گردش در شهر تاریخی استانبول، بخش دوم

همانطور که در ابتدای این مبحث در قسمت قبل اشاره کردیم، شبه جزیره تاریخی استانبول که قدمت آن به 685 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، پایتخت بسیاری از تمدن‌ها مانند رومیان، بیزانس و امپراتوری عثمانی بوده است. این بخش که قسمت تاریخی شهر را تشکیل می‌دهد با موزه‌ها، مساجد، کلیساها و جاهای اصلی پر شده است. این شبه جزیره که امروزه به ناحیه فاتح شناخته می‌شود را باید در تور نوروز 99 کاوش کنید. در ادامه مطلب زیر را دنبال کنید.

 

Laleli و آکسارای

از سمت پایین بیزیت به لاللی و آکسارای خواهید رسید. در این قسمت شهر بسیاری از فروشگاه‌های سوغاتی و گردشگری، بازارها، مغازه‌های طراحی متعددی که کالاها و منسوجات کشورهای بلوک شرقی و روسیه را می‌فروشند، و همچنین بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها را در خود جای داده‌اند. فروشگاه معروف Koska Helvacisi در جاده اصلی لاللی واقع شده است. در سفر با تور استانبول یکی از کارهایی که باید در این مکان بکنید این است که حتما از حلوای ترکی آن را که یکی از بهترین دسرهای ترکیه است امتحان کنید. به علاوه مناظر تاریخی محبوب در لاللی شامل مسجد لاللی، مسافرخانه بزرگ سنگی، مسجد بدروم (کلیسای Myrelaion سابق)، مسجد ولید سلطان، کلیسای Constantine Lips (مسجد فناری عیسی) و مسجد مراد پاشا است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

لاللی را که پایین بروید به آکسارای خواهید رسید. این ناحیه که یک مرکز حمل و نقل مهم و میزبان چند جاذبه تاریخی است. آکسارای که یادگاری از دوره بیزانس است حالا با بهترین حمام ترکی‌های استانبول و رستوران‌های سنتی که غذاهای بی‌نظیر سرو می‌کنند پر شده است.

 

 

ناحیه مسجد سلیمانیه

مسجد دیدنی سلیمانیه به افتخار شکوه سلطان سلیمان توسط معمار مشهور سینان بین سال‌های 1550-1557 ساخته شده است. تزئینات این مسجد با کاشی‌های رنگی، پنجره‌های شیشه‌ای رنگی و ستون‌های عتیقه دیدنی و خواستنی شده است. در ادامه این مسجد، مجتمع سلیمانیه هم وجود دارد که همچون دیگر همتایانش دارای مدرسه، درمانگاه، و مقبره‌ها است.

 

بخوانید: دیدنی‌ترین موزه ها و گالری‌های استانبول

 

 

در این ناحیه به جز مسجد سلیمانیه دیدنی‌های دیگری همچون باغ‌های زیبا و گیاه شناسی در نزدیکی مسجد سلیمانیه، مسجد بورمالی، مسجد سهزاده که بین سال‌های 1544-1548 برای یادبود احمد، پسر سلطان سلیمان عظیم ساخته شد و مسجد کالندرهانه وجود دارد که می‌توانید بین آن‌ها کاوش کنید. مسجد کالندرهانه یک کلیسای قرن دوازدهمی مربوط به دوره بیزانس بود که در دوره عثمانی تبدیل به مسجد شد، از این رو دیدن آن بسیار جذاب و فرهنگی است.

 

بخوانید: معرفی دیدنی‌ترین کلیساهای استانبول

 

 

فنر و بالات

محله یونانی سابق فنر در نزدیکی محله قدیمی یهودیان بالات که در ساحل جنوبی شاخ طلایی در استانبول واقع شده میراث غنی تاریخی دارند. آیا می‌دانستید فنر حکم واتیکانِ ارتدوکس یونانی را دارد؟ فنر کلیسای جامع خانسالاری قسطنطنیه و کلیسای سنت استفان در استانبول را در خود جای داده است. کلیسای خانسالاری یونانی هنوز کلیسای مرجع ارتدوکس سراسر دنیاست. یونانیان تا اواسط قرن بیستم در فنر زندگی می‌کردند. پس از آن، بیشتر مهاجران فقیری که از شرق ترکیه می‌آمدند اقامت داشته‌اند.

 

 

بالات هم دارای جاهای دیدنی تاریخی است و هنوز تعداد زیادی از جمعیت یهودی در آن زندگی می‌کنند به طوری که می‌توانید کنیسه‌ها و اماکن یهودی و همچنین کلیساها و مساجد را در آن پیدا کنید. هر دوی این محله‌ها با کافه‌های توریستی، رستوران‌ها و مغازه‌های عتیقه فروشی محبوب هستند. برای گردش در این دو محله پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای‌ گردشگری در محله‌های بالات و فِنِر در استانبول را مطالعه فرمایید.

 

 

ادیرنه‌‌کاپی و کاراگومروک

ادیرنه‌کاپی محله‌ای است که در داخل دیوارهای شهر واقع شده و همچنین سلطان محمد فاتح با فتح استانبول از طریق آن وارد مرکز تاریخی شد. چندین مکان دیدنی در اینجا وجود دارد که باید از آن‌ها بازدید کنید. از دیدنی‌های اینجا مسجد مهری‌ماه ساخته شده توسط معمار سینان و کلیسای چورا، که نمونه‌های بسیار زیبایی از موزائیک‌ها و نقاشی‌های بیزانس را در خود جای داده، هستند. به علاوه کاخ بیزانس تکفور 1400 ساله و موزه فتحیه، که قبلا کلیسای امپراطوری روم شرقی بود، اکنون به عنوان یک موزه و بخش کوچکی به عنوان یک مسجد مشغول خدمت هستند که باید از آن‌ها نیز در این قسمت دیدن کنید.

 

بخوانید: دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بدروم چیست

 

 

راهنمای بهترین کاوش

در این ناحیه از استانبول ده‌ها نقطه تاریخی و دیدنی وجود دارد که باید از آن‌ها دیدن کنید. بهترین راه پیاده‌روی و ترموا سواری است. قسمت اعظم این نقاط در تقسیم و سلطان احمد واقع شده‌اند. اما برای این که داستان و تاریخ پشت هر کدام را بهتر درک کنید می‌توانید به تورهای فرهنگی ملحق شده و در کنار راهنما چیزهای زیادی بیاموزید. با تورهای روزانه می‌توانید شبه جزیره تاریخی را به روشی بسیار آسان و راحت کشف کنید.

 

بخوانید: معروف‌ترین مکان‌ها برای دوچرخه‌سواری در ترکیه

 

 

چگونه به آنجا برسیم

  • تراموا Bagcilar-Kabatas خط (T1) محلات بسیاری از شبه جزیره تاریخی را در بر می‌گیرد. اتوبوس‌های عمومی در بسیاری از مناطق استانبول تا آخرین توقفگاه بیزیت حرکت می‌کنند.
  • شما می‌توانید برای دسترسی به محبوب‌ترین مناطق استانبول از امینونو تا سلطان احمد، بیزیت و آکسارای را تراموا طی کنید. همچنین می‌توانید کشتی‌های عمومی را از سمت آسیایی استانبول سوار شوید و به امینونو بروید و از آنجا تراموا بگیرید.
  • برای تقسیم، شما می‌توانید تراموای Bagcilar-Kabatas خط (T1) از ایستگاه کاباتاس یا سایر توقفگاه‌ها در امتداد پل گالاتا با قطار برقی aksim-Kabatas F1 line و یا یا تونل-کارولوی از انتهای خیابان استقلال خودتان را به آن برسانید.

 

مطالب مرتبط