواع تورهای گردشی هدایت شده هم وجود دارد.

 

بخوانید: بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول

 

 

چگونه به مخزن آب باسیلیکا برسید

باسیلیکا در نزدیکی موزه ایاصوفیه در استانبول احمد قرار دارد. اگر از سمت ایاصوفیه می‌روید 200 متر جلوتر در سمت چپ شما مخزن آب را پیدا خواهید کرد.

  • کاربردی‌ترین راه رسیدن به سلطان احمد ترموای Bagcilar-Kabatas (خط T1) است.
  • میدان سلطان احمد و بیشتر مسیرهای ارتباطی برای وسایل ترافیک‌زا به جز ترموا و اتوبوس مسدود است.
  • از تقسیم با قطار برقی به کاباتاش (از میدان تاکسیم) یا با قطار برقی به محله کاراکوی در استانبول (از میدان تونل) بروید و از آنجا سوار ترموا شوید.

آدرس: Alemdar Mh., Yerebatan Str. 1/3, Fatih, Istanbul

تلفن: 70 15 512 212 90+

 

مطالب مرتبط