معرفی موزه آدام میکیوویچ؛ استانبول

استانبول شهری اروپایی آسیایی است که تاریخی طولانی را به خود دیده و بارها بین امپراطوری‌های مختلف رد و بدل شده است. این باعث شده تا در این شهر شما چندین فرهنگ را یک جا کشف کنید. موزه‌ها به عنوان اساسی‌ترین قسمت شهر بار مسئولیت حفظ این تاریخ را به عهده دارند. یکی از مهم‌ترین کارها در سفر با تور استانبول بازدید از موزه‌ها است. در اینجا ما موزه کم‌تر شناخته شده جالبی را معرفی می‌کنیم که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در حالی که ایرانی‌ها شلوغی نوروز را با خود به استانبول می‌برند به جای انتظار در صف‌های طولانی از موزه آدام میکوویچ دیدن کرده و بخشی از تاریخ پنهان شهر را کشف کنید.

 

آدام میمیوویچ چه کسی بود

او بزرگ‌ترین شاعر رمانتیک لهستان و یکی از بنیانگذاران یک گروه دانشجویی استقلال طلب طرفدار لهستانی بوده و در مبارزه برای استقلال لهستان بسیار فعالیت کرده است. او را به عنوان 3 شاعر برتر لهستان می‌شناسند که در مکتب رومانتیسم اشعار زیبایی سروده است. وی در جریانات استقلال طلبی‌اش در ویلنیوس زندانی شد و بعدا به روسیه مرکزی تبعید شد و در آنجا پنج سال را گذراند. این نقطه‌ای برای آغاز زندگی در خارج از کشور بود. وی پس از زندگی در چندین شهر در اروپا، برای سازماندهی نیروهای لهستانی برای جنگ با روسیه در جنگ کریمه به استانبول نقل مکان کرد. میکیوویچ در سپتامبر 1855 برای کمک به سازماندهی نیروهای لهستانی تحت ارتش عثمانی به ترکیه آمد. وی در یک خانه سه طبقه در خیابان تاتلی بدم در محله تارلاباشی ساکن شد. این شاعر آزادی‌خواه لهستانی آخرین روزهای زندگی خود را در این خانه ساکن شد. او در این دوره با شاعر لهستانی Michał Czajkowski آشنا و دوست شد تا این که در 26 نوامبر 1855 بر اثر بیماری درگذشت.

 

بخوانید: راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

 

 

موزه آدام میکیوویچ

این موزه در واقع ساختمانی تاریخی است، که محل زندگی آدام میکیوویچ شاعر لهاستانی بوده است. او در این خانه زندگی می‌کرده و در نهایت در همان هم درگذشته است. ساختمان منزل وی در آتش‌سوزی سال 1870 آسیب دید و بعد مورد بازسازی قرار گرفت. در سال 1955، صد سال پس از مرگ وی، این ساختمان به عنوان موزه افتتاح شد تا یادگاری از حضور وی در این شهر باشد. در این موزه اسناد و اطلاعات مربوط به زندگی و کار میکویویچ وجود دارد. عکس از سال‌های حضورش در استانبول روایت می‌کنند و همچنین اسناد و عکس‌های وی مربوط به نبرد برای آزادی در لهستان از شجاعت‌ها و اراده راستین او برای آزادی حکایت دارند. در این موزه شما می‌توانید از عکس‌ها و برخی لوازم وی دیدن کرده و با این شاعر نامی اروپایی بیشتر آشنا شوید. پیکر او به فرانسه منتقل شد و بعدتر در لهستان به خاک سپرده شد. اما مقبره‌ای نمادین زیر همین ساختمان برای او درست شده است. مطمئنا بازدید از این موزه برای افرادی که علاقه‌مند به تاریخ و ادبیات لهستان یا اروپا هستند، خالی از لطف نخواهد بود. شما می‌توانید برای 2 ساعت در فضای این موزه بگردید و از عکس‌ها و اسناد سر در بیاورید.

 

بخوانید: آشنایی با موزه کاریه استانبول

 

 

بهترین کارهایی که می‌توانید در آن نزدیکی انجام دهید

این موزه همه روزه به جز دوشنبه باز بوده و از ساعت 9 صبح تا 5 عصر پذیرای بازدیدکنندگان است. در زمستان‌ها اما به جای 5 عصر ساعت 4:30 موزه تعطیل می‌شود. به علاوه شما برای ورودی نیاز به پرداخت هزینه ندارید. بنابراین برای افرادی که به دنبال تفریحات جذاب رایگان در استانبول هستند بازدید از این موزه می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش رو باشد.

موزه جذاب Dogancay نیز که یکی از بهترین موزه های استانبول است در فاصله کمی از این موزه قرار دارد که با پیاده‌روی چند دقیقه‌ای می‌توانید به آن برسید. علاقه‌مندان به هنر از بازدید از این موزه خسته نخواهند شد. با تلفیق این دو موزه می‌توانید برای یک روز تور فرهنگی جالبی ترتیب بدهید. اما این پایان داستان نیست. اگر گرسنه شدید به جای رفتن به رستوران‌های مدرن و امروزی خودتان را به اهلیتات لوکانتاشی (Ehlitat Lokantasi) برسانید و از غذاهای سنتی و خانگی ترکی نوش جان کنید تا کاملا روزتان رنگ و بوی تاریخ و فرهنگ بگیرد. در اینجا می‌توانید ار خوردن سوپ‌های ترکی، کوفته و کباب‌ها لذت ببرید و در عین حال هزینه زیادی هم نکنید. به طور کلی موزه آدام میکیوویچ با قرار گرفتن در محله بی‌اغلو  استانبول گزینه‌های زیادی را ساختن روزتان در دسترس قرار داده است.

آدرس: Bostan, Tatlı Badem Sk. No:23, 34435, 34435 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

تلفن: 98 66 253 212 90+

 

مطالب مرتبط