جاذبه‌های گردشگری زوگدیدی گرجستان

زوگدیدی، مرکز منطقه سامگرلو- زمو سوانتی است. این منطقه، سکونت‌گاه‌های بسیار قدیمی از اوایل دوره برنز گرفته تا دوران باستانی را در خود جای داده است.  این شهر، امروزه دارای مراکز اداری مدرن است و از مهم‌ترین شهرهای گرجستان به شمار می‌آید.  گفتنی است که این منطقه به دلیل طبیعت بسیار زیبا و بناهای مهم فرهنگی، سکونت‌گاه‌های باستانی، قلعه‌های تاریخی و معابد قرون وسطایی از سایر مناطق گرجستان متمایز است. اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، بهتر است که با مهم‌ترین جاذبه های گردشگری زوگدیدی نیز آشنایی داشته باشید.

 

کاخ دادیانی

دیوید دادیانی در سال 1839 موزه خانوادگی خود را بنا نهاد. این موزه یکی از قدیمی‌ترین مراکز در منطقه قفقاز بوده و در حال حاضر بیش از 41000 اثر از هزاره دوم قبل از میلاد تا پایان قرن نوزدهم میلادی را در خود جای داده است. برخی از جالب‌ترین موارد شامل نقاب مرگ ناپلئون به تاریخ 1833، کتابخانه ناپلئونی با چند صد جلد، نامه‌های خصوصی‌، نقره و چینی‌های ناپلئونی است.

در اطراف کاخ، یک باغ گیاه‌شناسی وجود دارد که گونه‌های بسیاری از گیاهان در آن رشد می‌کنند و یکی از با ارزش‌ترین نقاط دیدنی گرجستان است. از آن جمله می‌توان به  شش گونه ماگنولیا، انواع مختلف بلوط، صنوبر، گیاهان نایاب آسیایی از جمله هند، ژاپن، مدیترانه، آمریکا و سایر مناطق اشاره کرد.

 

 

مناطق تفریحی اطراف دریای سیاه

گانموخوری و آناکلیا، دو استراحت‌گاه دریای سیاه هستند که توسط یک پل عابر پیاده 552 متری به یکدیگر متصل شده‌اند. این استراحت‌گاه‌های تفریحی به دلیل سواحل شنی، بلوارهای آرام، هتل‌ها، پارک‌های آبی و کلوپ‌های قایق تفریحی، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند.

 

بخوانید: دیدنی‌ترین کلیساهای زیبای تفلیس

 

 

پارک ملی Kolkheti

پارک ملی کولیختی گرجستان، به منظور حفاظت و نگهداری از اکوسیستم‌های تالاب کلخیتی که از اهمیت بین‌المللی برخوردار هستند، ایجاد شده است. اداره پارک ملی کلخیتی، تورهای قایقرانی را در دریاچه پالیاستومی و رودخانه پیچوری و همچنین ماهیگیری ورزشی، تماشای پرندگان و تورهای بوم گردی ارائه می‌دهد. این تورها در طول سال برگزار می‌شوند.

 

 

صخره Kuakantsalia

این صخره که از یک توده سنگ آهک تشکیل شده است، در Tsalenjikha و در 27 کیلومتری زوگدیدی قرار دارد. آنچه این مکان را بسیار خاص جلوه می‌دهد، این است که حتی یک لمس ساده توسط دست انسان نیز کافی است تا این سنگ غول پیکر بلرزد و صداهای مهیبی از این لرزش تولید شود.

 

بخوانید: جاذبه‌های دیدنی سامگرلو در گرجستان

 

 

صومعه Khobi

گرجستان سرشار از صومعه‌ها و مکان‌های عبادی است. کافی است سری به مقاله معرفی مهم‌ترین صومعه‌های گرجستان بزنید تا بتوانید به غنای این عبادتگاه‌ها در این کشور پی ببرید.

و اما در مورد صومعه Khobi  باید گفت که قدمت آن به سده‌های سیزدهم و چهاردهم میلادی برمی‌گردد. این بنا در دهکده Nojikhevi، در فاصله 30 کیلومتری زوگدیدی واقع شده و با آثار و نقاشی‌های دیواری زیبا شده است. در دوران قرون وسطی، این صومعه به عنوان مرکزی برای کلیسای جامع گرجستان فعالیت می‌کرد. گفتنی است که این محدوده، به ویژه برای گردشگرانی که به باستان‌شناسی علاقهمند هستند جذابیت فراوان دارد.

 

 

Skuri

این تفرجگاه به دلیل داشتن آب معدنی موسوم به اسکوری که دارای خواص دارویی است، شهرت فراوان دارد. همچنین در دره زیبای اسکوری، "قلعه سفید" را نیز پیدا خواهید کرد که قدمت آنها به سده‌های اول تا سوم بازمی‌گردد.

 

 

مجتمع Otsindale

این مجموعه، در 640 متری بالاتر از سطح دریا واقع شده و مشتمل بر کلیسایی مربوط به قرن یازدهم و یک برج است، که در حدود قرن هشتم ساخته شده است. این مجتمع، در 45 کیلومتری زوگدیدی در روستای Taia  قرار دارد.

 

بخوانید: معرفی ۵ مکان دیدنی جالب در تفلیس

 

 

Shurubumu

این منطقه، چشم‌اندازی حیرت‌انگیز از دنیای طبیعت زیبای گرجستان را به علاقمندان هدیه می‌دهد. این ناحیه، با گیاهان سرسبز و خزه‌ها و درختان بوکسوس هزار ساله پوشیده شده است. همچنین غار موجود در منطقه، دارای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های بی‌شماری است.

 

 

غار و آبشار Instra

این غار، در حوضه رودخانه اینسترا در ناحیه Tsalenjikha واقع شده است. در داخل غار استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و هلیکتیت‌های بسیاری خواهید یافت. همچنین آب بیرون آمده از غار، یکی از زیباترین آبشارهای گرجستان را به ارتفاع 26 متر ایجاد می‌کند.

 

 

 سد اینگوری

سد اینگوری، دومین سد قوسی شکل بتونی در جهان است. در دهه 1970، این ساختار به عنوان بخشی از نیروگاه برق آبی اینگوری در شمال شهر جواری ساخته شد.

 

بخوانید: زیباترین رودخانه‌های گرجستان

 

 

در این مقاله، به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زوگدیدی پرداختیم. این منطقه که در بخش مرکزی غربی گرجستان واقع شده است، از غرب با سواحل دریای سیاه، از شمال غربی با مرز اداری آبخازیا، از شمال و شمال شرقی با Tsalenjikha، از شرق با Chkhorotsku و از جنوب با منطقه Khobi هم مرز است.

چشم اندازهای زوگدیدی به دشت‌های باتلاقی، دشت‌های سرسبز، کوهپایه‌های مرتفع، تپه‌ها، رودخانه‌ها، مرداب‌ها، دریاچه‌های کوچک و چشمه‌های بسیاری احاطه دارد، که در کشاورزی و روابط محلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کل قلمرو زوگدیدی، در منطقه آب و هوایی نیمه گرمسیری مرطوب قرار دارد و مجاورت با دریای سیاه، تأثیر شدیدی بر طبیعت آب و هوایی آن گذاشته است.

مطالب مرتبط