کشف کلیساهای پنهان در استانبول

آثار باستانی اقلیت‌های قومی و مذهبی استانبول که عمدتا به امپراطوری عثمانی بر می‌گردند، همچنان در گوشه و کنار شهر پنهانند. اگرچه این شهر به مرور زمان یکدست‌تر شده است، اما همچنان اماکن مذهبی ارتدکس، یهودی و ارمنی به عنوان یادآوری گذشته‌ای چند فرهنگی‌تر خود را به رخ می‌کشند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در مقاله معرفی دیدنی‌ترین کلیساهای استانبول بیابید. اما در این مقاله، به کشف کلیساهای پنهان در استانبول پرداخته‌ایم. اگر شما نیز در سفر با تور استانبول قصد دارید از بناهای مذهبی این شهر دیدن کنید، با ما همراه شوید.

 

Crimean Memorial

کلیسای یادبود کریمه که در انتهای خیابان سردار اکرم در گالاتا واقع شده است، تقریباً به طور کامل توسط درختان سرسبز پیش رویش پنهان شده است. این کلیسا که همچنین به عنوان کلیسای مسیح معروف است، بین سال‌های 1858 تا 1868 به یاد سربازان انگلیسی که در جنگ کریمه شرکت کرده‌اند ساخته شد. جالب است بدانید که معماری این بنا، به سبک نئو گوتیک است.

این کلیسا به دلیل کمبود جماعت و رفت و آمد در سال 1978 بسته شد، اما در سال مجددا 1991 بازگشایی شد. در حال حاضر، هر یکشنبه در آن مراسم مذهبی برگزار می‌شود و نیز یک برنامه در حمایت از پناهندگان بی‌خانمان نیز در آن اجرا می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر با تور استانبول، حتما به گشت و گذار در حوالی باغ کوچک این کلیسا بپردازید و از تماشای غازها، لاک پشت‌ها و گربه‌های ولگرد در آن لذت ببرید.

آدرس: İstanbul, 34425, Turkey

 

بخوانید: معرفی کلیسای سنت آنتوان استانبول

 

 

Surp Krikor Lusavorich

این کلیسا، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اماکن مرتبط با جامعه ارامنه است که در سال 1360 ساخته شده است و یکی از نقاط تاریخی مهم ترکیه به حساب می‌آید. با توجه به دو آتش سوزی، این کلیسا به ترتیب در 1733 و 1799 دوبار مورد بازسازی قرار گرفت. در کنار کلیسا نیز، یک دبیرستان اقلیت ارمنی واقع شده است که در سال 1886 با حمایت مالی از اسقف اعظم، نرس وارجابتیان افتتاح شد. این مدرسه، امروز نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و آموزش‌های آن بیشتر به زبان ترکی است، اما دوره‌های زبان و ادبیات ارمنی نیز در آن تدریس می‌شود.

آدرس: 40 Kemeraltı Caddesi, İstanbul, 34425, Turkey

 

 

St. Mary of the Mongols

کلیسای سنت ماریای مغول‌ها که به خاطر نمای بیرونی قرمز رنگش شهرت دارد، در سال 1282 توسط شاهزاده خانم ماریا پالایولوگینا، دختر امپراتور بیزانس بنا نهاده شد. ماریا با از دست دادن همسرش هولوگو خان، نوه چنگیزخان، به قسطنطنیه بازگشت و در کلیسای همنام خودش راهبه شد. این کلیسا، یکی از معدود کلیساهای بیزانس است که با گذر زمان به مسجد تبدیل نشده است.

آدرس: No:1 Tevkii Cafer Mektebi Sokak, İstanbul, 34087, Turkey

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

Aya Yorgi Monastery

این کلیسا، در مرتفع‌ترین ناحیه در جزیره بویوک آدا در استانبول واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های پنهان جزیره است. این بنا که به منظره‌ای عالی مشرف است، همه ساله در 23 آوریل پذیرای هزاران زائر برای انجام مراسم عبادی است. این بازدیدکنندگان عمدتا از ترکیه، یونان، بالکان و روسیه به این کلیسا می‌آیند.

آدرس: Cennet Yolu, İstanbul, 34970, Turkey

 

 

Bulgarian St. Stephen

کلیسای سنت استفان بلغاری در استانبول، یک کلیسای ارتدکس بلغارستان است که به دلیل نمای بیرونی چدنی مشهور است. این مکان همچنین، به عنوان کلیسای آهنین بلغارستان نیز شناخته می‌شود . این ساختار مذهبی، متعلق به اقلیت بلغارستان است که در قرن 19 اجازه ساخت کلیسای ملی را داشتند. کلیسا، از سه گنبد تشکیل شده است که ظاهری صلیب گونه را به نمایش گذاشته‌اند. گفتنی است که این بنا، دقیقا روبروی شاخ طلایی استانبول واقع شده است.

آدرس: No:10 Mürselpaşa Caddesi, İstanbul, 34087, Turkey

 

 

Surp Vortvots Vorodman

این کلیسای دو طبقه ارمنی، بازسازی‌های متعددی را در تاریخ فعالیتش از سر گذرانده و مرکز فعالیت‌های مهم مذهبی بوده است. این بنا از سال 1641 تا کنون، بعنوان یک کلیسای جامع پدرسالاری شهرت دارد.

آدرس: Muhsine Hatun, No:, Sevgi Sk. No:7, 34130 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: آشنایی با مسجد بایزید استانبول

 

 

Sakizagaci Surp Asdvazazin

این کلیسای ارمنی که در شمار کلیساهای کمترشناخته شده استانبول است، در سال 1866 در محله کوم کاپی منطقه فاتح در استانبول قدیمی بنا شد. در واقع این بنا، کلیسای میراث ارامنه قسطنطنیه است که دفاتر آن مستقر در کلیسا در همان خیابان است. محراب این کلیسا با وجود ستون‌های زینتی اختصاص داده شده به مریم مقدس، بسیار عالی و قابل توجه است.

آدرس: Saraç İshak, Şarapnel Sok., 34130 Fatih/Istanbul - Europe, Turkey

 

 

نشانه‌های داستان زندگی مسیح و آیین مسیحیت، در همه جای استانبول پراکنده هستند. اما برخی از این آثار، از شهرت کمتری نسبت به بقیه برخوردارند، هر چند که در تاریخ خود مراکز مهمی برای فعالیت‌های مذهبی بوده‌اند. در این مقاله، گذری داشتیم به کلیساهای پنهان در استانبول، تا از این رهگذر به اطلاعات کاملتری از استقرار دین در این شهر چند فرهنگی و چند مذهبی دست پیدا کنیم.

 

بخوانید: بازدید از مسجد رستم پاشا در استانبول

 

مطالب مرتبط