معرفی معروف‌ترین قلعه‌های استانبول

در طول سفر خود با تور استانبول، بسیاری از بناهای تاریخی و آثار باستانی را که هنوز پابرجا هستند خواهید یافت و سفر به این خطه، صرفا با بازدید از مسجد آبی و ایاصوفیه به پایان نمی‌رسد. ما در این مقاله، به معرفی معروف‌ترین قلعه‌های استانبول خواهیم پرداخت که در سراسر شهر پراکنده‌اند و میراثی از امپراطوری بیزانس و عثمانی به شمار می‌آیند.

 

Sehir Surlari

این قلعه که در زمان بیزانس و در قرن 5 میلادی شکل گرفت، از یک حصار محکم برخوردار است که از شاخ طلایی استانبول شروع می‌شود و به دریای مرمره خاتمه می‌یابد. این دیوارها، به اندازه‌‌ای قوی بودند که جلوی محاصره دشمنانی مانند اعراب و پارس را در سده‌های 7 و 8 بگیرند. در طول زمان، این بنا به دلیل زلزله آسیب دید و بارها مورد بازسازی قرار گرفت تا شکوه تاریخی این کشور را همچنان حکایت کند.

 

بخوانید: محل‌هایی برای تماشای مناظر پانوراما در استانبول

 

 

Anadolu hisari

این قلعه، در قسمت آسیایی استانبول در بیکوز و در باریک‌ترین نقطه بسفر قرار دارد. این بنا، در قرن چهارم توسط عثمانی‌ها برای تصرف استانبول ساخته شد و مشتمل بر یک ارگ و حصاری بیرونی است. البته این قلعه پس از فتح استانبول، بخش اعظمی از اهمیت استراتژیک خود را از دست داد.

گفتنی است که این بنا از نظر اندازه، نسبت به همتایان خود از جمله روملی حصار کوچکتر است. برج‌های آن، حدود 25 متر ارتفاع  و حدود 2-5 متر عرض دارند. در این روزگار مدرن، قلعه به موزه‌ای تبدیل شده و بازدید از آن رایگان است. برای آشنایی با سایر جاذبه‌های این محدوده، مقاله بهترین کارهایی که می‌توانید در بسفور استانبول انجام دهید را مطالعه کنید.

 

 

Yedikule

قلعه شگفت‌انگیز Yedikule استانبول، در گذشته محل زندانی کردن سفیران خارجی و دولتمردان عثمانی بود که از امپراتوری عثمانی ناراضی بودند. این قلعه، ابتدا در زمان امپراتوری بیزانس و توسط سلطان محمد فاتح در نزدیکی دروازه طلایی ساخته شد و برج‌های دوقلوی مربع شکل در دو طرف آن ایجاد شد و سایر برج‌ها نیز به مرور به آن اضافه شدند. این بنای تاریخی، در نزدیکی دریای مرمره واقع شده و دیوارهایش از میدان Fatih Yedikule تا 6.5 کیلومتر به سمت شمال و تا ایوانسارای در شاخ طلایی امتداد می‌یابند. اینجا در حال حاضر، به موزه‌ای تبدیل شده و در تابستان نیز میزبان کنسرت‌های روباز است.

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

Rumeli hisari

این قلعه باشکوه، در سال 1452 تنها ظرف 4 ماه توسط سلطان محمد با هدف آماده‌سازی برای حمله نهایی به قسطنطنیه که منجر به سقوط امپراتوری بیزانس شد، ساخته شد. این بنا، در ضلع اروپایی بسفر و در شمالی‌ترین منطقه استانبول واقع شده است. به تازگی در قسمت زیرین آن، پردیس دانشگاه بسفر ساخته شده است. محوطه بیرونی قلعه، مشرف به پل سلطان فاتیح است که بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به یکدیگر را پیوند می‌دهد.

قلعه، مساحتی در حدود 60.000 متر مربع دارد و مشتمل بر 4 دروازه اصلی، 3 برج بزرگ و یک برج کوچک‌تر و یک مسجد است.  این بنا به دلیل زلزله تا حدودی تخریب شد، اما مرمت نهایی در سال 1953 روی آن صورت گرفت و اکنون به عنوان موزه پذیرای بازدیدکنندگان است. جالب است بدانید که کنسرت‌های بسیاری نیز، معمولا در تابستان در سالن آمفی تاتر این قلعه برگزار می‌شوند. این موزه، همه روزه به جز چهارشنبه ها باز است و ورودی آن نیز 25 لیر ترکیه است.

 

بخوانید: بازدید از مهم‌ترین نقاط تاریخی ترکیه

 

 

Yoros

این بنا، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های استانبول است که درست در حاشیه بیرونی شهر قرار دارد. این قلعه که بر روی تپه‌ای بزرگ و بسیار سبز و در مقابل دریای سیاه قرار دارد، چشم اندازی بی‌نظیر و وسیع به محیط اطراف دارد و به لحاظ استراتژیکی در موقعیت قدرتمندی واقع شده است.

قلعه یوروس، در سال 1838 ساخته شد و چندین بار توسط قدرت‌های مختلف از زمان امپراتوری بیزانس، درست قبل از رسیدن عثمانی‌ها اشغال شد. البته پس از سقوط قسطنطنیه، عثمانی‌ها کنترل کامل آن‌را را به دست گرفتند و سپس این قلعه به یک ایست بازرسی، ساختمان قرنطینه و یک گمرک تبدیل شد.

 

 

این قلعه در حال حاضر، در معرض تخریب قرار دارد و امکان بازدید از آن برای عموم به صورت رایگان فراهم است. اما برای دیدن آن، باید حدود 15 دقیقه به سمت بالای تپه صعود کنید. بنابراین، حتما کفش راحتی به پا داشته باشید. به هر حال ارزشش را دارد زیرا از آن بالا، آرامش، شگفتی و لذت دیدن مناظر طبیعی بی‌بدیلی را تجربه خواهید کرد. برای رسیدن به این منطقه، می‌توانید سوار اتوبوس‌هایی شوید که از بیکوز به سمت این قلعه حرکت می‌کنند.

 

بخوانید: تاریخچه مختصری از برج گالاتا در استانبول

 

 

استانبول در ترکیه مجموعه عظیمی از قلعه‌ها، یادگارهای باستانی، برج‌ها و باروها را شامل می‌شود که به اصالت و غنای فرهنگی و تاریخی این کشور افزوده‌اند. گشت و گذار در میان معروف‌ترین قلعه‌های استانبول، سفری به گذشته است که مرزهای مکانی و زمانی تاریخ را می‌شکند و بخشی از قدرت خلاقیت بشر را به نمایش می‌گذارد.

 

مطالب مرتبط