فواره‌های زیبا و تاریخی در استانبول

استانبول اصلی‌ترین شهر گردشگری ترکیه را همه ما به خوبی می‌شناسیم و از حال و هوای تلفیقی و زیبای آن تا حدودی خبر داریم. این شهر اروپایی-آسیایی زیبایی‌های فراوانی دارد که شناخته‌ شده‌ترین‌ها در آن، همان مساجد و کلیساها هستند. وقتی در سایت‌های گردشگری در مورد استانبول جستجو می‌کنید، انواع مطالب راجب رستوران‌ها، کلیساها، مساجد و موزه‌ها را پیدا خواهید کرد؛ اما آیا می‌دانستید در سطح استانبول فواره‌های زیبایی وجود دارد که روح به تن شهر می‌کنند؟ در سفر با تور استانبول از زیباترین فواره‌های شهر دیدن کنید.

 

  • چشمه‌ها

محله سلطان احمد، چشمه سلطان احمد سوم

این چشمه که سازه‌ای روکوکویی ترکی است در میدان بزرگ و مقابل کاخ توپکاپی در استانبول واقع شده است. این بنا را سلطان احمد سوم در سال 1728 و به سبک دوره لاله ساخته است. البته این بنای کوچک با وجود جاذبه‌های اصلی گردشی همچون مسجد ایاصوفیه در استانبول و مسجد سلطان احمد، کم‌تر دیده شده و خیلی‌ها بی‌توجه از مقابل آن عبور می‌کنند، در حالی که همین بنای کوچک که توسط معمار احمد آقا ساخته شده پر از ظرافت‌های دیدنی و عمیق است. نقش و نگارهای مختلف، گل‌های لاله و ابیات شعر از زیبایی‌های این چشمه هستند.

آدرس: Sultan Ahmet, Sultanahmet Meydanı Topkapı Sarayı, 34122 Fatih/Istanbul - Europe, Turkey

 

 

سلطان احمد، چشمه آلمانی

چشمه آلمانی، فواره آلمانی و یا Alman Çeşmesi (به ترکی) سازه‌ای در نزدیکی مرقد سلطان احمد است که برای بزرگداشت دومین سالگرد بازدید ویلهلم دوم پادشاه آلمان از استانبول ساخته شد. این چشمه در سال 1898 بنا به دستور ویلهلم دوم برای هدیه به ترکیه ساخته شد، تا نمادی از دوستی بین دو کشور باشد. شاید جالب باشد بدانید که این چشمه به صورت پیش ساخته در آلمان و توسط معماران آلمانی ساخته شد، بعد با کشتی به استانبول منتقل شده و سرهم‌بندی شد. شما در بازدید از این چشمه به وضوح می‌توانید تلفیق المان‌های نئو بیزانسی غرب و معماری عثمانی را خواهید دید. در وسط این گنبد زیبا آب سرد و زلالی جاری است که مغازه‌داران و محلی‌ها برای تامین آب مورد نیازشان از آن استفاده می‌کنند.

آدرس: Binbirdirek, Atmeydanı Cd., 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: معرفی مشهورترین دیدنی‌های استانبول

 

 

توپخانه، چشمه توپخانه

توپخانه یکی از مقاصد رده دوم گردشی در استانبول است که در نزدیکی گالاتا در استانبول و کاراکوی واقع شده است. چشمه توپخانه در این محله سازه‌ای به سبک باروک است که در نزدیکی کیلیچ علی پاشا و مسجد نصرتیه واقع شده است. این بنای مرمری و زیبا در سال 1732 توسط سلطان محمود اول عثمانی ساخته شد. ظاهر مرمرین این آبخوری دارای ظرافت‌های هنری و نقش و نگارهای زیبا است. در بازدید از محله جذاب توپخانه در استانبول می‌توانید توقف کوتاهی مقابل این چشمه تاریخی داشته باشید و نگاهی به هنر به کار رفته در آن بیاندازید.

آدرس: Kılıçali Paşa, Defterdar Ykş. No:2, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

 

اسکودار، چشمه سلطان احمد سوم

یکی دیگر از آبخوری‌های سلطان احمد سوم را می‌توانید در محله اسکودار استانبول پیدا کنید. این چشمه کوچک و مرمرین که در وسط خیابان به صورت میدانی کوچک قرار گرفته، با نمای روشن و کوچکش نظرها را به خود جلب می‌کند. این بنا را سلطان احمد سوم در سال 1728 ساخته که هر چهار طرف آن با اشعاری زیبا پر شده و برخی از آن‌ها متعلق به خود سلطان احمد سوم است.

آدرس: Sultan Ahmet, Sultanahmet Meydanı Topkapı Sarayı, 34122 Fatih/Istanbul - Europe, Turkey

 

بخوانید: دیدنی‌ترین موزه ها و گالری‌های استانبول

 

 

  • مخزن آب

سلطان احمد، مخزن آب باسیلیکا

مخزن آب باسیلیکا یکی ازعرفانی‌ترین و برجسته‌ترین ساختمان‌های استانبول است که سالنی به شدت دیدنی و زیبا با ستون‌های سنگی است. قبلا در مقاله معرفی آب انبار باسیلیکا در استانبول تاریخچه‌ای از این مخزن را توضیح داده‌ایم. محیط این مخزن آب بسیار آرام و خنک بوده و کاملا مناسب قدم زدن است. در این مخزن آب قدیمی ستون‌هایی با طرح‌های مختلف و دیدنی وجود دارد، که مشهورترین آن‌ها تندیس سر مدوسا است. این آب انبار به دستور ژوستی‌نیانوس اول، امپراطور بیزانسی ساخته شده است. این آب انبار با داشتن 336 ستون سنگی نمایی فوق‌العاده دیدنی دارد.

آدرس: Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

 

 

وفا، قنات بزدوگان (والنز)

آبراهه یک کیلومتری والنز را امپراطور رومی به نام والن در استانبول ساخته است. این سازه تاریخی که حالا تبدیل به جاذبه دیدنی شده، روزگاری برای انتقال آب شهر استفاده می‌شد. قدمت ساخت این سازه سنگی به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. پس از بیزانس، عثمانی‌ها استفاده از آن را به عنوان مسیر انتقال آب ادامه دادند، تا امروزه که از زیر دالان‌هایش خیابان عبور کرده و اطراف آن بلواربندی شده است. شما می‌توانید حدود 2 تا 3 ساعت از وقت‌تان را برای بازدید این سازه تاریخی صرف کنید.

آدرس: Kalenderhane Mah., Haşim İşcan Gç., 34134 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: معرفی دیدنی‌ترین کلیساهای استانبول

 

مطالب مرتبط